Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Många "ägg" som slutat röra på sig i slutet.  (läst 3536 gånger)

mia1977

• Småland
Många "ägg" som slutat röra på sig i slutet.
« skrivet: 06 apr-12 kl 14:04 »
Har lagt ett 15 tal ägg i kläckaren. Är på dag 18 nu.
Lyste äggen igår och det verkar vara flertalet som slutat utvecklas eller dött nu så här på slutet.
Vad jag kunde se var det nog bara 3 ägg där jag tydligt såg rörelse när jag lös dem.
Vad kan ha gått fel? Detta är första gången jag kläcker ägg och modet sjönk avsevärt igår!  :(

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Många "ägg" som slutat röra på sig i slutet.
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 15:11 »
På dag 18 är ägget ofta så fullt av kycklingen att den inte kan röra sig speciellt mycket. Det är rätt vanligt att man inte ser rörelser då.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mia1977

• Småland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 15:34 »
Då kanske man inte behöver deppa ihop riktigt än!!!
Håller tummar och tår för att det ger lite utdelning så vi kan utöka vår Bresse grupp. ;)
Dottern på 6 år blev så besviken imorse när jag berättade att det nog inte blev så många kycklingar.

tinaw

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 09:08 »
Tummar!

amillacan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 apr-12 kl 09:32 »
Har lagt ett 15 tal ägg i kläckaren. Är på dag 18 nu.
Lyste äggen igår och det verkar vara flertalet som slutat utvecklas eller dött nu så här på slutet.
Vad jag kunde se var det nog bara 3 ägg där jag tydligt såg rörelse när jag lös dem.
Vad kan ha gått fel? Detta är första gången jag kläcker ägg och modet sjönk avsevärt igår!  :(
Jag är på dag 18 idag. Min första kläckning. Jag har struntat i att lysa äggen nu på slutet. Så jag är fortfarnade vid gott mod ;).
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

The Poacher

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-12 kl 16:39 »
Är själv lite besviken idag. Hade 20 ägg som utvecklat sig bra. Maraner och marankorsningar så äggen är så mörka att det är skitsvårt att se något när man lyser. Jag nöjde mig med att se att det var svart och så fick alla åka med till slutet, dvs idag. Har nu 11 pigga kycklingar, en trött en som mest ligger där och en eftersläntrare som jag fick hjälpa ut. Ett ägg innehöll en färdig men död kyckling, sex ägg innehöll varierande grad av foster i sås... :-X

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-12 kl 18:18 »
Poacher, 11-12 av 20 är inte så dåligt ändå.  Äggkläckning är visst inte ett vinstvarjegånglotteri.

The Poacher

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 08 apr-12 kl 21:13 »
Men jag vill ju att ALLA ska klara sig  ;)
Jag är av naturen positiv så jag hade förväntat mig ett tjugotal, när nu jag hittade en färdig men död så undrar man ju vad som gick fel.
Att det sedan fanns ett gäng  andra med sås och någon slags foster i,  tja, det får man väl  köpa. Det kanske är naturens  sätt att sätta stopp  där  det inte gått  som det skulle. Men ändå...  :(

mia1977

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 apr-12 kl 22:00 »
väntar otålig på kläckning imorgon! Hoppas på att det blir nåt av de tre som såg ut att vara vid liv vid senaste lysning.
Ägg kommer från vit Bresse (fransk köttras) så jag antar att de kommer gå minst sina 21 dagar. För visst är det väl så att tunga raser tar lite längre tid på sig än lätta? Eller har jag missuppfattat? Detta är ju första kläckningen någonsin för oss. ???

mia1977

• Småland
« Svar #9 skrivet: 12 apr-12 kl 07:32 »
Sent igår kväll fick vi första hålet på ett av äggen!!!  :D
Nästan på timmen 23 dygn efter att vi la in in dem i maskinen.
Hoppas så klart att det blir nåt mer, men jag är såååå lycklig!

23 dygn, betyder det att det kan ha varit lite för låg temp eller är det mer troligt att det beror på att äggen kommer från en tung ras?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 12 apr-12 kl 08:11 »
Skulle tro att du har haft lite låg temp i kläckaren. Testa med att höja temperaturen 0,5 grader nästa gång du ska använda kläckaren.

Hoppas nu att många fler bebbar kommer ut  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dea

« Svar #11 skrivet: 12 apr-12 kl 20:00 »
Värmaren består av två st effektmotstånd på 10 ohm 20W vardera som är monterade på en fläns med fläkt för att fördela ut och sprida värmen effektivare. Effektiv värmeeffekt blir nog inte mer än ca 15W men tydligen räckte detta till. Motstånden matas med 18V likriktad spänning (ej glättad) och styrs via en MOSFET transistor (På detta sätt slapp jag använda triac och styra ut 230V i lådan vilket ger högre säkerhet, och dessutom hade jag inga lämpliga motstånd för den höga spänningen) Detta ger i princip oändlig livslängd till skillnad från ett relä som slits ut med så många till- och frånslag som det blir på en sådan här applikation med så låg hysteres på värmen (0,1-0,2gr).

En elektronisk värmegivare är nedsänkt i lådan och ger värde till en helt vanlig OP-förstärkare som jämför lådans temperatur med inställd temperatur (på en 20-varvs trimpotentiometer) och talar om till transistorn om den skall släppa på ström till värmeelementet eller inte. En termostatfunktion helt enkelt. Själva konceptet/schemat är som hämtat ur en lärobok för diskret elektronik på gymnasienivå så det är absolut inga avancerade grejor . Värden på komponenter etc. är mest sånt som "råkade bli" pga att jag hade en hel del användbara komponenter liggandes från ett förflutet inom elektronikbranschen. Kretskortet är ritat i ett cadprogram och tillverkat och etsat hemma under köksfläkten med erforderliga verktyg och tillbehör. Om det är någon som är intresserad av schema eller mer info kan det naturligtvis ordnas.

/mannen som delvis byggt kläckaren  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser