Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjarfråga  (läst 1399 gånger)

amillacan

• Skåne
Nybörjarfråga
« skrivet: 06 apr-12 kl 20:40 »
 ??? Hur räknar jag? Den dagen jag lägger in ägg i maskinen räknas det som dag 1 eller är det efter ett dygn som det räknas som dag 1?
Jag har lagt i ägg i min kläckare och vill gärna höja luftfuktigheten på rätt dag samt sluta vända äggen på rätt dag.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

jerker_s

• Södermanland
SV: Nybörjarfråga
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 21:04 »
Tror inte det är så petigt, men jag räknar dygn. Logiskt sätt borde det vara mest rätt...

amillacan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 21:11 »
Tror inte det är så petigt, men jag räknar dygn. Logiskt sätt borde det vara mest rätt...
Ja, så tänker jag oxå. Första dagen borde vara dag 0.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Labbe

• Ekerö
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-12 kl 13:04 »
Så räknar inte min kläckare, ( brinsea ) den är helautomatisk och när jag startar upp och lägger in ägg står det Day21 i displayen och nästa dag står där Day20 så den räknar bort dag ett eller så får man tänka att den börjar på dag två . I vilket fall så slutar den vända äggen på Day2 så då blir det ju en dag för kort i så fall, eller ? ;-)

Kringlan

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-12 kl 13:31 »
Nu försöker jag hänga med här i svängarna,  :)
Om det vid igångsättning visas Day 21, dvs 21 dagar kvar till kläck är det väl samma sak som dag 0 på kläckningen? Dagen efter visas Day 20 för att det gått ett dygn och det då är 20 dagar kvar. Om det fortsätter så till Day 2, osv så undrar jag vad du menar med att den räknar bort en dag?

amillacan

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 apr-12 kl 14:14 »
Så räknar inte min kläckare, ( brinsea ) den är helautomatisk och när jag startar upp och lägger in ägg står det Day21 i displayen och nästa dag står där Day20 så den räknar bort dag ett eller så får man tänka att den börjar på dag två . I vilket fall så slutar den vända äggen på Day2 så då blir det ju en dag för kort i så fall, eller ? ;-)
Jaha, den räknar på det viset. Då kanske dag 1 är dagen man stoppar i äggen ????
Jag har en Brinsea halvautomatisk så där finns ingen display utan allt sköts manuellt. Nu när jag är nybörjare vill jag ju sluta vända på dag 18. Man vill göra allt rätt. Kanske är man inte lika "nojig" när man kläckt ett par grupper kycklingar ;)

jerker_s

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-12 kl 16:19 »
Ja, så tänker jag oxå. Första dagen borde vara dag 0.
Nej, jag räknar: så fort du lagt i ägg i kläckaren har du påbörjat dygn 1... dygn 2 påbörjas efter 24 timmar...

amillacan

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 apr-12 kl 22:31 »
Ja, då kör jag på Jerkers information. Då är det dag 18 imorgon. Dags för mig att sluta vända maskinen och höja fuktigheten? Spännande :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser