Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plymouth rock Barred  (läst 1303 gånger)

Labbe

• Ekerö
    • Uppland
Plymouth rock Barred
« skrivet: 31 mar-12 kl 23:23 »
Hej, är helt ny här på sidan och ganska ny med höns, har tre höns och en tupp Bovan Robust ( tror jag) , har köpt 4 blandras kycklingar varav en verkar bli en plymouth rock.
Har skaffat en mini äggkläckningsmaskin (brinsea) för 7 ägg och provade att kläcka egna från mina vita höns. Det verkar som några är obefruktade och några är typ svarta inne halva ägget, ser inte någon röd spindel nu efter 8 dagar :-(.
Är det någon som har tips , jag sparade ägg i tre dagar innan jag la dom ikläckaren, det sista ägget tog jag direkt varmt från redet och la i maskinen?
Söker befruktade ägg från rasen Plymouth Rock Barred, någon som har att soja ägg eller kycklingar?

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
SV: Plymouth rock Barred
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 14:28 »
Hej & välkommen! Är det som så att hönsen ganska nyss börjat värpa?

Ibland kan befruktnings-% vara lite ostabila i början men sköter tuppen sitt jobb blir det bättre ganska fort efter att hönsen kommit igång.

Använder du vissa av äggen till matlagning kan man samtidigt passa på att kolla om de var befruktade eller inte, detta gör du genom att studera en ljus prick på gulan. Ser du en liten vit prick med blekare, utsuddad kant runt om (beskrivs ofta som en vårta)  ;) är det obefruktat, är det däremot en "bullseye" dvs. prick med ljust fält runtom som har tydlig, skarp kant är det befruktat. Kan vara lite klurigt att se i början samt när man inte har att jämföra med men det kommer.

Vi sparar ägg i ca. 2 veckor för kläckning så dina tre dagar är inga problem, borde heller inte vara när du tar nyvärpta. Spetsen nedåt & vända dagligen under förvaring, som du förmodligen känner till. (?)

Lägg ut en annons under höns sökes häs på alternativ! Forum > Annonser > Djur Önskas. Hoppas jag kanske rätade ut något frågetecken eller lärde ut något nytt. Flumma runt ordentligt i hönsforumets alla kategiroer & trådar, finns massor av bra & rolig info. I början kan man bli mörkrädd över hur svårt, noga & farligt allt inom hönshållning framstår här, ta det med en nypa salt & tänk "lagom är bäst." ;)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Labbe

• Ekerö
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 20:19 »
Tack!
Jo jag sparade dom med spetsen ned och vet också det där med upp till 14 dagar, men kanske är det bättre att spara lite än att ta direkt från redet?
Jag lös äggen med en bättre lampa någon dag senare och kunde se spindeln och rörelse i minst tre av äggen med säkerhet, väntar med spänning, är just nu på kortvisit utomlands så jag hoppas sambon sköter om kläckningsmaskinen ordentligt.
Dom skall kläckas 12:e om allt funkar...

Tack för tipset , ska kolla bland annonserna!

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 21:03 »
Hej, är helt ny här på sidan och ganska ny med höns, har tre höns och en tupp Bovan Robust ( tror jag) , har köpt 4 blandras kycklingar varav en verkar bli en plymouth rock.
Har skaffat en mini äggkläckningsmaskin (brinsea) för 7 ägg och provade att kläcka egna från mina vita höns. Det verkar som några är obefruktade och några är typ svarta inne halva ägget, ser inte någon röd spindel nu efter 8 dagar :-(.
Är det någon som har tips , jag sparade ägg i tre dagar innan jag la dom ikläckaren, det sista ägget tog jag direkt varmt från redet och la i maskinen?
Söker befruktade ägg från rasen Plymouth Rock Barred, någon som har att soja ägg eller kycklingar?
Förlåt frågan, men om du köpte blandraskycklingar, hur kan du få en plymouth rock av dom?  o:)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Labbe

• Ekerö
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-12 kl 12:55 »
Ja, förlåt, det verkar bLi en som ser ut som en Plymouth Rock och det gjorde mig intresserad av den rasen.
Den är helt randig och börjar få liten röd kam.

Där jag köpte kycklingarna hade tuppen PR gått omkring blandat med olika hönor bl.a. PR hönor ( nu skulle hon separera så att man visste vilken höna som la vilket ägg) så nog kan det vara en renras Plymouth också, eller?

Jag har nu ställt mig i kö för avelsägg och hoppas på snar leverans ;-)
D

Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser