Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig stil av hönsköpare, behöver tipps!!  (läst 19957 gånger)

Silkesdun

• Gäst
Dålig stil av hönsköpare, behöver tipps!!
« skrivet: 04 apr-12 kl 21:50 »
Hejsan alla höns fans!

Har ett litet allmänt problem med dessa höns köpare
Hade uppe en annons om att sälja KYCKLINGAR till våren, men folk ringer och beställer dessa kycklingar och räknar med att de är 20-25v och värpklara då jag i säljva verket klart och tydligt klargjort att de är mellan 1-6 veckor. 50:- för dagsgammla och 10:- + för vargie vecka. Jag hade lagt utt att jag har några enstaka 12v+ könsbestämda rashöns som jag tar 250:- st.

Till det verkliga problemet:
Det fanns en man, som vargie vår fick ett hönseris gammla höns 48-52v.
Dessa höns hade han hemma i sin ladugård och sålde iväg till de behövande
för 35-70:- st beroende på om de var familj eller utomstående. Denna man
höll på med sin verksamhet i över 20 år & hade en stadig kundkretts vargie
vår, denne man har nu gått bort. Spelar ingen roll hur många gånger man
förklarar att de är bara hybrider och jag håller på med rashöns uppfödning,
de är dyrare i drift m.m.

Problemet:
Köparna vill ha värpklara höns då jag säljer kycklingar? och informetat tydligt att de är kycklingar jag säljer
De vill enbart betala max 100:- st för de tycker allt annat är dyrt
Jag klargör mina priser och rasers egenskaper väl men de vill ändå betala enbart för en oäkting

Jag håller inte på med välgörenhet, går nog back som det är. Detta är en hobby,
man gör folket en tjänst och hjälper dem att få dina sommarhöns, så bemmötts
man av sura miner och blir kallad snål & girig. Tycker detta är fel och vill gärna
ha hjälp med att brottas meddessa knapiga kunder.

Tack på förhand!
Med en vänlig hälsning
Anna Lindberg

Xoot

• Gäst
SV: Dålig stil av hönsköpare, behöver tipps!!
« Svar #1 skrivet: 04 apr-12 kl 22:00 »
Det är ju enkelt, sälj inte till knäppgökar.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 apr-12 kl 22:05 »
Grundregeln är ju att det spelar inge roll hur mycket man informerar, folk läser det inte ändå.

Och eftersom vanliga höns kostar ungefär 50-60 kr/st, så är det väl därför de tror att de är värpfärdiga, när du begär det. En dag-kyckling av värphybrider kostar ju 15 kr.

Hur har du räknat fram ditt pris?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 04 apr-12 kl 22:10 »

Å andra sidan är det illa att köpa av knäppgökar också ;D

De flesta hönserier byter ut sina värphöns när de är 18 månader. Köp dem då för 5 kr/st. ha dem några veckor tills de får fjädrar å ser hyggliga ut. Då bör de ha ruggat klart och börja värpa igen. Sälj dem för 50-70 kr. MINST! Eller för 100 till dom snåla >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 apr-12 kl 22:20 »
Jag skulle vänligt men bestämt be köparna att vända sig någon annanstans eftersom jag inte har det de söker.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-12 kl 22:57 »
I somras köpte jag två nästan värpklara brahmor för 150 kr styck. Tyckte det var billigt då. Nu håller jag på och kläcker fram mina första "egna" kycklingar och nu framstår 150 kr som nästan gratis.
I fjol köpte jag 12 kycklingar. Förvisso blev det en del extra investeringar eftersom det var första gången på länge som det fanns kycklingar här på gården, men jag vill nästan inte veta vad jag betalade per värpklar höna. Byggmaterial, vattenautomater, foder, etc etc. 500kr är säkert ingen underdrift.

Gör en produktkalkyl! Ägg, el till kläckaren, foder, el till värmelampa, övrig förbrukning... /antalet värpklara hönor. En del kommer säkert vägra förstå även om du visar dom svart på vitt vad det faktiskt kostar dig att föda upp en värpklar höna.

Sen är det ett j-a oskick att kalla någon snål och girig när denne säljer kycklingar och höns till helt normala priser. Passar det inte säger man "nej tack" och köper hos någon annan. 

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 apr-12 kl 23:13 »
Hehe man kan ju tro att ni vill starta företag i kylning försäljning och inte en hobby skattar ni för den också   ;D
« Senast ändrad: 04 apr-12 kl 23:58 av Dbs »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-12 kl 23:22 »
Jag fick ett bud på 10kr st för fullt befjädrade hybrider i bästa värp.. Jag berättade hur mycket en höna var värd i mina ögon och det blev för dyrt när jag sa att 50kr st ville jag minst ha för dem,(100-150kr mer rimligt).

Med rashöns kan det ibland vara sämre värpförmåga,svårare kläck mm. Kläckare drar ström,alla ägg kläcks inte alltid,värmelampa ska vara igång flera veckor samt foder behövs,samt all tid som går åt..
Jag har köpt brahmakycklingar för 150kr st!
Fjäderfän och kaniner

ThereseIwe

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 04 apr-12 kl 23:54 »
Om jag skulle sälja höns eller kycklingar och fick höra från en köpare att de tyckte att det var för dyrt med en höna för 250 kr, så skulle jag svara följande. Anser du att det är för dyrt så anser jag inte heller att du har råd att ge mina hönor en tillräckligt bra omvårdnad med mat, skötsel och allt som hör till därför blir det inget köp för dig tack och hej.
För mig skulle det aldrig vara ett alternativ att sälja något levande väsen till så dumt och snålt folk.
Lycka till

Dajen

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 05 apr-12 kl 00:01 »
Å andra sidan är det illa att köpa av knäppgökar också ;D

De flesta hönserier byter ut sina värphöns när de är 18 månader. Köp dem då för 5 kr/st. ha dem några veckor tills de får fjädrar å ser hyggliga ut. Då bör de ha ruggat klart och börja värpa igen. Sälj dem för 50-70 kr. MINST! Eller för 100 till dom snåla >:D

Ja, eller för 150:- och säg inte ett ord om att det handlar om hönserihöns som är fjäderlösa och har nerverna utanpå. Den niten gick jag på, och när jag mötte upp säljaren på avtalad plats kom jag av outgrundlig anledning mig inte för att backa från affären. Så jag betalade 450 kr för tre stackars vrak som kanske kostat säljaren en femtiolapp. De såg bedrövliga ut, kom mer eller mindre direkt från hönseriet. Retar mig på säljaren men ännu mer på min egen flathet - att jag bara betalade, tog "hönsen" och åkte därifrån. Försöker trösta mig med att de börjar likna normala hönor nu och att jag räddat dem undan ett värre öde...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #10 skrivet: 05 apr-12 kl 00:29 »
Grundregeln är ju att det spelar inge roll hur mycket man informerar, folk läser det inte ändå.

När jag har annonserat att jag säljer ägg, och kycklingar så ringer ändå folk och tror att det är vuxna höns  ...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 05 apr-12 kl 00:32 »

Eller säg att det är många som vill köpa så att du har ingen anledning att slå av på priset.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 05 apr-12 kl 07:28 »
Jag annonserade en liten (ca 130 cm hög) ridponnyhingst på 2,5 år. Sutten på men inte mer än så till salu. Den absoluta majoriteten av intressenterna sökte en billig häst till barnen, en läromästare, en tävlingsponny eller en stor häst hela familjen... ??? Rockarden jag har annonserat nyligen som passande shettis har jag fått mängder av svar på om den passar en nordsvensk. En annan ville byta den mot en annan rockard + att de ville ha en hel del pengar mellan. Gamla halm och höbalar som annonserats ut som täckning för trädgårdsväxter är otjänliga som foder - gratis mot avhämntning - mailar folk ändå och frågar om det är ett bra hö till kaniner/får/hästar osv."

Folk som tycker det är dyrt, som inte läser eller förstår annonstexten, som struntar i vad som står och som hoppas på att kunna pruta eller göra en bra deal "eftersom man ändå vill bli av med dem" råkar man alltid ut för när man annonserar.

Bara strunta i dem är mitt tips, svarar de via mail så antingen låt bli att svara alls eller skicka ett standardsvar typ "Annonsens priser och ålder på kycklingarna gäller. Räkna med ca 6 månader innan de börjar värpa. För mer information om höns se www.brahemsida.se".
Ringer de så är det "bara" att säga nej tyvärr och hejdå.

American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Bulan

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 05 apr-12 kl 07:44 »
Så trist med köpare som inte läser annonser ordentligt! Jag skrev i min senaste annons "OBS!!! SÄLJER INGA VUXNA HÖNS!!" Men fick ÄNDÅ förfrågan om att sälja just vuxna hönor... Då sa ja att "Jajemen! Du kan få köpa hela flocken 8 höns och 3 tuppar för 10 000. För det är vad de kostat mig hittills..." Då var köparen inte så intresserad längre ;) och tycke till på köpet att de där 50:- styck för kycklingarna lät riktigt billigt....  ;D
Bulan

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 05 apr-12 kl 07:49 »
Så trist med köpare som inte läser annonser ordentligt! Jag skrev i min senaste annons "OBS!!! SÄLJER INGA VUXNA HÖNS!!" Men fick ÄNDÅ förfrågan om att sälja just vuxna hönor... Då sa ja att "Jajemen! Du kan få köpa hela flocken 8 höns och 3 tuppar för 10 000. För det är vad de kostat mig hittills..." Då var köparen inte så intresserad längre ;) och tycke till på köpet att de där 50:- styck för kycklingarna lät riktigt billigt....  ;D

;D ;D ;D

kbh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 apr-12 kl 07:58 »
Det är väll i alla fall ändå så att säljaren sätter det pris denne tycker sen är det väll upp till köparen att anta att förkasta eller gota svårare är det väll inte . Men det kan vara så att det är någon som läser annonsen som vill ha   stora höns men tar en rövare uti fall annonsören har några vuxna höns till salu så det behöver ju inte vara att folk inte läser annonsen  men sen finns det ju folk till allt där i mellan med det står ju klart :).

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #16 skrivet: 05 apr-12 kl 08:00 »
Är väl ofta så här när folk inte har satt sig in i prisbilden eller har kunskap än. Jag ser samma fenomen vad gäller hund. Att betala 14000 för en hund när man kan hitta en för ett par tusen på blocket. Spelar ingen roll att mina är renras med en lunta dokumentation och meriter bakom sig. En hund är en hund enligt vissa.

Jag gör processen kort och smärtfri så fort jag anar ugglor i mossen - Tack för visat intresse, men nej tack!

Tycker att Thereseiwe hade ett bra svar till okunniga kunder. Det är en sak med inköp men sen ska det ju underhållas också  ::)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 05 apr-12 kl 08:09 »
och jag som tycker att en valp med en hög dokumentation bakom sig och perfekt hälsa på bakåtliggande led är billig när den kostar 14 000  :-[  >:(  :-\

men så är det väl med allt man säljer - folk kan helt enkelt inte läsa, eller förstå vad de läser. att man glömmer saker man lärt sig i skolan är ju naturligt, men att det just är läskunnigheten som också försvinner tycker jag är skrämmande ... ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 05 apr-12 kl 11:03 »
Mitt råd är att inte låta sig irriteras. Det tar bara energi. Lägg den energin på en stunds stillhetsmeditation i stället. Acceptera av vi människor är som vi är. Vi förväntar oss att människor sk vara kloka men de flesta är bara "vanliga". Var förberedd och hitta ett sätt att kort och vänligt säga nej. Inse att de som ringer och frågar efter en "vara" du inte utger dig från att sälja är stressade, de har inte tid att läsa och sätta sig in i den enklaste text. Ha tålamod och medkänsla med dem.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Silkesdun

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 apr-12 kl 11:04 »
Man försöker ju finna en lösning som går ungefär halvägs var :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

138 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser