Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka ägg med olika ruvtid i samma maskin?  (läst 2601 gånger)

mia1977

• Småland
Kläcka ägg med olika ruvtid i samma maskin?
« skrivet: 11 apr-12 kl 20:59 »
Har en fundering som jag behöver hjälp med  ???
Jag har ett gäng vaktelägg att lägga in i kläckaren och skulle gärna vilja lägga in några hönsägg också.
Är detta en dålig ide? Maskinen har två helt separata fack så de kommer vara helt åtskilda.
Tänkte i såna fall lägga in hönsäggen några dagar tidigare så att man liksom "synkar" kläckningen.
Finns det några risker med detta tror ni?

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Kläcka ägg med olika ruvtid i samma maskin?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-12 kl 21:13 »
det är bara att sluta vända vakteläggen dag 15 och hönsäggen dag 18
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 11 apr-12 kl 21:46 »
Det går utmärkt att kläcka ägg med olika ruvtid i samma maskin genom att lägga in dem olika dagar så att de kläcks samtidigt. Det går också utmärkt att ha olika kläckdatum, bara de ägg som ska vara kvar inte blir smutsiga. Jag lägger ofta in ägg en gång i veckan i samma kläckare. Har jag ont o mplats får de kläckas i den kläckaren, helst flyttar jag dem till en annan kläckare som jag bara har äggen i de sista tre dagarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mia1977

• Småland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-12 kl 21:54 »
Härligt! :D
Tack för snabba svar!
Otålig som man lätt blir  ;) kände jag att det blir en lång väntan på att vakteläggen ska kläckas innan man sen kan lägga in hönsäggen och då vänta ytterligare 3 veckor.
Tror ni det är bättre att försöka synka kläckningarna (med tanke på att luftfuktigheten då går upp) eller stör det inte hönsäggen så mycket om det kläcks några "miniatyr" ägg på deras dag 17?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 11 apr-12 kl 22:03 »
Det stör inte hönsäggen att luftfuktigheten går upp lite när vakteläggen kläcks.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser