Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är de för fel på min dv kochins fötter?  (läst 2883 gånger)

Rookie

• -
Vad är de för fel på min dv kochins fötter?
« skrivet: 01 apr-12 kl 20:24 »
Trodde först att de var kalkben men efter fyra runder med skillingaryds häst salva så har de inte blivit bättre. Mina andra höns har fina fötter och har haft de sedan ett par veckor tillbaka. Om de är kalkben borde fler ha fått liknande symtom tycker jag. Denna höna har legat och ruvat i ca 3 veckor. Kan de ha nått med de att göra? Hon är den enda som har gjort de. Hon går och står precis som de andra. Hon har plockat lite i fjädrarna på foten vilket tyder på irritation. Hon är inte röd eller har fuktiga sår på fötterna heller. Kan de ändå vara kalkfötter hon har fått? De andra hönorna har med gula fötter än hennes på bilden.
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 20:27 av Rookie »

Paradisgården

• Västergötland
SV: Vad är de för fel på min dv kochins fötter?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 20:42 »
Det kan vara det ändå. Även om kvalstren har dött kan det ta tid innan det de åstadkommit läkt. Min svarthöna fick kalkben just när hon låg och ruvade. Eftersom de äter mindre etc. när de ruvar blir de ju lite nedsatta.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Rookie

• -
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 21:11 »
Lägger upp en bättre bild

Rookie

• -
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 21:23 »
Är de Skillingaryds häst salva eller Skillingaryds hovsalva man ska använda?

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 21:27 »
Köp Salisyrsyrevaselin på apoteket istället. Smörj in fossingarna varje dag så är dom bra på 1 vecka. Funkar kanonbra.
Det är den typen av vaselin man brukar ha på nyfödda bebisars skorpor på huvudet.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 21:28 »
Jag tycker hon ser svullen ut och att det är det som gjort att fjällen rest sig. Gikt som ger svullna ben och fötter gör att benen svullnar symetriskt. Gikt beror på organsvikt och går som regel inte att göra något åt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 21:36 »
Precis när det gäller Gikt gäller det att förebygga det istället  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rookie

• -
« Svar #7 skrivet: 01 apr-12 kl 21:38 »
Och hur gör man de? Borde hon inte visa sig lite sjukare i såfall?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 02 apr-12 kl 10:43 »
Och hur gör man de? Borde hon inte visa sig lite sjukare i såfall?
Gikt beror ofta på njursvikt och hönan hänger med så länge det finns någon funktion kvar i njurarna. Man märker ofta av en avmagring och ibland en lätt amoniaklukt om näbben. Nu när jag läste ditt inlägg igen fick jag plötsligt för mig att det bara var ena benet?!? Stämmer det? I så fall är det inte Gikt. Gikt uppträder symmetriskt på båda benen/fötterna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser