Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brinsea 20 EKO  (läst 669 gånger)

Getterna på berget

• Västerbotten
Brinsea 20 EKO
« skrivet: 08 apr-12 kl 18:32 »
Lite erfarenheter av kläckning i maskin.

Kläckning i Brinsea Eko 20 utan auto vändning och den är ett bra sätt att kläcka fram kycklingar om man är hemma morgon och kväll. Men helst hela dagarna så man kan kolla en del.
Min erfarenhet är som följer:

Eko 20 håller
temp mkt bra, dvs på 25 dels graden,  lite känslig att ställa in då justerskruven är liten.
Den håller tempen bra även när temperaturen i rummet dalar under natten +16 hos oss, och runt 19 på dagarna.

Fuktigheten är Brinsea Eko däremot inte så bra att hålla stabil. Det är troligen därför som det går att köpa till en manik som sköter detta också.

Jag har använt en lite dyrare hårhygrometer som jag tarerat före kläckningen.
Jag löste problemet med den låga fuktigheten genom att fylla på med ljummet vatten varje dag i stället för var 3 dag som det står i instruktionerna.
Sista två dagarna lade jag i 4 st fuktdukar från återförsäljaren men det gick inte att få upp fuktigheten tillräckligt med dessa, så jag gjorde följande:
Ställde kläckaren i en bakplåt med 2 cm vatten då drogs fuktig luft in i luftintaget. Då kunde jag höja den till 65 -70 procent under 12 timmar sen måste jag fylla på nytt varmt vatten i plåten, detta fungerade bra.
Blev det för hög fuktighet så lyfte jag bara på locken en liten stund så sjönk den direkt

Kläckningsresultatet är jag nöjd med 75 proc med 2 obefruktade och 1 tidig död inom 1 v.
Ska säga att jag är nybörjare.
Man kan naturligtvis köpa både vändare och fuktkontroll men det kostar ju en del...
Getar´n
Livsglädje

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser