Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drönarna sena i år  (läst 1614 gånger)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Drönarna sena i år
« skrivet: 14 apr-12 kl 22:17 »
Idag har jag tittat över alla mina samhällen och jag såg sammanlagt bara ett par celler med förpuppade drönare och en handfull som ännu inte var täckta och ingen kläckt. Med andra ord är det länge tills man kan få några drottningar parade här.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Drönarna sena i år
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 11:39 »
Det går inte att gå i drottningodlingtankar nu, det är på tok för tidigt. Jag tycker allt funkar bäst runt midsommar.

Slungan

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 11:52 »
Jag brukar varje år börja min drottningodling 1maj,det har funkat hur bra som helst,har aldrig haft mindre % parade drottningar på den första serien i maj än någon annan serie över säsongen.
Prova själva

knutte

• -
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 14:20 »
Det går inte att gå i drottningodlingtankar nu, det är på tok för tidigt. Jag tycker allt funkar bäst runt midsommar.
Till midsommar skall avläggarna vara klara! (i år ca 140st) Raps och maskrose blomning är den intensivaste perioden för mig :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 apr-12 kl 15:33 »
Då håller ni inte till utmed kusten, det finns olika väder och olika dragväxter.

klarre

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 apr-12 kl 18:34 »
Knutte får man fråga i vilket material du sätter avläggarna i, har du köpt eller byggt själv, Langstroth eller något annat format. Lite kul att höra vad större biodlare har för sig.

knutte

• -
« Svar #6 skrivet: 16 apr-12 kl 10:08 »
Knutte får man fråga i vilket material du sätter avläggarna i, har du köpt eller byggt själv, Langstroth eller något annat format. Lite kul att höra vad större biodlare har för sig.
Jag kör med 3 helgjutna Nackalådor i 3/4L som yngelrum. Gör toppavläggare. Har också 20 dublett lådor för parning. (3/4 låda med skiljevägg och botten med två fluster)
Sen kommer det bli lite nya metoder i år, inspirerad av Jano här på detta forum!

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser