Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Placera pengar..... i vad???  (läst 16952 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Placera pengar..... i vad???
« skrivet: 30 mar-12 kl 22:59 »
Ja, som rubriken lyder, vad ska man placera pengar i nu egentligen? Bankkonton av alla de slag, fonder, aktier,
valutor.. etc...
Det kan gälla kort- eller långsiktigt, kom med era förslag!

bjork

• Värmland
SV: Placera pengar..... i vad???
« Svar #1 skrivet: 30 mar-12 kl 23:04 »
Skog och dyrkbar mark.
There is no way to happiness,
happiness is the way !

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-12 kl 23:27 »
Om man inte har så mycket pengar men vill ha något värdebeständigt, vad tror ni om guld?

Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 mar-12 kl 23:55 »
Om man inte har så mycket pengar men vill ha något värdebeständigt, vad tror ni om guld?

Vänligen
Jens

ptja.. Sverige verkar ändå bara förlora och vid lågkonjunktur stiger alltid guldets värde så varför inte.
Men det är nog i huvudsak att se som förvaring och inte besparing. Säker femma men långsam sådan..

Det är bara den första miljonen som är svår, sen rullar det på.
Har för mig att någon speciell person har sagt den meningen men minns tyvärr inte vem.

torpjens

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 31 mar-12 kl 00:07 »
Men det är nog i huvudsak att se som förvaring och inte besparing. Säker femma men långsam sådan..

Jag tolkade rubriken som att placering var som alternativ till bankboken.
Jag förstår inte vad du menar med säker femma. ???

Det är bara den första miljonen som är svår, sen rullar det på.

Nä, man kan köpa guld för mycket mindre än en miljon.

Kolla http://www.tavex.se/index.php?main=18&productID=1154 och för den som tror att den ekonomiska eller allmänna apokalypsen är på väg kan http://www.tavex.se/index.php?main=18&productID=1274 vara ett sätt att skaffa sig värdebeständiga "småpengar".  ;)

Vänligen
Jens
« Senast ändrad: 31 mar-12 kl 00:09 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 mar-12 kl 00:09 »
Guldet har ju stigit väldigt mycket i värde de sista åren, men frågan är om det fortsätter på samma vis? Annars tror jag på att köpa skog, om man har stora summor pengar att satsa. Aktier och värdepapper och annat liknande abstrakt tror jag inte på, plötsligt kommer det en riktig finanskris och så är allt sådant värdelös.

Sjaunja

• -
« Svar #6 skrivet: 31 mar-12 kl 00:13 »
Hade jag haft pengar att placera så skulle det viktigaste vara att de inte syntes på något bankkonto och inte syntes av någon myndighet. Jag hade köpt ädelstenar. Små och behändiga att ha i fickan om man drar utomlands för att starta nåt kul projekt.

torpjens

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 31 mar-12 kl 00:23 »

Guldet har ju stigit väldigt mycket i värde de sista åren, men frågan är om det fortsätter på samma vis?

Det är vad jag också funderar över. Frågan att ställa sig är väl: Har guldet stigit mer än konsumentprisindex och/eller inflationen? Kommer guldet att tappa i värde jämfört med annat? Pengar på banken gör det garanterat eftersom räntan man får är lägre än inflationen - som beror på räntorna...

Annars tror jag på att köpa skog, om man har stora summor pengar att satsa. Aktier och värdepapper och annat liknande abstrakt tror jag inte på, plötsligt kommer det en riktig finanskris och så är allt sådant värdelös.

Jag håller helt med. Jag skriver lite mer om det i tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128109.msg1203862#msg1203862 eftersom det är något som gör mig lite betänksam. Sen behöver man kanske inte några ohyggliga summor för att kunna köpa ett litet hus med lite skog och en liten åkerplätt - inte jämfört med priset för en villa nära en hyfsat stor stad i alla fall.

Vänligen
Jens

torpjens

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 31 mar-12 kl 00:25 »
Hade jag haft pengar att placera så skulle det viktigaste vara att de inte syntes på något bankkonto och inte syntes av någon myndighet.

Guld uppfyller de villkoren. Jämför man guld med ädelstenar så tappar ädelstenarna 20% i värde så fort du lämnar Sverige eftersom du betalar moms för dem när du köper dem. Det gör du inte för investeringsguld - det räknas som pengar.  ;D

Vänligen
Jens

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 mar-12 kl 00:31 »
Om man tror på den stora finanskollapsen så måste ett litet torp någonstans vara den ultimata investeringen. Tänk vad skönt att kunna bo i princip gratis när jobben försvinner och allting havererar. Det behöver inte vara något märkvärdigt ställe, men lite mark att odla på och en skogsdunge att ta ved ifrån. Finns att hitta för 100k eller ännu billigare, och en fantastisk säkerhet att ha ifall något skulle hända.

Sjaunja

• -
« Svar #10 skrivet: 31 mar-12 kl 00:42 »

Guld uppfyller de villkoren. Jämför man guld med ädelstenar så tappar ädelstenarna 20% i värde så fort du lämnar Sverige eftersom du betalar moms för dem när du köper dem. Det gör du inte för investeringsguld - det räknas som pengar.  ;D

Vänligen
Jens

Oj, är det på det viset. Då är det kanske inte så finurligt. Bra att veta ifall man skulle gå och bli rik någon gång!

torpjens

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 31 mar-12 kl 01:16 »
Litet torp...
Jo, det är nog en väldigt bra investering tror jag - om man tror att någon form av kris som drabbar ekonomin kommer att inträffa. Man måste nog göra den bedömningen först. Att sitta med lite surmark och en skev ängslada i norrlands inland och försöka sälja den samtidigt som som små bostadsrätter i Stockholm går för 2 Mkr och sportbilar säljer bra är nog ingen höjdare.  ;)  Att bo i torp är nog inte heller så enkelt tror jag, inte om man ska ha hög självförsörjningsgrad i alla fall.

Guld...
Som sagt och länkat, det finns små guldtackor att köpa - man måste inte vara rik (det beror ju förstås på hur man definierar rik), de minsta jag tror är vettiga att köpa kostar ca 2.000 kr/st. Jag tror inte på värdepapper på, låt säga 15 års, sikt och bankboken är ju bara att glömma. Jag har lagt ett par små guldtackor i bankfacket istället, jag tror att de kommer att stå sig i värde på lång sikt - hittills har jag förlorat någon procent på dem.

Vänligen
Jens

PS: Det om surmark och skev ängslada är menat som ett slags skämt. Ursäkta min skumma humor.  ;D
« Senast ändrad: 31 mar-12 kl 02:03 av torpjens »

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #12 skrivet: 31 mar-12 kl 03:56 »
guld eller skog skulle jag säga.

skog måste du sköta om men det ökar ju i värde ju mer det växer och skogsvärdet har ju ökat.
guldet får man bra betalt för när allting annat går ner. det är väll dock ganska högt värderat just nu i med det är lågkonjuktur för det är så som man får ut en bra peng för guld. men du slipper ju ta hand om guldet utan du kan ha det under sängen, i en låda och ta fram det vid behov.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #13 skrivet: 31 mar-12 kl 03:58 »
annars om jag skulle stoppa undan pengar inför framtiden hade jag stoppat i pensionen. tror inte vi kommer få det fett när vi blir gamla och det är ju pengar som förhoppningsvis växer.
är väll fortfarande som så att upp till en viss gräns så får du göra skatteavdrag på alla insättningar till pensionen med så du tjänar på det redan första året spec om du sätter in max summan. men det är ju ett riktigt långtidssparande =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 mar-12 kl 07:16 »
Guldutvinning är smutsigt, mycket smutsigt. Skog och mark kräver skötsel, misstänker att det inte låter sig göras billigt från min skrivbordstol. F:n vet vad som är beständigt, någorlunda rent och diktatotfritt sparande. Ryssland och Kina fonder känns inte aktuellt för min del.

Kockas

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 mar-12 kl 07:31 »
Om jag skall ge dig tre dyrbara råd så är det, köp mark och köp mark och får du pengar över köp skog.

torpjens

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 31 mar-12 kl 10:35 »

Guldutvinning är smutsigt, mycket smutsigt.

Hmmm... Det har du nog rätt i. Försökte kolla det innan jag köpte mina små guldtackor av märket Valcambi http://www.valcambi.com/cculture/default.asp, de påstår åtminstone att de uppfyller ISO14001 som är en miljöcertifiering. Jag tror att den miljöcertifieringen är rätt lam.

Det leder mig till att fråga om nån känner till någon tillverkar av guld som är miljöschysst?

Vänligen
Jens

torpjens

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 31 mar-12 kl 10:39 »
annars om jag skulle stoppa undan pengar inför framtiden hade jag stoppat i pensionen.[size=78%] tror inte vi kommer få det fett när vi blir gamla och det är ju pengar som förhoppningsvis växer.[/size]

Frågan är då hur pensionspengarna förvaltas? Om de ligger i värdepapper och ekonomin går ned så står man där med långnäsa i alla fall.  :(  Mitt orangea kuvert visade att jag förlorat pengar senaste året, trots årets insättningar.  :o  Jag räknar med att få väldigt lite i pension. Dels för att jag inte tjänat så mycket och dels för att jag är tveksam till förvaltningen av dem.

Vänligen
Jens

torpjens

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 31 mar-12 kl 10:42 »
Om jag skall ge dig tre dyrbara råd så är det, köp mark och köp mark och får du pengar över köp skog.

Det tror jag är goda råd, men jag är nyfiken på vad du menar med mark - jag antar att du menar åkermark. Jag undrar också varför du sätter skog som trea efter två gånger mark. Vill du berätta lite mer om hur du tänker och hur du kommit fram till att (åker-)mark är bra? Själv skulle jag nog sagt skog, mark, skog men jag har inte tänkt igenom det.

Vänligen
Jens

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 31 mar-12 kl 11:31 »
Det leder mig till att fråga om nån känner till någon tillverkar av guld som är miljöschysst?
Du får ge dig ut själv med vaskpannan, det är fullkomligt miljövänligt  :) Annars säljs det en del vaskguld på e-bay

Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser