Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ägg utan skal...  (läst 3500 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Ägg utan skal...
« skrivet: 31 mar-12 kl 20:33 »
Är det vanligt att unghöns som nyss börjat värpa värper ägg utan skal? Ingen av mina andra har gjort det och de har även börjat värpa ordentligt med en gång. Men min Rakel har under 1-2 månader värpt bara 5 ägg varav två varit utan skal. Är det "normalt"?
« Senast ändrad: 31 mar-12 kl 20:38 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tinaw

• Gäst
SV: Ägg utan skal...
« Svar #1 skrivet: 31 mar-12 kl 22:03 »
Ja, det är ganska vanligt att unghöns värper skinnägg i början. Så länge hon inte verkar ha några andra problem från äggledarna (typ nån inflammation eller så) får man nog betrakta det som alldeles normalt.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-12 kl 22:26 »
Skönt :). Nej då hon mår toppen i övrigt såvitt jag kan se. Men är det normalt att de har så "oregelbunden värpning" också?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Trollnix

• Småland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-12 kl 22:50 »
Hej!
Det är normalt, brukar upphöra rätt snart, en del höns gör så, jag har 30 års erfarenhet och detta är inget ovanligt. Vad är det för ras?
Går hönsen ute? Om inte, kanske hon behöver snäckskal, en allsidig kost är viktig. Naturligt är att gå ute och äta insekter,växter och sand för matsmältningen. / Häls. Gunnel
Trollnix

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 mar-12 kl 23:12 »
Hon är hälften svarthöna hälften gotlandshöna. De går ute och de har fri tillgång till snäckskal inne
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 15:47 av Paradisgården »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 09:30 »
Jag skulle säga att skinägg är normalt när en höna kommer igång med att värpa MEN jag tycker inte 5 ägg varav 2 skinnägg på 1-2 månader låter normalt.

Normal uppstart med konstiga ägg skulle jag säga var ca 2 till max 3 veckor för unghöns. Sedan värper dom kanske något små ägg ett tag till men efter 2-3 veckor brukar de ha kommit in i en stabil värprytm.

Du bör nog kolla Rakels hälsostatus lite bättre framförallt med äggledareinflamation i tanken.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 16:09 »
Okej, skall jag göra då. Jag har ju inte jättebra koll på tiden och så alltså, men jag tror att hon la första ägget för typ 1-2 månader sedan. Det hade skal och låg helt trasigt på gödselbordet. Kan i och för sig ha varit någon annan höna som lagt där... hennes ansikte hade inte blivit rött än då, så när jag tänker efter verkar det ju lite konstigt om det var hennes.. För det blev väldigt stor skillnad på hennes rodnad för typ två veckor sedan, från att ha varit lite lagom röd om kam och slör och grå i huden i ansiktet blev hon helt illröd, och det har kommit fyra ägg från henne sedan dess; först ett skinnägg, sedan ett som var såpass helt att vi kunde använda och steka det, sedan ett som var helt trasigt och igår ett skinnägg till.
« Senast ändrad: 02 apr-12 kl 10:55 av Paradisgården »

Lianne

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 apr-12 kl 22:49 »
Min ena Hedemora värpte några skinnägg oregelbundet och sen slutade hon att värpa totalt, hon mådde bra och var med i flocken. Åt som vanligt men som sagt värpte hon aldrig och för ett tag sen blev hon dålig så nu har vi avlivat henne. Hon hade något fel på värperiet helt klart.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 02 apr-12 kl 10:55 »
Mysko... Hoppas det inte blir så med min lilla gumma :(

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 apr-12 kl 17:28 »
Nu har jag kollat Rakel närmare. Hon är jättefin, torr och ren i rumpan. Verkar inte ha ont någonstans. Inga andra sjukdomstecken heller.

tinaw

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 apr-12 kl 18:49 »
Då skulle jag nästan gissa att det första skinnägget kom från nån annan och att Rakel snart kommer igång på riktigt. Tummar!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 03 apr-12 kl 09:51 »
Hoppas det

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 06 apr-12 kl 14:03 »
I och med att Mirjam fick en tova i krävan fick hon och Sippora, som jag var rädd hade fått stopp i krävan, flytta till en egen liten box igår f.m. Trodde att Sippora också hade börjat värpa då äggen som kommit senaste tiden skiljt sig mycket i nyans och struktur i skalet från de första, och de har också legat i redet. Men nu när Sippora och Rakel var delade kunde jag se vems äggen var, och det var Rakels! :D Så hon har börjat värpa ordentliga ägg nu, 3 st hittills den här veckan ;D. Så skönt att både Mirjams tova försvann och Rakel visade sig vara frisk också! ;D (och det var inget fel på Sipporas kräva heller :))
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 15:49 av Paradisgården »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 06 apr-12 kl 15:12 »
I och med att Mirjam fick en tova i krävan fick hon och Sippora, som jag var rädd hade fått stopp i krävan, flytta till en egen liten box igår f.m. Trodde att Sippora också hade börjat värpa då äggen som kommit senaste tiden skiljt sig mycket i nyans och struktur i skalet från de första, och de har också legat i redet. Men nu när Sippora och Rakel var delade kunde jag se vems äggen var, och det var Rakels! :D Så hon har börjat värpa ordentliga ägg nu, 3 st hittills den här veckan ;D. Så skönt att både Mirjams tova försvann och Rakel visade sig vara frisk också! ;D
  ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tinaw

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 apr-12 kl 11:05 »
Härligt!  ;D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 08 apr-12 kl 20:03 »
Tack tina :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser