Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta samhällen från LN till Langstroth  (läst 2497 gånger)

Järpen

• Ovan för molnen lyser alltid solen
    • Västergötland
Flytta samhällen från LN till Langstroth
« skrivet: 08 apr-12 kl 22:06 »
Har precis beställt två samhällen, tyvärr levereras dessa på LN och jag har 3/4 Langstroth. Är det någon som har något bra förslag på hur man lättast och säkrast flyttar över samhället?
Jag har självt tänkt att börja från botten med en 3/4 langstroth (har bara detta formatet) därefter sätter jag LN och avslutar med en 3/4 langstroth. Detta är mitt yngelrum intill dess att jag ser yngel i den övre  3/4 langstroth och hittar drottningen, då är planen att lägga ett spärrgaller på LN för att tömma denna helt. De ev öppningar som blir mellan LN och 3/4 kommer jag att täta på något sätt.
Ser detta ut att kunna fungera?
Johan

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Flytta samhällen från LN till Langstroth
« Svar #1 skrivet: 08 apr-12 kl 22:21 »
Hej!
Skruva fast en bräda på undersidan av 3/4-lådan för att täta den bit som felar och sätt den över lågnormal-lådan.
Drottningen vill inte gå ner utan upp, när hon finns i 3/4-lådan lägger du dit ett spärrgaller så att hon stannar  i 3/4.

Ja, resten fixar du.

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 22:31 »
Eller så använder du dej av en 13 ramars LN låda som har samma mått som langstroth formatet

http://jarbobiodlarservice.my123eshop.com/product.html?product_id=68&category_id=10

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 23:40 »
Mitt första samhälle köpte jag på Svea och flyttade över på lågnormal ungefär som beekeepern beskriver. Först lade jag på en lågnormallåda och när drottningen flyttat upp dit bytte jag plats på lådorna och lade spärrgaller under svealådan. Det var inte alls besvärligt och samma teknik funkar nog på vilka ramformat man vill.

Här är två före- och efterbilder.

Järpen

• Ovan för molnen lyser alltid solen
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 apr-12 kl 16:37 »
Tack för bar svar!
Har bara en fundering, tror ni att man skall försöka få tag i ramar som är utbyggda och sätt dessa i den översta 3/4-lådan, allt för att underlätta för drottningen att vandra upp. Kommer samhället att lägga mycket kraft på att utvecklas och bygga, istället för att producera honung. Min 3/4-låda kommer att vara helt ny med tom vax. Är det någon skillnad om jag väljer plastram istället?
Johan

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 09 apr-12 kl 17:01 »
Ingen skillnad på plast ram, somliga påstår att den tar längre tid att dra ut, fast den är 17% större cell yta så det är nog inte så konstig.

Får du tag i utdraga ramar till en billig peng från ett trovärdig odlare utan yngelröta så får du ett bättre utveckling på våren när drottningen får större yta att lägga egg på.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

149 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser