Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får låna en äggkläckare i morgon!  (läst 837 gånger)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
Får låna en äggkläckare i morgon!
« skrivet: 14 apr-12 kl 18:32 »
Får låna en äggkläckare via en kompiskompis, ska få den i morgon. Har ingen aning om vad de tär för något.. men det listar jag väl ut tänkte jag  8)
Men jag funderar på att kläcka några Dvärg Kochin, jag har Hedemora bara just nu, för jag har hört att de ska vara himla sociala och mysiga, tänkte för barnens skull kunde vara mysigt. Hedemororna är trevliga men inte tama, lite kan man klappa...

Går de bra ihop? Hedemororna är ju inte så stora tänkte jag... Och DK verkar inte så svårsålda heller om det blir många... Har bara plats för 10 st i hönshuset på vintern, nu har jag 4 hönor, 5 kycklingar och en tupp. Men jag lär väl inte ha sån tur att alla är hönor.. Och jag har flera förfrågningar på folk som vill köpa Hedemorahöns...
Ser man vilka ägg som kommer från DK så jag inte blandar ihop dem med Hedemoraäggen?

Tja vad säger ni? Kan de två raserna samsas på ett vettigt sätt i hönshuset tro?
Jag har en bra barnkammaravdelning med värme, mat, vatten och sand/jord-bad, som går att öppna upp till de store när man vill...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

FM

• Skåne
SV: Får låna en äggkläckare i morgon!
« Svar #1 skrivet: 14 apr-12 kl 19:50 »
Mina har gått ihop men är delade i avelsgrupper nu. Det gick bra och jag har även små söta blandiskycklingar mellan raserna. Hedemora äggen är större än DK och DK har en rundare form på sina iallafall mina ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #2 skrivet: 14 apr-12 kl 20:32 »
Mina har gått ihop i vinter men är också delade på nu, men jag tycker det är svårt att se skillnad på äggen.
Men dv. Kochin är en underbar ras.
Lycka till med kläckningen.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 06:32 »
Nog ser du skillnad på äggen.
Har man tur så är hedemorans lite rödstänkiga.
DK väger mindre.
Jag har båda raserna dock åtskillda.
Kycklingarna ser du dkillnad på Dk är ludna om benen.
Lycka till
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser