Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bistick - Hur reagerar ni och vilka hälsoeffekter?  (läst 4666 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Bistick - Hur reagerar ni och vilka hälsoeffekter?
« skrivet: 02 apr-12 kl 09:29 »
Citera
I flera år har jag i långa perioder burit stödkrage och ätit smärtstillande pga en nackskada. De senaste tre åren har dock smärtan avtagit avsevärt och jag är mycket bättre. Allt detta började då jag skaffade bin och blev stucken då och då. Har hört att vissa läkare och lekmän anser bistick vara bra för kroppen. Kan det vara så.....är det därför jag blivit bättre eller är det bara inbillning? Vad tror du?
Citera
Det påstås att bigiftet stimulerar binjurebarken till ökad produktion av kroppseget kortison,
Citera
Så här utanför vetenskapsvärlden med studier är det svårt att få ett helhetsgrepp om vilka hälsoaspekter bistick har.  Biodlare vet bäst - kan ni inte berätta?
Att få ett och annat bistick som biodlare går väl inte att undvika.  Hur reagerar ni? Och finns det andra hälsoerfarenheter runt bisticket?
Ni är proffs så berätta...
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Gideon i Roslagen

SV: Bistick - Hur reagerar ni och vilka hälsoeffekter?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-12 kl 09:54 »
När vi byggde vårt hus för omkring 12 år sedan så regnade det hela våren när vi gjöt och murade. Och jag fick ett ordentlig ryggont. Kunde inte vända mig på byggställningen utan risk att trilla ner. När huset och solen kom så blev det en ordentligt svärmtopp. fem svärmar ringdes in från olika håll här i Norrtälje! Sista satt långt uppe i en gran så den fick jag ta ner med en hink. Annoracken gled upp och jag fick säkert 20stick i ryggen. Och en ordentlig utskällning av min fru när jag kom hem med så många stick. Det är ju trots allt farligt!
På morgonen dagen efter så vaknade jag! Utan att ha ont i ryggen!! Helt underbart! Så nog fungerar det ibland men det är för farligt att prova sig fram allergi faran är för stor enligt min mening!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-12 kl 16:01 »
En liten kort svar , man kan även få andning svårigheter vid en kraftig allergisk reaktion, var försiktig vid första behandling gärna i samråd med hälso central mm . Gäller endast ett få tal , fast är man död är det svårt att ändra på det och prova någon annan behandling

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 apr-12 kl 16:05 »
Jag har haft ont i leder av och till sedan jag var tonåring fram tills jag "självbehandlade" mig. När jag skaffade bin och fick stick kom dock smärtan tillbaka efter varje stick och höll i sig ett par dagar.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 02 apr-12 kl 17:47 »
Jag har haft ont i leder av och till sedan jag var tonåring fram tills jag "självbehandlade" mig. När jag skaffade bin och fick stick kom dock smärtan tillbaka efter varje stick och höll i sig ett par dagar.
intressant intressant. Så här tolkar jag det: en inflammation har legat undertryckt och med bisticket som aktiverade immunförsvaret med binjurarna orkade kroppen plocka fram det undertryckta till ytan för en läkning.  Troligtvis ligger det dock kvar en inflammation på djupet.  Jag undrar hur man skulle kunna komma åt den inte nu, men senare när ...
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 apr-12 kl 17:48 »
Kanske.... Jag tror mer på någon form av autoimun variant.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 02 apr-12 kl 18:53 »
Kanske.... Jag tror mer på någon form av autoimun variant.
Vad förorsakar autoimmunitet?  Skulle ju kunna vara något (bakt, virus, toxiner, allergen) som ligger i någon vävnad och hela tiden retar immunförsvaret. 
Vävnader man skulle kunna misstänka att härbergera ovälkommna inkräktare:  Tonsiller definitivt streptococcer men antagligen också virus, Urinvägar och Gallvägar diverse otyg,  Tarmar?  Benhinnor, har befogad misstanke att hälsporre inte bara kan vara en inflammation utan också virus. 

Malines här igen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 apr-12 kl 18:58 »
Min egen teori, som jag inte kan bevisa, givetvis, är att jag hade en "överdos" av någon aminosyra i kroppen somstressade kroppens immunförsvar. Till slut angrep immunförsvaret vissa vävnader hela tiden trots att det inte fanns ngt att angripa. När jag sedan "avgiftade" mig fick kroppen en chans att läka ut, och börja om, men bisticken kanske triggade igång immunförsvarsreaktionen igen? Biets gift  är väl proteinbaserat om jag inte minns fel?

knöcklan

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 02 apr-12 kl 19:22 »
Min egen teori, som jag inte kan bevisa, givetvis, är att jag hade en "överdos" av någon aminosyra i kroppen somstressade kroppens immunförsvar. Till slut angrep immunförsvaret vissa vävnader hela tiden trots att det inte fanns ngt att angripa. När jag sedan "avgiftade" mig fick kroppen en chans att läka ut, och börja om, men bisticken kanske triggade igång immunförsvarsreaktionen igen? Biets gift  är väl proteinbaserat om jag inte minns fel?
Att spjälka, bygga och reglera  aminosyror (allt levandes byggstenar) förutsätter jag att våra kroppar i regel klarar.  Spec alternativmedicin är intresserade av ordinationer med aminosyror.

Jag är mera fokuserad på bakterier, virus och toxiner spec bakterier som jag gärna jagade som terapeut.  Virus är mycket svårare >:D 

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 apr-12 kl 19:29 »
Att spjälka, bygga och reglera  aminosyror (allt levandes byggstenar) förutsätter jag att våra kroppar i regel klarar.  Spec alternativmedicin är intresserade av ordinationer med aminosyror.

Jag är uppvuxen på vilt men i tidiga tonåren började familjen (och jag) äta gris i stora mängder och viltet försvann nästan från tallriken helt en period. I takt med fläskkonsumtionens ökning ökade mina bekymmer med lederna. Till slut gav jag upp grisätandet (hahaha) helt och då försvann alla bekymmer tvärt. Om jag "fuskade" någon gång återkom bekymren direkt. Höll upp helt ett par år, och ökade sen konsumtionen försiktigt och gradvis och i dagsläget äter jag väl ungefär hälften av medelsvennson på ett ungefär, och är helt utan bekymmer förutom just vid bistick. Bisticksreaktionerna kom även då jag var helt fläskfri (hahaha). Tror att jag hade/har någon oförmåga att hantera fläsket, aminosyran är bara en gissning, kan ju givetvis vara någon annan byggsten jag inte klarade oxå.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 02 apr-12 kl 20:01 »
Jag är uppvuxen på vilt men i tidiga tonåren började familjen (och jag) äta gris i stora mängder och viltet försvann nästan från tallriken helt en period. I takt med fläskkonsumtionens ökning ökade mina bekymmer med lederna. Till slut gav jag upp grisätandet (hahaha) helt och då försvann alla bekymmer tvärt. Om jag "fuskade" någon gång återkom bekymren direkt. Höll upp helt ett par år, och ökade sen konsumtionen försiktigt och gradvis och i dagsläget äter jag väl ungefär hälften av medelsvennson på ett ungefär, och är helt utan bekymmer förutom just vid bistick. Bisticksreaktionerna kom även då jag var helt fläskfri (hahaha). Tror att jag hade/har någon oförmåga att hantera fläsket, aminosyran är bara en gissning, kan ju givetvis vara någon annan byggsten jag inte klarade oxå.
Jag står på mig :-[ och tror att Bisticket fick igång en läkeprocess på någonting undertryckt. Får alla grisar antibiotika idag?
Borde finnas nåra här som kan berätta om varför griskött inte är bra.

Carl A

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 02 apr-12 kl 22:48 »
Jag är tidvis ganska stel i nacken, och får då vrida hela överkroppen för att se åt sidan. Hade detta i sommras, men ett av bina lyckades ta sig innanför anoracken och sticka mig just i nacken. Till min glädje var nackspärren borta dagen efter! Så på mig verkade det i alla fall positivt!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 03 apr-12 kl 00:22 »
Jag är tidvis ganska stel i nacken, och får då vrida hela överkroppen för att se åt sidan.

Drabbas även av detta , fast det i mitt fall går bort med bastubad och även avslappningsövningar  ;)

Bi stock vill jag undvika så mycket det går .

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

mistlur

• Småland
« Svar #13 skrivet: 03 apr-12 kl 13:48 »
Hur reagerar ni? Och finns det andra hälsoerfarenheter runt bisticket?

Visst stimulerar bigift immunförsvaret, reaktionen är högst individuell.
Jag svullnar upp som en ballong efter 24-48h. Svullnaden sitter i en vecka (!) och klådan är inte att leka med. Bigift är ett extremt kraftfullt allergen, som man ska vara mycket försiktig med.
Inte för alla, som det heter.
Men för en del reumatiker lär det fungera mycket bra mot ledvärk.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 03 apr-12 kl 14:09 »
Själv får jag upphöjda röda blafor något större än femkronor så kliar som  >:D i tre dagar sen på fjärde dagen är alltihop borta  o:)

Man kan även bli allergiskt efter 1 stick eller 1001 stick, bättre att hålla antalet till ett minimum  ;)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #15 skrivet: 03 apr-12 kl 16:07 »
Jag blev stucken längst ut på nästippen en gång. Dagen efter nös jag nonstop från morgon till kväll. Gissa om jag hade ont i kroppen efter det  ;)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 09 apr-12 kl 21:27 »

jakobsdal

• Halland
« Svar #17 skrivet: 09 apr-12 kl 23:00 »
Jag vill råda alla att vara försiktiga mot bistick vilket jag själv inte har varit.Jag fick ofta bistick, vid ett tillfälle 25-30 stick  bara lite sveda efteråt.Nu när jag själv skaffade bin och första gången jag lyfte och kollade på ramarna fick 4 stick på händerna efter 5 min får jag en kraftig allergichock som varade i 5tim med andnöd kräkningar kallsvettning svullnad ja riktigt dålig.Genomgår nu allergivaccination med en spruta i veckan är nu på  tolv, tre till sedan blir det med längre intervall men skall hålla på i 4-5år.Så därför andvänd skyddskläder när ni jobbar med Era bin visserligen får inte alla allergi men det vet man ju inte innan.

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 15 apr-12 kl 23:43 »
Bigift består till stor del av ett protein (Melittin) med starka antiinflammatoriska och antibakteriella egenskaper. Tyvärr vet vi ju också att det kan orsaka mer eller mindre allvarliga överkänslighets och allergireaktioner. Apiterapi har använts i minst 3000 år och idag är det främst inom reumatologin och vid behandling av MS man ser det. Här finns mer att läsa http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.melittin.net/&ei=rj6LT_nIDcak4gSHqKzzCQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=3&sqi=2&ved=0CEQQ7gEwAg&prev=/search%3Fq%3Dmelittin%26hl%3Dsv%26prmd%3Dimvns

Min man blir bättre i sina leder av ett bistick, själv ser jag efter ett par timmar ut som en röd Michelingubbe om jag inte får i mig en 12-15 cortisontabletter när jag fått ett bistick :)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

227 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser