Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig stil av hönsköpare, behöver tipps!!  (läst 19994 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Dålig stil av hönsköpare, behöver tipps!!
« Svar #20 skrivet: 05 apr-12 kl 11:16 »
Man försöker ju finna en lösning som går ungefär halvägs var :)

Aldrig i livet! En deal är en deal. Den som inte står vid sitt ord sköter nog inte hönsen heller. Definitivt har han/hon ingen heder.
Är jag på "rätt" humör så ökar priset en slant varje gång kunden vill ha det "justerat" >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #21 skrivet: 05 apr-12 kl 11:19 »
Tja jag har en utländsk familj som köper mycket ägg här och som inte förstår svenska sådär superbra heller. Trevliga och gulliga, men missförstånd
uppstår ibland förstås. Som när jag hade annons på blocket om avelsägg och kycklingar, det ser mannen i familjen och är helt förtvivlad
eftersom jag inte hade ägg till dem samma vecka. ( Han kände igen mitt mobilnummer).

Så det blev till att långsamt och med enkla ord förklara skillnaden på avelsäggen och de äggen som de köper och som kommer fr blandgruppen.

Han hade lite svårt att förstå att de kycklingar jag sålde inte är färdiga för att nacka och stoppa i grytan heller, att det rör sig om rashöns där väldigt
möjligen enstaka tuppar kommer hamna i grytorna på ett eller annat vis.

Just nu har jag väldeliga problem eftersom han gärna vill köpa för att slakta själv. Och jag försöker förklara för honom utan att vara taktlös
att jag i första hand vill sälja till folk som vill ha djuren som sällskapsdjur och som uppskattar deras raser och utseende. ( Och om nån ska köpa till slakt så
skulle jag bara sälja till en 2-3 personer som jag känner sedan länge och som jag VET kan slakta en höna på ett korrekt vis uppfyllande svensk lag när det gäller handhavandet).

Detta är en muslimsk familj och jag bor ju i en kommun som har "dåligt rykte" när det gäller främlingsfientlighet så det gäller att vara ytterst diplomatisk.
Jag gillar familjen, jag respekterar deras religion, men jag vill ju också att mina djur ska ha ett gott slut i livet. Vill inte heller att denna familj ska uppleva sig diskriminerade.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

tranicos

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 05 apr-12 kl 11:29 »
Mitt svar till alla som försöker pruta på mina blocket-annonser oavsett vad det är jag säljer:

"Har du inte råd ska du inte hålla på, tack och hej"

Finns ingen anledning att slösa energi och tid på att tjafsa med idioter.

//Linus

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #23 skrivet: 05 apr-12 kl 15:38 »
Mitt svar till alla som försöker pruta på mina blocket-annonser oavsett vad det är jag säljer:

Finns ingen anledning att slösa energi och tid på att tjafsa med idioter.

//Linus
Bra svar faktiskt...

Jag ringer själv inte på annonser om det begärs ett pris som jag inte  har råd med utan att skambuda. Det är ju en sak att ta en liten chans om en grej kostar 3000 och bjuda 2500. En helt annan sak att bjuda 500:- för samma sak!
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ek

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 05 apr-12 kl 22:13 »
Har inga problem med priset på höns ..Men kan tycka det är ett oskick av säljare att sälja avelsgrupper som det så fint heter, det är ju bara ett sätt bli av med tuppöverskottet när dom själva inte vill slakta. Är köparen då oerfaren slutar det med massa bekymmer när den nye släpps ihop med gammle tuppen. Ta gärna bra betalt om du kan erbjuda det folk vill ha.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #25 skrivet: 06 apr-12 kl 07:57 »
Har inga problem med priset på höns ..Men kan tycka det är ett oskick av säljare att sälja avelsgrupper som det så fint heter, det är ju bara ett sätt bli av med tuppöverskottet när dom själva inte vill slakta. Är köparen då oerfaren slutar det med massa bekymmer när den nye släpps ihop med gammle tuppen. Ta gärna bra betalt om du kan erbjuda det folk vill ha.

Kan faktiskt hålla med här. Hittar ofta annonser om höns jag blir intresserad av men då ingår oftast en tupp... och det har jag redan så jag hoppar över såna anonser. Och avelsgrupp låter för mig som om de vore utställda djur med viss dokumentation, inte bara en hopsatt grupp hemma på går´n.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 06 apr-12 kl 10:03 »

Håller faktiskt med ovanstående och vad KungTulle skrev. Ibland står det ju dock så klart "pris X kr eller bud", då är det en annan sak. Men står det ett pris utsatt för en viss vara (kycklingar i det här fallet) så ska man inte behöva skriva ut "prutat och klart" eller liknande. Ligger sen annonsen ute länge så kan man ju förstå om folk försöker pruta, men även då är det inte orimligt att säga "det som står i annonsen är vad som gäller".

Jag kan tänka mig att en del folk jämför med priset på hel kyckling i frysdisken på Ica också.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

lena70

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 06 apr-12 kl 11:18 »
haha..sådär är folk, vill ha allt, och nästan gratis..Jag tycker du ska hänvisa kunder som är missbelåtna med vad du säljer, direkt till hönserierna, där får de bra värphöns billigt..Uppenbarligen förstår inte alla dina kunder, hur värdefulla dina höns är, rashöns kostar MER, än hybrider!!.

rosita51

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 06 apr-12 kl 11:25 »
Mitt råd är att inte låta sig irriteras. Det tar bara energi. Lägg den energin på en stunds stillhetsmeditation i stället. Acceptera av vi människor är som vi är. Vi förväntar oss att människor sk vara kloka men de flesta är bara "vanliga". Var förberedd och hitta ett sätt att kort och vänligt säga nej. Inse att de som ringer och frågar efter en "vara" du inte utger dig från att sälja är stressade, de har inte tid att läsa och sätta sig in i den enklaste text. Ha tålamod och medkänsla med dem.

Bra skrivet! Och jag håller fullständigt med!
MVH Rosita zon 1

pyromanen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 apr-12 kl 11:49 »
Ett par gångar när jag stått på nån marknad med min handgjorda vedbrända keramik och nån besökare ojjat sig över att en kopp kostar 200 kr så har jag tipsat s´dom om IKEA. Där finns det koppar från ca 10 kr. Det är änddå fel kund för mig, lika bra att vara hjälpsam då  o:)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 06 apr-12 kl 11:50 »
Bra svarat  ;)
Hedemorahöns

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #31 skrivet: 06 apr-12 kl 12:00 »

Fast det kan ju också vara så att det är en trevlig och rastypisk tupp och man vill ge den en större chans att få leva livet med en egen flock så att säga. Och många som startar med höns vill ju kanske bara ha en två-fyra hönor och en tupp till att börja med.  Jag har sålt två storkochin tuppar  med två kochinhönor vardera och de såldes omedlebums.  Jag HADE ju kunnat nacka tupparna och behållt de 4 hönorna själv.  För egentligen hade jag velat ha hönorna. Men nu så fann de vars en lycklig köpare som var superglad för sitt lilla "startkit" med hönor.

Men det är såklart problem om man redan har tupp och ett par hönor och vill ha några extra hönor av samma ras....
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 12:05 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #32 skrivet: 06 apr-12 kl 12:08 »
Ett par gångar när jag stått på nån marknad med min handgjorda vedbrända keramik och nån besökare ojjat sig över att en kopp kostar 200 kr så har jag tipsat s´dom om IKEA. Där finns det koppar från ca 10 kr. Det är änddå fel kund för mig, lika bra att vara hjälpsam då  o:)
Japp det händer mig också  ibland.... nu gör jag inte keramik så att jag säljer men min mor är yrkeskeramiker sedan ca 35 år och jag har hjälpt henne många gånger på olika mässor och julmarknader...

Och som sagt vill man ha en kopp för en tia så finns ju IKEA! Ibland har de erbjudande och då kostar kopparna 5:-   >:D
Mörkmårdens Minigrisar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #33 skrivet: 06 apr-12 kl 12:28 »
Om jag skulle sälja höns eller kycklingar och fick höra från en köpare att de tyckte att det var för dyrt med en höna för 250 kr, så skulle jag svara följande. Anser du att det är för dyrt så anser jag inte heller att du har råd att ge mina hönor en tillräckligt bra omvårdnad med mat, skötsel och allt som hör till därför blir det inget köp för dig tack och hej.
För mig skulle det aldrig vara ett alternativ att sälja något levande väsen till så dumt och snålt folk.
Lycka till
Mycket bra sagt!  :D

Eller säg att det är många som vill köpa så att du har ingen anledning att slå av på priset.
Också ett effektivt sätt.  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

wicket

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 06 apr-12 kl 12:29 »
VIll inte reta nån men man kan se detta frpn två sidor.

Anledningen till att våra hobbyhöns/rashöns/lanthöns blir dyra är pga ineffektiv produktion.

Anledningen till värp hybrid kycklingar/höns är billiga är pga en effektiv produktion.

Det handlar om volym produktion som med allt annat blir det billigare då.

Bra och dålig kvalite finnes i båda lägren men det är oftast inte det som styr priset.

FM

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 06 apr-12 kl 13:10 »
och jag gillar att pruta så mycket att jag prutar ner mina egna djur/andra saker till dom det känns rätt att göra så till  ::) Men jag kan oxå betala mer om det känns bra haha... Pruta känns dock som man gör mer på vissa saker än på andra.

Att tas med kunder är inte alltid lätt och skambud råkar man utför. Sedan styr marknaden. Hade min c-ponny ungsto welsh PB till salu fick bud 4500/5000 + ville ha henne levererad... Hon åkte ingen stans. Hon bor här fortfarande. Hästar kostar mycket i uppfödning och inte får man tillbaka dom pengarna.

Höns kostar oxå men det tänker inte folk på som inte fött upp själv. 

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

hajens

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 06 apr-12 kl 18:07 »
eftersom både du OCH dina kunder både är irriterade och missnöjda vid affärsuppgörelse så är det uppenbart så att nått inte görs på rätt sätt.

Sen verkar du ha missuppfattat lite vad värde innebär. Värdet sätts inte efter hur mycket du själv spenderat på ett säljfört föremål. Skulle jag mata mina bondkattungar med gåslever och champagne, köpa en elefantfäll för dem att sova på, så innebär inte detta att de stiger i värde för det.

Värdet är i slutändan en fiktiv överenskommelse mellan kund och säljare. Har du en produkt du vill ha ut en viss summa för, men det inte finns en köpare för den summan, ja, då har du övervärderat produkten. Ett faktiskt värde finns inte.

Sen att det i princip ALLTID den som skall betala som sitter på trumf i alla sammanhang. Vill man inte betala vad det kostar av olika skäl, ja, då blir helt enkelt inte varan såld. Sen är det upp till säljare att välja om han vill invänta annan köpare eller sänka priset.

Men uppenbarligen är ditt kundklientel inte nöjd med priset på varan, och du är inte nöjd med kunden, så nånting gör du ju uppenbarligen fel.

Sen kan man även ifrågasätta om det är en hobbyverksamhet. Ditt resnonemang skvallrar snarare om ett vinstdrivande tänk bakom aveln (inget fel i sig), och då kan man ju undrar hur det ser ut med redovisningen av dina affärer.

Jag är för att man skall få skäligt betalt, oavsett vem och vad det handlar om, men att gå ut och vara förbannad på kunder för att du inte får mer betalt skvallrar ju om dåligt säljsinne, marknadsföring och kundvård.

När ingen är nöjd är det förmodligen nått som är fel, att då skälla på kunden är väldigt konstigt.

« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 18:13 av hajens »
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 06 apr-12 kl 21:11 »
Sen verkar du ha missuppfattat lite vad värde innebär. Värdet sätts inte efter hur mycket du själv spenderat på ett säljfört föremål. Skulle jag mata mina bondkattungar med gåslever och champagne, köpa en elefantfäll för dem att sova på, så innebär inte detta att de stiger i värde för det.

Resonerar du så på Ica också? (:)

hajens

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 06 apr-12 kl 21:49 »
Resonerar du så på Ica också? (:)

Ja, du vet väl att väldigt många matvaruprodukter INTE går med vinst alls.
Priser är en konkurrensfaktor för att locka kunder, och samtidigt konsumtion av varor med vinstmarginal.

Om du tror att enskilda varor på ICA prissätts baserat på produktionskostnaden med vinstmarginal på just den varan så är du rätt lurad.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 07 apr-12 kl 13:26 »
Priser är en konkurrensfaktor för att locka kunder, och samtidigt konsumtion av varor med vinstmarginal.

Lockpriser brukar sånt kallas. Men det brukar också vara svårt att stå i kassan i matvarubutiken och hävda att eftersom deras konkurrent erbjuder produkt X till priset Y kronor, så ska de också sälja motsvarande produkt för samma pris. Det svar man får då riskerar att vara något i stil med ett mer eller mindre diplomatiskt "men gå och köp den där, då", vilket ligger helt i linje med vad många här också föreslagit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

120 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser