Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp , kläcka fram ankägg (smaragd)  (läst 3376 gånger)

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
hjälp , kläcka fram ankägg (smaragd)
« skrivet: 14 apr-12 kl 14:35 »
Hejsan!

nu behöver jag hjälp. har några ankägg från mina smaragder som jag skulle vilja kläcka fram.

har aldrig kläckt fram ankor och behöver veta exakt allt om kläckning osv. Jag har en couvattoo 54.

mvh nathalie
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: hjälp , kläcka fram ankägg (smaragd)
« Svar #1 skrivet: 14 apr-12 kl 14:46 »
Jag håller på just nu med mignon ägg i en covatutto 24. helautomatisk, 25 ägg från början, lyste efter 8 dygn såg 20 befruktade då ev en osäker.  9 dygnet Har nu enligt rekomendation, luftat äggen ca 10-15 min därefter doppat dem i ljumet  vatten snabbt och sedan i kläckaren igen. Ankägg har viss en benägenhet att bli svårkläckta om det får för lite fukt och jag fick höra att en dusch med spray flaska va lite klent, men men det är första gången för mig med  håll koll på temperaturen i början så du ser att maskinen håller jämn temp  ankägg 37,2 grader C   

Men det finn ju en hel massa här som kläckt massor med gånger.....   som säkert har andra knep och råd !

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 14 apr-12 kl 16:10 »
Ja, snälla ni som kläckt ankägg tidigare, jag vill också veta.

I en gammal tråd stod det att man skulle doppa äggen i vatten 3 ggr/dag medan det på andra ställen står en gång? Räcker det med en gång? I instruktionerna till kläckaren (Covatutto 54, helautomatisk) står det en gång. Och att man ska börja först dag 9. Gör ni så?

I instruktionsboken står det också att man kunde spraya vatten men det är kanske säkrast att doppa äggen? Och om man doppar ska de läggas tillbaka våta?

Kanske dumma frågor, det brukar ju inte vara så noga när det väl gäller, men första gången vill jag ju göra rätt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 11:11 »
Tack för svar, de är just det att man hör så olika, så man ska inte börja från dag nio me att doppa/spraya dem? men ska man vända dem som  man gör me kycklingar? jag hittar inte instruktionerna till min kläckare
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

surragurra

• Småland
« Svar #4 skrivet: 26 jun-12 kl 14:10 »
Jag har precis kläckt Ankor och jag sprayade 2 ggr de 3 sista dagarna med ljummet vatten. Jag nästan dränkte dom varje gång. Jag har även hört att man kan doppa varje ägg i ljummet vatten men det anser jag är för mkt vinglande med äggen och risk att tappa dom.
Har du Smaragdägg att sälja? ::)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 26 jun-12 kl 14:25 »
Problemet med att doppa dem är att om ett ägg börjat ruttna, så sprider sig bakterierna till alla äggen. Bättre att spreja dem.

Spreja 2 gånger per dygn, inte de 3 sista dagarna, då höjer man bara luftfuktigheten i kläckaren.

Ankägg är lätta att kläcka tycker jag, brukar bli mycket bra resultat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser