Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två jobbiga lamningar - två solskenshistorier  (läst 1935 gånger)

nybonden

• -
Två jobbiga lamningar - två solskenshistorier
« skrivet: 08 apr-12 kl 11:41 »
1. Tacka lammade, först liten flicka och sen en pyyytteliten gosse. Pojken fick i sig första råmjölken (såg det inte, men överlevde många timmar/hade lite energi) men var sedan för svag för att lyckas dia mer. Mamman gick iväg och brydde sig inte särskilt mycket om honom. Lillen bajsade blod och blev allt sämre under dagen. Var inne ett tag, och gick sedan ut för att hitta honom skakandes i boxen, utan en mor som verkade bry sig om honom.

Tog in lillen i ren desperation, la honom brevid ett riktigt varmt element och tvingade i honom ca 60 ml lammnäring (pontus). Inte alls uppskattat, men det gick i alla fall. Lät honom vara ifred ett tag, sänkte värmen lite för att inte koka honom (hade ca 25-30° i fem min, sedan 15-20°). Efter någon timmes vila skuttade han upp, kissade en flod och började skrika efter mamma. Beslutade mig för att ta ut honom, mycket rädd över att han inte skulle klara natten... Återföreningen var dock lyckad, mamman blev mycket glad över att få återse sin son (som hon tidigare inte brytt sig om), och dagen efter hittade jag en pigg liten pojk som verkade ha knutit an till både mamma och syster. Senare samma dag ändrades succesivt den blodiga avföringen till att bli sådär lammig, senapsfärgad (tror faktiskt det var lammnäringen som satte sprutt på magen..?)

Nu är lammet (Teddy  ;D) några veckor, och mår mycket bra tillsammans med alla andra småttingar ute i hagen.

2. En annan tacka lammade för knappt en vecka sedan. En liten som dog praktiskt taget omedelbart och en gosse med lite hängande öron (jättesöt). Tackan mådde inte bra efter lamningen, och hon gjorde sitt bästa för att ta hand om sin lille gosse, men energin räckte inte riktigt till. Allmäntillståndet försämrades snabbt, både på tacka och lamm.
Upptäckte att efterbörden var kvar (ca ett dygn efter lamning) och drog försiktigt så hon krystade ut den (och käkade upp snabbt). Kände även efter så det inte var något lamm kvar i magen - tack och lov, det var tomt! Några timmar senare verkade båda ändå bli sämre, så kontaktade veterinär och fick tag i selenspruta till mamma och lamm.

(Symtom: Svaga, tackan började halta v.fr och lammet tappade energi och lust att dia. Drog slutsatsen selenbrist efter det jag läst).

Då de ändå försämrades kontaktades återigen veterinär, fast denna gång för ett hembesök. Tackan fick då vitaminspruta (,kalciumspruta -ej säker), magmedicin mot diarré och penicillin. Redan efter några timmar blev båda bättre!

Nu har några dagar gått, och endast en penicillinspruta återstår. Mamma och son mår jättebra och pojken växer som han ska. Tackan äter och dricker som hon ska, och är en mycket omvårdande mor  :).

Tänkte att dessa historier kanske kan hjälpa någon med liknande problem. Själv sökte jag runt väldigt mycket utan att finna någon info, så ja... Hoppas detta kan hjälpa någon. Är ovanstående ganska vanliga komplikationer så kommer jag upptäcka det med tiden, men är man nybörjare som jag så  ;).

+inflikare. Ang de hängande öronen på lammet så beror det på dålig broskbildning. På vissa lamm fixar öronen till sig efter ett tag, men på andra inte. Det är alltså ingen fara.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Två jobbiga lamningar - två solskenshistorier
« Svar #1 skrivet: 08 apr-12 kl 12:19 »
Jag vill bara säga att jag tycker det är bra att du delade med dig av dina erfarenheter när det gäller lamningen. Har inte får själv, men är allmänt intresserad av de flesta lantdjur.

//Maria

Nemi

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 17:33 »
HÄRLIGT! Lycka till med ditt fortsatta lamm och fårliv! Visst är de fantastiska de små och stora liven!  :)
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 17:37 »
Jag ... tycker det är bra att du delade med dig av dina erfarenheter
Instämmer helt!  Om "alla" gör det, kan vi alla lära oss lite mer utan att våra egna djur måste "lära" oss allting på det svåra sättet.  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vittiger

• Fårbonde, översättare, en fri själ
    • Södermanland
SV: Två jobbiga lamningar
« Svar #4 skrivet: 08 apr-12 kl 21:54 »
Tack  för din berättelse. Det värmer i vårkylan, för jag har en tacka som hade problem  Så här gick det till:
Hon lammade en kväll (lördag)  23.00 Hon har varit mycket spänd i buken och legat och grymtat av och till senaste veckan, men i övrigt allt normalt. Efter att hon hade fått ett lamm kl 23 hände inget mer, och när efterbörden så småningom började komma ut ville den inte släppa. Dessutom visade mamman tecken på att ha ont fortfarande. Allt gick bra med lammet och diandet. Tackan åt även lite ensilage under morgontimmarna.
    Tackan såg ut att ha ont hela dagen och låg mycket. Klockan 17 den dagen gick jag in med handen för att se om det fanns fler lamm. Kunde inte avgöra det utan lät en mer van person undersöka tackan och i samband med det avlägsnades efterbörden. Livmodern befanns vara tom, trodde vi. Tackan verkade piggna till efter en halvtimme, reste sig lättare, visade intresse för mat och vatten.
  Vid 21-tiden påtaglig försämring. Tackan orkar knappt resa sig och ser ut att ha väldigt ont. Blodiga flytningar från slidan, men det är ju rätt vanligt närmaste dygnen efter förlossningen. Lammet verkar hungrigt och diar ivrigt så länge tackan orkar stå. Vi har mjölkat ur tackan ett par dl för att ha i beredskap, men har ingen mjölkersättning hemma, oturligt nog. Tror att tackan ev. kan behöva penicillin.
  Dagen efter är tackan piggare men har fortfarande ont. Det blir att ringa distriktsveterinären, en erfaren och envis tjej som snabbt konstaterar att det visst ligger lamm kvar i tackan, men med ryggen utåt så att jag/vi inte känt huvud eller fötter. Det är stort, och dött förstås. Vi får "såga" isär det och när vi väl fått ut bitarna så känner veterinären att det finns ännu ett. Detta döda lamm ligger rätt och kan dras ut på vanligt sätt. Hela proceduren tar 2 timmar och är jobbig för tackan, men hon har börjat repa sig, fått penicillinspruta och gott foder.
  Summa summarum. Förhoppningsvis räddade insatsen livet på tackan och hennes nyfödda. Jag har lärt mig en hel del som jag bara har läst om tidigare. Jag väntade 12 timmar innan jag gick in och 36 innan jag ringde efter veterinär. Senare i år ska jag gå fortbildningskursen som länsstyrelsen håller i, så att jag får träna på att slita och dra ur lammen om de har hamnat fel, men hoppas förstås att aldrig behöva göra det igen.
« Senast ändrad: 09 apr-12 kl 19:45 av Vittiger »
"En dag ska vi alla dö,
men alla andra dagar ska vi leva."

hursomhelst

• Småland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-12 kl 23:32 »
Jag skulle helt klart ringa till en veterinär, numret till närmaste distriktsstation måste väl ändå finnas på nätet om inte annat!

Och ingen fara på taket om du inte har mjölkersättning hemma. Det går lika bra (om inte bättre) med ko-mjölk. Jag har gått över och ge mina ko-mjölk nu, då ersättning mer eller mindre bara höll liv i lammen. Med komjölken så växer dom bra, och håller sig mätta längre!
För hållbarhetensskull om det är lite varmare ute, så syra den. Häll i ca 1-2 dl färsk filmjölk i mjölken, låt stå 1 dygn i rumstemperatur, och förvara den sedan så svalt som möjligt! Jag hämtar mjölk hos närmaste bonde va 3-4 dag.

Vittiger

• Fårbonde, översättare, en fri själ
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 apr-12 kl 19:48 »
Tack, Hursomhelst, för tipset. Naturligtvis fanns distriktsveterinären på nätet, och som jag skrev ovan, så kom hon och tillsammans blev vi ett bra team. :)
"En dag ska vi alla dö,
men alla andra dagar ska vi leva."

Fårtokig

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 apr-12 kl 08:21 »
Hej hursomhelst!
Om du inte får lammen att växa på lammnäringen ska du nog kolla o mäta så att du blandar rätt, dom växer ju inte av vatten! Vi använder alltid pontus o lammen växer fint på fri tillgång av rätt blandad pontus o pellets. Men man kan inte snåla med pulveret! Vägde lammen i helgen o dom hänger med de andra lammen i både vikt o hull. Sen att det blir en dyr historia är ju en annan sak men när alternativen är att antingen avliva friska lamm eller få pellelamm som inte växer är det ju inget svårt val!
Hälsningar Magda

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser