Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullna fötter.  (läst 2036 gånger)

wille

• Hund, höns och fiskar :)
    • Västmanland
Svullna fötter.
« skrivet: 31 mar-12 kl 15:19 »
Hej!

En av mina hönor har fått något konstigt med fötterna, så dom har svullnat upp och ser ut att vara dubbelt så stora som i vanliga fall.
När hon fick det för ca 2-3 veckor sedan började hennes klor växa också, så dom är nu ca. 6-8cm långa. :-\
I övrigt verkar hon må bra, bara att hon har lite svårt att gå.
Är det någon som vet vad man kan göra åt det?

Tacksam för svar!
//Wille

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Svullna fötter.
« Svar #1 skrivet: 31 mar-12 kl 16:57 »
Har du någon bild?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

wille

• Hund, höns och fiskar :)
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-12 kl 20:54 »
Nä, men ska försöka förklara hur dom ser ut.
I vanliga fall så ska fötterna vara grå-svarta, men nu har dom svullnat upp och blivit dubbelt så stora som i vanliga fall, även klorna.
Sen har fjällen på fötterna börjat släppa på vissa ställen, så det har blivit rosa. Det ser allmänt äckligt ut, så jag har ingen större lust att gå ut och ta ett kort nu heller, kanske imorrn.
Skulle säga att det är en fotböld, men den sitter inte mellan tårna, utan på alla tårna.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 09:08 »
Om båda fötterna svullnar lika mycket och symetriskt så är min första tanke Gikt. Det beror som regel på svikt i något inre organ ofta njurarna. Gikt går inte att behandla utan man bör avliva hönan innan lidandet blir för stort.

Att klorna vuxit såpass mycket beror förmodligen på att hon har såpass ont att hon inte sprätter runt som en frisk höna gör.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser