Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten till kycklingarna  (läst 2524 gånger)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Vatten till kycklingarna
« skrivet: 13 apr-12 kl 11:20 »
Idag har jag en stor tallrik upphöjt på en brädbit ca 5 cm från golvet, cementgolv med spån på och lite hö. Men det skitar ner tallriken ju något förskräckligt! Byter och tvättar faten minst 3-4 gånger per dag. Ja hönan är väl värst med sitt sprättande.. De drunkar tydligen lätt med ett vanligt vattenautomat? Några andra tips? Och jag tänkte öppna upp till de andra i hönshuset kanske när de är 3 veckor men är risken att de drunknar i den normala vattenautomaten? Och de andra lär vilja äta upp kycklingmaten som är en blandning av kycklingstart, undulatfrön och havregryn...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vatten till kycklingarna
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 11:29 »
Promenerar de på tallriken?

Du kan testa att sätta en upp-och-nervänd kruka, med lite mindre diameter än tallriken, på tallriken, så de bara kommer åt en smal kant med vatten och inte kan gå i det.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 11:32 »
Hur gamla är kycklingrna? De brukar klara av att hoppa ganska högt upp efter någon vecka. Du kanske kan försöka bygga någon form av upphöjning, ganska stor så att det inte finns så mycket strö i närheten att skita ner med. Vill du ha den högre så kan man alltid göra någon form av trapp eller spång upp. Mina kycklingar har jag en liten vattenautomat till men den bli skitig direkt. Jag har även en vattenautomat ute bland de andra hönsen som står uppe på ett gammalt trähjul av något slag. Ungefär i storlek med en slipsten. Fungerar jättebra om man jämför med resultatet innan. Faran med stora vattenautomater till kycklingar är väl att hönor kan råka dränka dem? Om du lägger någon form av vattenslang eller liknande i botten så borde det inte vara så svårt för dem att få fotfäste och komma upp igen.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 11:34 »
Vi köpte små foder- och vattenautomater till våra kycklingar. Rymmer kanske 6-7dl? Är mindre öppningar på dom än på de fullstora. Men har aldrig hört att kycklingar skulle drunkna i vattenautomaten...
För att hålla dom renare så har vi hängt upp dom i brösthöjd på kycklingarna, men lite spån blir det i dom men inte så mycket bajs.

Sen så har vi gjort en kycklinggömma av bland annat kompostgaller, (samma princip som kalv- och lammgömmor) eller något annat som kycklingarna kommer igenom men inte hönsen. Också har vi ställt deras mat och vatten där inne. Blir både en tillflyktsort från nyfikna tuppar och en egen matplats.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
« Svar #4 skrivet: 13 apr-12 kl 11:36 »
Men har aldrig hört att kycklingar skulle drunkna i vattenautomaten...

Eller så har jag bara inte sett en vattenautomat där jag skulle kunna tänka mig att det är möjligt, hur djur och stor är ytan på era vattenautomater? :O
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-12 kl 20:42 »
Tack för svaren!
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Pigan

• Halland
« Svar #6 skrivet: 15 apr-12 kl 20:34 »
Jag använder kanin-vatten-flaska till kycklingarna de första veckorna. Hygieniskt och ingen drunkningsrisk. De lär sig snabbt att dricka ur den och de lär om lika snabbt när de får vanlig vattenautomat. Bara att visa dem var vattnet finns en eller två gånger.
Mamma höna får en liten upphägningsbar skål med vatten som jag sätter så högt att kycklingarna inte kommer i, men en del av hönorna föredrar att dricka ur flaskan tillsammans med kycklingarna.

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 apr-12 kl 09:36 »
Ahhh det var fiffigt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser