Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tre ägg som piper men kläcks inte!  (läst 12275 gånger)

shelale

• Västergötland
tre ägg som piper men kläcks inte!
« skrivet: 04 apr-12 kl 21:26 »
Har sedan igår haft kläckning på mina ägg. Det är kvar tre stycken varav två har varsitt hål i sig och den ena har inget hål men det piper om de två med hål och den sista piper inte men man kan känna att det rör sig därinne. Men nu är det så att de två som har öppnat ett litet hål har väntat längre än de andra som redan har kläckts. Bör man kanske hjälpa till? jag är mer orolig för den som inte har fått ett hålslag än. tänker att den kanske kommer att kvävas till döds. (jag är inte sån att jag bara kan sitta ner o se ett djur dö även om det ur avelssynpunkt inte är bättre men jag ska ändå inte avla på dessa. (bara hemmabruk) Kan man peta ett litet hål i den bara för att den säkert skall få luft? Såhär lång tid har det nämligen aldrig tagit innan när jag har kläckt fram ägg. Nån erfaren?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: tre ägg som piper men kläcks inte!
« Svar #1 skrivet: 04 apr-12 kl 21:40 »
Prova att lysa ägget och kolla om kycklingen gjort hål på hinnorna mot äggblåsan. I så fall kan den ju andas där. Det passerar ju in luft i ägget genom skalet. Har den inte gjort det men du ser att den rör sig så är den väl helt enkelt inte redo att kläckas än. Risken med att försöka hjälpa till är att kycklingen förblöder istället när man väldigt lätt skadar blodkärlen på insidan av skalet.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 apr-12 kl 21:41 »
Vissa säger att man kan hjälpa till vissa inte. Jag har hjälpt till vid några tillfällen men det har i stort sett aldrig gått bra.... Så jag tycker att dom måste ta sig ut själva. Fast det är svårt att låta bli att hjälpa till när man står där...
Hoppas som snart kommer ut!
Daniel

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 apr-12 kl 21:44 »
Man ska inte hjälpa dem ut,se bara till att fukten är rätt så inte ägghinnan torkar ut för då blir det svårt att komma ur ägget..
Fjäderfän och kaniner

shelale

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-12 kl 21:44 »
Prova att lysa ägget och kolla om kycklingen gjort hål på hinnorna mot äggblåsan. I så fall kan den ju andas där. Det passerar ju in luft i ägget genom skalet. Har den inte gjort det men du ser att den rör sig så är den väl helt enkelt inte redo att kläckas än. Risken med att försöka hjälpa till är att kycklingen förblöder istället när man väldigt lätt skadar blodkärlen på insidan av skalet.

Jag har lyst den som inte har ett hålslag och den verkar röra sig därinne. h*n är väl bara lite sen då. Men de andra två som har väntat så länge efter hålslag? Kan de dö om de inte kommer loss på en gång. Eller om jag väntar till tex imorgonbitti och det inte har ändrat sig någonting då kanske jag kan hjälpa dem ut. då har det ju gått två dagar med hålslag och så lång tid skall det väl ändå inte ta!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-12 kl 21:58 »
Om de haft hålslag i mer än ett dygn så är de troligen för svaga eller missbildade på något sätt.  :-\
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

shelale

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-12 kl 22:09 »
Det är det jag är orolig för. Men.. jag vill ju veta. (jag råkade ju få värmen att öka till 45grader i ett par timmar tidigare under "ruvningen". Men om de piper därinne så vill jag inte att de bara ska dö utan att ha sett. Är de missbildade när de kommer ut och klarar sig. ok. är de missbildade och kommer ut och klarar sig inte då var det ändå värt ett försök. eller?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-12 kl 22:23 »
Jag kan bara tala för mig själv och jag anser att var och en måste handla efter sitt eget samvete.

Personligen så får jag dåligt samvete om jag hjälpt en krake so ändå bara dör sen ändå. Då känns det för mig att jag bara förlängt dess lidande. :'(

shelale

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 apr-12 kl 22:36 »
Men hur ska du veta att den var missbildad? Det är det som jag inte kan få ro med ifall jag inte skulle hjälpa dem ut. Men jag väntar tills imorgon. det verkar som att alla ligger och sover ändå. kanske de vilar sig för att ta tag i detta imorgon vem vet? ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 04 apr-12 kl 22:39 »
Nej det vet jag ju inte, jag säger bara hur jag känner när jag har hjälpt en krake. Men om de inte kan ta sig ur äggen själva så är det något fel, det är tyvärr naturens lag.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 04 apr-12 kl 22:42 »
I förra veckan var det en kyckling som gjord hål hos mig men jag tyckte det tog så lång tid för den att kläckas. Så var jag där och pillade upp lite lite men ändå så började den blöda. Då förstod jag att det var för tidigt för den att kläckas. Problemet var att när blodet koagulerade så fastnade skalet på kycklingen som därför inte kunde kläckas. Denna hjälpte jag sen ut eftersom det var jag som gjort att den fastnade. Den klarade sig alldeles utmärkt.  :)
« Senast ändrad: 04 apr-12 kl 22:45 av Helena R »

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 04 apr-12 kl 22:42 »
Det ska INTE hjälpas.
Blir inte bra

Och öppna inte kläckaren i onödan, det blir bara kallt och torrt för kycklingen och hinnan blir som seg läder och oövervinneligt hinder för kycklingen.

Alla kläcks inte, det är naturen...
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

shelale

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 05 apr-12 kl 07:13 »
Nu så hade två av äggen kläckts. och den tredje (som hade haft hål längst) hade inte kommit nånstans men man såg ögonen på den och den pep såna hjälp mig ljud man såg bara hur den ville komma ut men kunde inte. (jag fattar inte hur den har hackat sitt hål men det var ett stort hål framför ögonen och näbben så nabbän stack lite ut. Så ja jag bestämde mig för att hjälpa lillen. Jag tog försiktigt bort skalet runt hinnan men tog inte loss hela ägget utan jag gjorde som på kycklingarna själva jag öppnar bara en bana runt ägget så får den bryta sig ut genom äggskalet ändå fast enklare. Jag ser inga missbildningar på kycklingen och den springer runt o ser hur glad ut som helst nu. Jag tror bara att den hade extremt otur. Men tur o oturen att jag hjälpte den.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 05 apr-12 kl 21:13 »
Hejsan!
Sist då mina kycklingarna kläcktes så hjälpte jag inga kycklingar ut mycket bättre om dom tar sej ut själv. för jag hade 3 ägg som va sena men vart hålslag ganska snabbt å på kvällen va dom ute alla 3 utan att ja gjort något men sedan fick ja höra att en av dom små kycklingarna är blinda :( Så den fick dom ta bort någon mer som varit med om blinda små kycklingar??

Lanemyr

• Småland
« Svar #14 skrivet: 05 apr-12 kl 21:44 »
Skulle föresten vilja höra den som kom hem och hittar sina 10 kycklingar utspridda på golvet utan huvud, med tarmarna utanför och brutna ben vissa fortfarande vid liv och behöva avliva dom. Olycka eller ej. Men vad skulle DU kalla din hund? Duktig vovve. Trodde väl det. Nej det blir nog "rubriken" för vilken normal person somhelst. Precis som när man blir arg på vad somhelst. Arg på pappa som liten. Förbannade gubbjävel. Arg på frugan som äldre förbannade kärringjävel. Arg på bilen som inte startar förbannade biljävel. Arg på en träsko som vrickar snett. Förbannade träskojävel osv osv. Alla kanske inte använder just detta utryck men ni fattar vad jag menar. Förbannade forumjävlar;)

shelale

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 05 apr-12 kl 21:51 »
Skulle föresten vilja höra den som kom hem och hittar sina 10 kycklingar utspridda på golvet utan huvud, med tarmarna utanför och brutna ben vissa fortfarande vid liv och behöva avliva dom. Olycka eller ej. Men vad skulle DU kalla din hund? Duktig vovve. Trodde väl det. Nej det blir nog "rubriken" för vilken normal person somhelst. Precis som när man blir arg på vad somhelst. Arg på pappa som liten. Förbannade gubbjävel. Arg på frugan som äldre förbannade kärringjävel. Arg på bilen som inte startar förbannade biljävel. Arg på en träsko som vrickar snett. Förbannade träskojävel osv osv. Alla kanske inte använder just detta utryck men ni fattar vad jag menar. Förbannade forumjävlar;)

Fel forum?  ;)

Monamolly

• Närke
    • Monas Hemsida
« Svar #16 skrivet: 06 apr-12 kl 07:59 »
SHELATE - vad blev resultatet ?  :)  Hur många dagar var det hål ? och vilken dag hjälpte du dom ?
Kan vara bra att veta om man själv får samma problem.
Man vill ju sä gärna hjälpa till. Bära eller brista. o:)
Korgmakare med egen korgpilodling, luffarslöjdare mm
Har  Höns (blandisar), Mysk- och Löpankor, Hundar, Katt och Bin.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 06 apr-12 kl 09:09 »
Det har nu kläckts 13 st här hos mig. Den sista av dessa hjälpte jag ut då skalet torkat fast i dunet. Den mår bra.  :) 3 ägg hade inga hålslag utan dött de senaste dagarna.  :-\

shelale

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 06 apr-12 kl 09:55 »
SHELATE - vad blev resultatet ?  :)  Hur många dagar var det hål ? och vilken dag hjälpte du dom ?
Kan vara bra att veta om man själv får samma problem.
Man vill ju sä gärna hjälpa till. Bära eller brista. o:)

Jo jag hjälpte den ena på dygn 2 (då hade den pickat hål på ägget och väntat så i hela två dygn). Man märkte definitivt att den hade livskraft! En svag kyckling som skulle dö tror jag inte skulle låta och verka kämpa som den gjorde. Nu är den jätteglad iallafall!

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser