Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp vs Duvhök  (läst 2383 gånger)

LillSkruttet

• Jämtland
Tupp vs Duvhök
« skrivet: 02 apr-12 kl 14:16 »
Detta hände mig förra sommaren.

Jag var inne i huset och utanför låg hönsen och bada i rabatten.
Efter en stund hör jag att det är ett himla liv (har brahmor) jag springer ut och ser hur höken sitter på min brahmahöna och hönan har försöka krypa in i kattgluggen men på höken hoppar min brahmatupp. han var så otroligt ilsken på den där höken.

Denna tupp är folkilsken med, men han har fått vara kvar för att han skyddar sina hönor med sitt liv.

Höken flög iväg så fort jag kom, annars hade den nog tagit ihjäl nått av mina fjäderfän.
Men någon som varit med om detta?
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Tupp vs Duvhök
« Svar #1 skrivet: 02 apr-12 kl 14:26 »
Jag hade en plymouthrocktupp som slogs med en hök en gång, så fjädrarna rök, de hann inte hålla på så länge iofs, för vi kom springande, så jag vet inte vem som skulle vunnit om de fått hållas.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 02 apr-12 kl 15:22 »
Då kanske det inte är helt ovanligt, men jag har aldrig sett de förut.
Men har tuppen att tacka för att hönan är kvar :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 02 apr-12 kl 15:26 »
Vänta lite nu... Vinner tupparna de där fighterna ibland?  :o Det har jag aldrig hört talas om, men i så fall är det ju skitcoolt!  8)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-12 kl 15:40 »
min tupp låg väldigt bra till, men de tro jag var för att höken hade koll på hönan.
Annars har jag svårt att tro att en tupp skulle klara en hök om höken är frisk.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 02 apr-12 kl 16:07 »
Här har tupparna förlorat. Två stycken strök med i höstas. Samma dag dessutom.  >:( Men, vi har Åsbohöns så tupparna är ju ganska små.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 02 apr-12 kl 16:57 »
En hök är ju inte så stor, deras kraft ligger ju i deras snabbhet, med sina stora vingar, starka fötter och klor som är kraftiga, och då när de slår uppifrån, har de väl kommit ner på marken tror jag att en tupp som inte är alltför liten faktiskt skulle ha en chans, det är ju typ deras hemmaplan att slåss på marknivå. Undra om jag inte hört om tuppar som vunnit faktiskt. Det var nog i det fallet fråga om en hök som tagit sig ner i en nätat hönsgård och inte kunde lyfta igen.

Risken är ju annars att de flyger upp en bit och tar ny sats...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 02 apr-12 kl 17:03 »
De har du ju rätt i, men på marken om dom slåss och höken får ett tag om tuppen med sina klor tro du inte tuppen ligger lite illa till då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser