Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig stil av hönsköpare, behöver tipps!!  (läst 19956 gånger)

hajens

• Skåne
SV: Dålig stil av hönsköpare, behöver tipps!!
« Svar #40 skrivet: 07 apr-12 kl 14:31 »
Lockpriser brukar sånt kallas. Men det brukar också vara svårt att stå i kassan i matvarubutiken och hävda att eftersom deras konkurrent erbjuder produkt X till priset Y kronor, så ska de också sälja motsvarande produkt för samma pris. Det svar man får då riskerar att vara något i stil med ett mer eller mindre diplomatiskt "men gå och köp den där, då", vilket ligger helt i linje med vad många här också föreslagit.

tror det hänt alla att man låtit bli att köpa en vara i matvarubutik för att man ansett den vara för dyr. Att butiker kör med fasta priser säger sig självt då det inte är rimligt att ta en förhandling med varje kund kring varje vara.

Men i mindre skala och vid annonsering så är det rätt sannolikt att folk vill försöka köpa billigare, framförallt om de inte anser priset är skäligt.

Självklart skall trådksparen neka sälja till priser han inte vill. Det jag endast konstaterade är att han uppenbarligen är förbannad på marparten av sina kunder, och merparten av hans kunder kommer till platsen och sedan inte vill köpa för krävd summa. Således är det uppenbarligen något säljaren gör fel i frågan. Att sen räkna ut värdet efter vad han spenderat är ju direkt korkat. Värdet sätts efter vad marknaden vill betala och ingenting annat.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Existens?

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 07 apr-12 kl 14:48 »
Ja, det hajens säger stämmer ju, och i praktiken gäller även på ica. Köparens villighet att betala styr priset, annars skulle ju potatis kosta 35 kr/kg och kött 200 kr kilot, med följd att alla skulle gå till en annan affär. Med andra ord är det kunden som bestämmer priset.

Det här är enkla grunder som man får lära sig om man vill leva på det man säljer. Då går det inte att säga 'det här är mitt pris, oavsett om nån köper eller ej'.. Då måste man anpassa sig till marknaden.
Ett fåtal personer med nån synnerligen exklusiv vara kan helt bestämma priset själva. Dit hör knappast kycklingförsäljare.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 07 apr-12 kl 18:00 »
Det här är enkla grunder som man får lära sig om man vill leva på det man säljer. Då går det inte att säga 'det här är mitt pris, oavsett om nån köper eller ej'.. Då måste man anpassa sig till marknaden.
Ett fåtal personer med nån synnerligen exklusiv vara kan helt bestämma priset själva. Dit hör knappast kycklingförsäljare.

Absolut är det så, men eftersom det redan enligt ursprungsinlägget är fråga om en hobby så gäller ju inte riktigt samma spelregler som för vinstdrivande kommersiell verksamhet. Sätter man ett pris som man inte avviker från så får man också vara beredd på att man kanske inte får sålt sin vara, oavsett vad det handlar om - bilar, kycklingar, hundvalpar eller potatis. Inget konstigt med det. Om man är beredd att ta den risken så är det knappast mer rätt eller fel än något annat alternativ.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #43 skrivet: 07 apr-12 kl 18:11 »
Satt här och väntade med kaffe och kaffebröd på att köpare av kycklingar skulle komma.
Det är massor av år sen, han kom aldrig och gick inte att nå.
Besviken så klart :-\ 
När jag ser annonser från denna svikare här på forumet,
 har jag lust att göra ett  >:D inlägg.
Men Gud förbjude mig. o:)
Har lärt mig massor sen dess .
 Måste tiiägga att de flesta är seriösa  <3
Hedemorahöns

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #44 skrivet: 07 apr-12 kl 18:22 »
Satt här och väntade med kaffe och kaffebröd på att köpare av kycklingar skulle komma.
Det är massor av år sen, han kom aldrig och gick inte att nå.
Besviken så klart :-\ 
När jag ser annonser från denna svikare här på forumet,
 har jag lust att göra ett  >:D inlägg.
Men Gud förbjude mig. o:)
Har lärt mig massor sen dess .
 Måste tiiägga att de flesta är seriösa  <3

Jag köpte mina första Dvärg Kochin av dig på en parkeringsplats  :) någonstans i Sverige. En vit härlig grupp om 1.3
En av hönorna dog i höstas de andra lever än.  :D

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

hajens

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 07 apr-12 kl 20:25 »
eftersom det redan enligt ursprungsinlägget är fråga om en hobby så gäller ju inte riktigt samma spelregler som för vinstdrivande kommersiell verksamhet.

Exak så; eftersom det inte en är en kommersiell verksamhet är resonemanget kring hur mycket säljaren själv lagt ner i pengar ännu mer ovidkommande, och totalt ovidkommande för kunden.

Men med tanke på säljarens retorik i inledningsinlägget misstänker jag att han minst lika mycket är ute efter att göra en viss vinst, därav den nitiska irritationen på missförstående kunder. Jag tror det helt enkelt bottnar sig i en dålig säljare med en vision om tjocklek på egen plånbok som inte är kompatibel med vad verkligheten så smärtsamt gör gällande gång efter gång.

tinaw

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 07 apr-12 kl 20:39 »
Att gå jämnt upp eller i alla fall inte lägga ut alltför mycket är väl rätt långt ifrån en vinstdrivande verksamhet, invänder företagaren då.  ;D

TS: Det är trist med kunder som inte förstår att uppskatta varan man säljer. Ett tips kan ju vara att leta efter en annan kundgrupp. Vill folk inte ha rashöns utan vilka höns som helst, då är de helt enkelt nån annans kunder. Släpp dem. Brukar folk packa in hönsen först och pruta sen, ta betalningen så fort de bestämt sig, så slipper ni båda (och ffa hönsen) besväret att packa i och ur. Ett visst mått av folk som vill pruta eller ha en helt annan vara får man alltid stå ut med, det gäller att leka gås och låta det rinna av sig.

Så i korthet: Du har bestämt dig för vad du säljer och till vilket pris. Hitta de kunderna. Sälj till dem.

hajens

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 07 apr-12 kl 20:44 »

Så i korthet: Du har bestämt dig för vad du säljer och till vilket pris. Hitta de kunderna. Sälj till dem.

Jag tror detta är det egentliga problemet. Ägaren attraherar fel kundgrupp, och retar sig på det. Detta är dock inte kundgruppens fel, utan beror på felaktig marknadsföring.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #48 skrivet: 07 apr-12 kl 20:55 »
Köpte 100St ägg & det blev:

14 Blomme
9 Hedemora
2 Islandshöns

1/4 kläcktes & resten var tomma, betalade 1500:- för äggen och de äter redan nu 1 liter perdag MINST! elen för att värma ett rum + lampa. + en hel del frakt!(500) Så har redan lagt ut ca 2500:-. Så kycklingarna direkt de kläcks så är de värda 100:-  / hälften tuppar minst.. så 10 av dem kanske är hönor. 2500/10 = 250 :- för vargie höna har jag lagt ut i genomsnitt då de födds!! sen ska de ju bli vuxna och dö ett par stycken efter vägen också! Så är EGENTLIGEN är 250:- inte dyrt.  Och tack för alla svar, men tror jag missade lite i min information i början.

Jag menade att jag informerat kunden om att det är kycklingar på 12v jag säljer för 250:-st och då de kommer hit ska de ha värpfärdiga hönor! en vanlig kommentar är:
"Jag ser ju att det finns vuxna hönor där, vi tar dom"
Man kokar innombrds och håller på gå i taket medan man åter igen förklarar att det är 12 vecko... NEJ DE SKA TA MIN VUXNA PÄRLOR.. Suck för folk, som om man skulle komma och köpa en valp och tar med sig tiken ist och enbart betala en tiondel.. Hur skulle det bli? Slutar iaf med att endel åker hem igen och endel som åkt långt blir rikitgt otrevliga, bara för att det finns vuxna djur betyder det ju itne att de är till salu... SUCK! hur som helst då jag HAR ett par vuxna jag tänkt sälja och informetat om det, de kommer hit och allt är packat  och det är dags för avfärd. "jag vet att du sade 250:-st men jag har köpt hönor för 50:- st förut och vägrar betala mer än 75 för dessa",Då kokar det bakom skallbenet igen..  >:( efter att de prutat tjatat blivit arga m.m och man nästan fått slita tillbaka hönsen ut ur bilen betalar de 150:- st............ vid det tillfället är man så djävla arg innombords att man skiter i de djävla pengarn och hönorna att man bara vill gräva ner sig.

var länge sedan jag SÅLDE hönor, skaffade min besättning ny i höstas & har bara hållt på med uthyrning. Detta blir nog första & sista året det säljs vuxna och halvuxna djur hos mig. För de som hyr tycker att 100-150:- Är biligt.Samt att man får ju tillbaka djuren.

1 av 10 : Vägrar betala mer än 100
8 av 10 : Tycker det är dyrt- betalar med motstånd hela summan
6 av 10:  Prutar
2 av 10 : Har förståelse och betalar glatt för sina djur.

Nu låter jag säkert jätte grinig men är bara irriterad, som tur är har jag redan levererat det mesta för denna sommar. Några kycklingar kvar har jag ännu, efter ett rådgivande prat med älglund och ett samtal till en zoiolog? kom vi fram till att det var magförgiftning mina stakars små drabatts av. Hade blivit råttskit i maten i säcken.... ca 10-20 döda per dag under ca 2-4 dagar.. Idag enbart 1 & restarande har fått c-vitaminer, allt städat, ny mat , friskt vatten 2g/dag, Laktosfri hälsofil. De kryar på sig :)

Lämna ALDRIG ifrån dig något före du fått betalt!!
Du kan ha dom i en låda och visa kunden så kunden ser att dom är friska men ta betalt långt före kunden har dom i bilen. Börjar kunden förhandla så ha ett rakt svar, antingen har du ett minstapris (men kom då ihåg att har du prutat till en kund så kommer nästa kund och säger att den andra kunden fick ju dom billigare). Blir det en disskution så svara bara klart och tydligt att detta är ditt pris och det är inte förhandlingsbart. fortsätter dom att diskutera så tacka för visat intresse och gå därifrån med dina kycklingar.
när personer får sin vilja igenom i prutläge spec om det är en lång diskussion så brukar dom sitta och skryta om det, och vill du att någon varje gång dom visar upp sina hönor ska säga att du var en dummer som skulle ha en massa pengar för hönsen men dom faktiskt fick rätt och fick dom för ett vettigare pris?
var klar, kort, tydlig och vänlig.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

kbh

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 07 apr-12 kl 21:21 »
 Förlåt men måste te retas lite o:)Med tanke på hur somligas höns hus ser ut så för står man att hönsen är dyra :)

Broberg

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 07 apr-12 kl 21:24 »
Förlåt men måste te retas lite o:)Med tanke på hur somligas höns hus ser ut så för står man att hönsen är dyra :)

Har också tänkt den tanken sista tiden...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #51 skrivet: 07 apr-12 kl 21:35 »

Skojar du?  Just nu är det ett växande intresse för höns och i varje fall till mig så både ringer, mailar och smsar folk till mig efter höns nästan varje dag.
Ok jag har en annons ute men det var ett intresse även innan jag satte ut annonsen.

Hade jag haft 20 rashönor i värpande ålder att sälja och satte ut annons på dem i kväll för låt oss säga 200-250:-/st  Så hade de troligen alla varit sålda inom ett par dagar utan att en enda prutat på priset. Så enligt min erfarenhet så känns höns som en väldigt attraktiv varugrupp.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #52 skrivet: 07 apr-12 kl 22:06 »
Om 3 av 10 tycker det är för dyrt och inte köper är det rätt pris, de hade inte köpt ändå ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #53 skrivet: 07 apr-12 kl 23:40 »
Men på vilket sätt kan man förbättra marknadsföringen då?  Om jag har nåt exklusivt att sälja, vill jag förstås ha kontakt med folk som uppskattar det!

(Och såna som ska pruta till varje pris får just mig att bara ta mina varor och gå tillbaka in.  Dom kan köpa av nån annan, av nån som tycker att det är kul att pruta.  Jag avskyr att pruta, så jag vägrar att ens börja ...  ;) )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #54 skrivet: 08 apr-12 kl 04:04 »
Men på vilket sätt kan man förbättra marknadsföringen då?  Om jag har nåt exklusivt att sälja, vill jag förstås ha kontakt med folk som uppskattar det!

(Och såna som ska pruta till varje pris får just mig att bara ta mina varor och gå tillbaka in.  Dom kan köpa av nån annan, av nån som tycker att det är kul att pruta.  Jag avskyr att pruta, så jag vägrar att ens börja ...  ;) )

Om man sätter ut annons på blocket så tycker jag man hänvisar till sin hemsida. och där kan du ju verkligen göra riktigt snygg marknadsföring. om du skriver att dom är renrasig och har snygga bilder etc och sidan ser "proffsig" ut så förstår ju folk att det inte är några blandras du håller på med. och så har du en säljsida på din hemsida där du presenterar vad du har till salu. har man bara kycklingar så lägger man ändå in vuxna höns och pris men skriver efter att just nu så har vi inga vuxna till salu med stor text. Då kan dom ju ser prisskilnaden och det kan vara en tankeställare.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tinaw

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 08 apr-12 kl 09:04 »
Hänvisa till en hemsida är ett jättebra tips! Blocket kanske inte är rätt ställe att annonsera om rashöns, till exempel, utan rasforum eller allmäna djurforum kan vara en bättre plats. Ha en rubrik som genast talar om vad det är frågan om, att det redan i rubriken framgår att det här är nåt exklusivt. Att redan vid första kontakt med köparen göra klart att det här är rashöns.

Och om det går så långt som till skambud inte bli irriterad utan snarare förvånad: "Ehhhh...? Du kanske inte är ute efter rashöns utan efter nån blandras som bara ska ge ägg...?"

hajens

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 08 apr-12 kl 17:49 »
Hade bara varit trevligt om  man fått tillbaka lite pengar för foder utlägget  o:)

knappast kundens bekymmer!

tinaw

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 08 apr-12 kl 19:15 »
knappast kundens bekymmer!

Mjo, på så vis att om kunden inte kan betala för varan så kommer tillgången att minska rejält. Jag tycker inte det är en orimlig tanke att få tillbaka en del av det man lagt ner på hönsen, även om det antagligen alltid kommer att kosta mer än det drar in.

Existens?

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 08 apr-12 kl 19:22 »
Mjo, på så vis att om kunden inte kan betala för varan så kommer tillgången att minska rejält. Jag tycker inte det är en orimlig tanke att få tillbaka en del av det man lagt ner på hönsen, även om det antagligen alltid kommer att kosta mer än det drar in.

Mmm, fast just foderkostnaden lär man ju få in om man säljer kycklingar för 50 kr styck...

kbh

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 08 apr-12 kl 19:23 »
Så är det väl med all hobby det kostar oavsett hobby.

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser