Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För era höns mycket väsen?  (läst 4362 gånger)

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
För era höns mycket väsen?
« skrivet: 12 apr-12 kl 23:14 »
Mitt kommande hönshus ligger ca 150m ifrån min enda
grannes hus. Vill inte de ska störas. Annars får jag flytta det
hundra meter till.

Mvh Jonathan
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: För era höns mycket väsen?
« Svar #1 skrivet: 12 apr-12 kl 23:23 »
En tupp kan definitivt störa på det avståndet. Inte bara gal han högt, utan dessutom väldigt tidigt på morgonen (ibland mitt i natten).

Hönorna skulle jag inte oroat mig över.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 12 apr-12 kl 23:30 »
Det gör mig tveksam till tupp. Kommer sluta med tidig slakt isf.

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 apr-12 kl 23:33 »
Vår ena tupp gal typ dygnet runt  :-\
Och inte låter det lite heller!
100-200 meter i "öppen terräng" är ju ingenting för en tupp att gala  8)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 12 apr-12 kl 23:44 »
Tackar för svaren. Det avgör. Får bli hönor bara.

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-12 kl 07:59 »
Om ett år kommer du ha tupp! Tro mig! Men du kanske kan flytta hönshuset när du känner att det är värt det för att få ha tupp?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 13 apr-12 kl 08:34 »
Vi har hönshuset betydligt närmre sovrumsfönstret än 150 meter (snarar 30-40meter). I hönshuset bor ca 30 tuppar. Vi har de första 2 åren vi bott här haft englasfönster i sovrummet (=ingen ljudixolering alls  :P ) Däremot har vi treglasfönster i hönshuset (=bra ljudisolering) och isolerade väggar (=bra ljudisolering). Kan inte minnas av att jag har vaknat av tupparna när dom är instängda på natten....

Det finns massor av saker som den moderna människan har och räknar som OK ljudföroreninger som låter betydligt mer än en stackars tupp. Det handlar lite om vilken inställning man har. De flesta har TVn, stereon eller iPoden på högre volym än vad en tuppgalning låter på 150meters håll..... för att inte tala om hur mycket en gräsklippare låter  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 13 apr-12 kl 08:55 »
Hönshusets väggar är en faktor jag gömde att tänka på. Vår tupp som kl 4 på sommarmorgnarna väckte vår granne 100 meter bort, gick ut ur hönshuset och gol. Med höns instängda bakom ordentliga väggar kan effekten bli helt annorlunda.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 13 apr-12 kl 09:00 »
På sommaren när fönstren är öppna och hönsen bor i "sommarstugorna"
så blir jag väckt tidigt.
Min man som är hörselskadad sover glatt vidare.
Men jag gillr mina tuppar
Hedemorahöns

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #9 skrivet: 13 apr-12 kl 09:02 »
Jag brukar mörk lägga hönshuset runt midsommar då tupparna låter kl 3 på natten och mamma får fnatt !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

lena70

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 apr-12 kl 09:12 »

Det finns massor av saker som den moderna människan har och räknar som OK ljudföroreninger som låter betydligt mer än en stackars tupp. Det handlar lite om vilken inställning man har. De flesta har TVn, stereon eller iPoden på högre volym än vad en tuppgalning låter på 150meters håll..... för att inte tala om hur mycket en gräsklippare låter  :P
Instämmer!! ( Å andra sidan, kan en/några tuppar låta RIKTIGT HÖGT, och det kan pågå LÄÄÄNGE och höras VÄLDIGT LÅNGT BORT..Har hört mina tuppar, på över en kilometers avstånd, då blev jag lite förvånad, hörs de så långt??. Vi har grannar riktigt nära oss, men ingen har sagt något..)

Torry

« Svar #11 skrivet: 13 apr-12 kl 19:54 »
Tuppar bah det är väl ingenting mot vår gamla Blondie när hon ska ägga. Först ska hela byn höra vad som är på gång sen när hon upptäcker att nån annan höna råkar ligga i det redet som hon hade tänkt använda blir kacklandet till ett öronbedövande crescendo ibland får man lust att klämma till runt halsen så det blir tyst  >:D och sen när hon är klar så ska det annonseras ut till alla. Lite tuppgalande är bara trevligt som jämförelse. Tycker faktiskt att hönor låter mer än en tupp.
//Torry

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 14 apr-12 kl 07:03 »
 :D
Hedemorahöns

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #13 skrivet: 14 apr-12 kl 07:52 »
Tuppar bah det är väl ingenting mot vår gamla Blondie när hon ska ägga. Först ska hela byn höra vad som är på gång sen när hon upptäcker att nån annan höna råkar ligga i det redet som hon hade tänkt använda blir kacklandet till ett öronbedövande crescendo ibland får man lust att klämma till runt halsen så det blir tyst  >:D och sen när hon är klar så ska det annonseras ut till alla. Lite tuppgalande är bara trevligt som jämförelse. Tycker faktiskt att hönor låter mer än en tupp.
//Torry

;D Lite som här då. Tuppen gal morron och eftermiddag och om något märkligt inträffar på gården. Hönorna har stämm eh... sång när de ska läggas ägg och DET låter  :o
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

sonja på slätten

• Halland
« Svar #14 skrivet: 14 apr-12 kl 08:23 »
Höns låter, inte tu tal om det.  Sedan är det en helt annan sak  om det stör.  Detta är ju en fråga om attityden hos grannen.  Är det  något man retar sig på, så upplever man minsta ljud som störande. Accepterar man ett ljud, så vänjer man sig och hör det knappast om man inte tänker efter.

Det absolut bästa, om det går, är att förmå grannen att också skaffa höns!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 14 apr-12 kl 08:35 »
Bra svar Sonja
eller smörja dem med ägg om de förtjänar dem.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser