Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar  (läst 1326 gånger)

645:an

• Småland
Kycklingar
« skrivet: 15 apr-12 kl 08:03 »
Vet någon hur jag ska "lura" mina hönor att lägga sej på sina ägg?

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Kycklingar
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 08:06 »
Oftast märker man när hönan börjar bli ruvsugen på att hon ligger kvar i redet allt längre. Då är det dags att spara ihop riktiga ägg åt henne. Förvara dom svalt, ca 8 - 12 grader, liggande och dom ska vändas varje dag och kan förvaras 10 -14 dagar innan man lägger dom till hönan, och det kan man göra när hon har legat 2-3 dagar så man ser att hon verkligen har bestämt sig för att ruva. 10 - 12 ägg brukar vara lagom.
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 08:09 »
vet ej om man kan tvinga en höna ruva hon gör som hon vill  (:)
men vad vet jag allt är väll möjligt men jag har inte testat något annat
sen bror det ju på rasen oxå det är olika hur ruvlusten  är för olika raser vet att Dv. kochin är väldigt goda ruvare  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Caj

• Finland
    • Om höns och människor
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 08:13 »
Jag har lurat mina genom att placera en massa ägg i redena (5-10 st), både redägg och riktiga eftersom jag inte hade tillräckligt många redägg. Det kan locka fram ruvinstinkten. Jag märkte genast att de blev intresserade av att lägga sig på äggen, men det tog ca 2 veckor innan den första började ruva. Lycka till!

645:an

• Småland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-12 kl 08:19 »
Jag har lurat mina genom att placera en massa ägg i redena (5-10 st), både redägg och riktiga eftersom jag inte hade tillräckligt många redägg. Det kan locka fram ruvinstinkten. Jag märkte genast att de blev intresserade av att lägga sig på äggen, men det tog ca 2 veckor innan den första började ruva. Lycka till!
Jag tackar för ditt svar. Jag har Gottlandshönor o dom ska ju vara bra på att ligga på ägg men förtillfället vägrar dom men jag får väl hitta på små gömställen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser