Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken värmelampa?  (läst 4767 gånger)

Irma123

• Östergötland
vilken värmelampa?
« skrivet: 12 apr-12 kl 22:55 »

Jag har ett litet gäng (6 st) silkeskycklingar som i nuläget bor i köket, men jag planerar för att de ska flytta ut i en ouppvärmd bod framöver.
Så nu ska jag köpa en värmelampa och skulle vara tacksam för några tips kring vilken typ av lampa jag ska välja? Vad är fördelen med keramik/infraröd osv?
Tanken är att värmelampan ska kunna användas även när de blir större och det är kallt ute (till vintern kommer de ha isolerad bod).

Tack på förhand!

Labbe

• Ekerö
    • Uppland
SV: vilken värmelampa?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 22:21 »
Köp inte värmelampa, köp värmetak EcoGlow på arctichen , billigt finns i flera storlekar och drar ingen ström bara typ 20w istället för 150-250 w. Dessutom lyser det inte hela natten hos kycklingarna.

Arctichen har en hemsida , du beställer snabbt och enkelt ...
D

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 22:33 »
Tänkte precis samma som du. Inte lyssnade jag på några goda råd om värmetak inte utan gick och köpte mig en 150w keramiklampa... :-[ Eländet höll inte alls värmen så nu sitter jag och väntar på att en 250w skall komma. Värmetak är nog både bättre och billigare i drift.

Tråden jag startade då: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=129130.0

Fördelen med keramisk är att den inte avger något ljus vilket sägs göra att kycklingarna får bättre dygnsrytm.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 22:40 »
Det är billigare att beställa från England.

Köp inte en infraröd, som ju lyser, det kan stressa dem med lyse dygnet runt.

Vad har du för värmekälla till dem nu? Hur gamla är de?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-12 kl 23:08 »
Keramiklampan avger också ljus så det spelar ingen roll vilken man väljer till höns just ljusmässigt.  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 15 apr-12 kl 23:12 »
Keramiklampan avger också ljus så det spelar ingen roll vilken man väljer till höns just ljusmässigt.  :)
Så tusan heller. Har en igång i källaren, och det är beckmörkt där. Den avger bara värme, inget ljus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 15 apr-12 kl 23:39 »
Så tusan heller. Har en igång i källaren, och det är beckmörkt där. Den avger bara värme, inget ljus.
Men människor är inte höns  ;)

Keramiklampan avger infraröttljus med våglängder mellan 3-10 mikrometer (osynligt för oss).
Vi har bara tre "tappar" i ögonen som registrerar ljus och kan därför inte se UV-ljus=den del av ljusspektrat som har en våglängd kortare än det synliga ljuset och kan därför inte uppfattas av det mänskliga ögat.
Men hönsen har fyra "tappar" och den fjärde registrerar UV-ljus och Infrarött ljus.

(Ett mera känt faktum om hönans syn är att de uppfattar att lysrör och lågenergilampor blinkar med strömmens frekvens 50Hz =50 blinkningar per sekund, som ett disco. Vi kan bara uppfatta ljus upp till 40 Hz medans höns uppfattar upp till 105Hz..)
« Senast ändrad: 16 apr-12 kl 12:34 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 16 apr-12 kl 11:03 »
Men människor är inte höns  ;)

Keramiklampan avger ljus=UV-ljus med våglängder mellan 3-10 mikrometer (osynligt för oss).
Vi har bara tre "tappar" i ögonen som registrerar ljus och kan därför inte se UV-ljus den del av ljusspektrat som har en våglängd kortare än det synliga ljuset och kan därför inte uppfattas av det mänskliga ögat.
Men hönsen har fyra "tappar" och den fjärde registrerar UV-ljus.

Men nu blandar du nog ihop saker.

Uv har våglängdsområdet 10-400 nanometer och Ir våglängdsområdet 1-1000 mikrometer.

En keramiklampa strålar huvudsakligen mellan 2-10 mikrometer vilket borde vara osynligt för såväl folk som höns.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 16 apr-12 kl 11:19 »
Jag hade en värmelampa och kunde inte vara inne i samma rum då det vart så varmt inne där.. Nu ha jag ett värmetak skitbra å nöjd är jag med det :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 16 apr-12 kl 11:38 »
Uv har våglängdsområdet 10-400 nanometer och Ir våglängdsområdet 1-1000 mikrometer.
En keramiklampa strålar huvudsakligen mellan 2-10 mikrometer vilket borde vara osynligt för såväl folk som höns.
Det exakta spektrumet för hur många nanometer åt höns ser är inte framforskat ännu  :)

Men det väsentliga budskapet var att att höns ser UV ljus kortvågigt ultraviolett ljus till IR långvågigt infrarött ljus. Till skillnad från människor som inte kan se det.
« Senast ändrad: 20 apr-12 kl 22:49 av Grimla »

Byracka

• -
« Svar #10 skrivet: 17 apr-12 kl 11:07 »
Det väsentliga budskapet var att att höns ser UV ljus kortvågigt ultraviolett ljus till IR långvågigt infrarött ljus.
Till skillnad från människor som inte kan se det.

Även om höns spektrum sträcker sig lite längre än människors uppfattar inte heller hönsen ljuset från en keramiklampa med ögonen, eller?

Keramiklampan avger infraröttljus med våglängder mellan 3-10 mikrometer (osynligt för oss).
Vi har bara tre "tappar" i ögonen som registrerar ljus och kan därför inte se UV-ljus=den del av ljusspektrat som har en våglängd kortare än det synliga ljuset och kan därför inte uppfattas av det mänskliga ögat.
Men hönsen har fyra "tappar" och den fjärde registrerar UV-ljus och Infrarött ljus.

Det är det inte samma tapp som uppfatta både Uv och Ir, utan den "blå" tappen uppfattar Uv samt den "röda tappen" uppfattar Ir.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 17 apr-12 kl 11:31 »
Köp du ett värmetak billigare i drift.
Hedemorahöns

Irma123

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 21 apr-12 kl 11:47 »
Tack för tipsen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser