Värmaren består av två st effektmotstånd på 10 ohm 20W vardera som är monterade på en fläns med fläkt för att fördela ut och sprida värmen effektivare. Effektiv värmeeffekt blir nog inte mer än ca 15W men tydligen räckte detta till. Motstånden matas med 18V likriktad spänning (ej glättad) och styrs via en MOSFET transistor (På detta sätt slapp jag använda triac och styra ut 230V i lådan vilket ger högre säkerhet, och dessutom hade jag inga lämpliga motstånd för den höga spänningen) Detta ger i princip oändlig livslängd till skillnad från ett relä som slits ut med så många till- och frånslag som det blir på en sådan här applikation med så låg hysteres på värmen (0,1-0,2gr).
En elektronisk värmegivare är nedsänkt i lådan och ger värde till en helt vanlig OP-förstärkare som jämför lådans temperatur med inställd temperatur (på en 20-varvs trimpotentiometer) och talar om till transistorn om den skall släppa på ström till värmeelementet eller inte. En termostatfunktion helt enkelt. Själva konceptet/schemat är som hämtat ur en lärobok för diskret elektronik på gymnasienivå så det är absolut inga avancerade grejor . Värden på komponenter etc. är mest sånt som "råkade bli" pga att jag hade en hel del användbara komponenter liggandes från ett förflutet inom elektronikbranschen. Kretskortet är ritat i ett cadprogram och tillverkat och etsat hemma under köksfläkten med erforderliga verktyg och tillbehör. Om det är någon som är intresserad av schema eller mer info kan det naturligtvis ordnas.
/mannen som delvis byggt kläckaren