Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?  (läst 9141 gånger)

09

• -
Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« skrivet: 15 apr-12 kl 18:16 »
Hej!
Har haft hönsen en vecka nu, de har gått lösa i trädgården igår och idag. På nätterna stänger vi in dem i hönshuset. Det har gått bra, de håller sig på tomten och går inte ut på vägen.
Jag vill att de ska få vara ute i trädgården varje dag, fast jag jobbar ju vardagar.
Men typ alla jag känner (de har inte höns, men åsikter) säger att jag absolut inte kan ha dem lösa när jag inte är hemma för då kommer räven och tar dem.
Men kommer räven verkligen på dagen? Jag stänger ju in dem på natten.
Och om jag låter dem vara i hönsgården som är inhägnad med nät så kan ju räven bara ta sönder nätet och gå in till dem?
Det är ju tråkigt för dem att vara instängda i hönshuset hela dagarna. De verkar trivas så bra med att sprätta omkring ute.

Vad tycker ni?
Får era höns vara ute själva när ni inte är hemma?

09

• -
SV: Har ni hönsen lösa när ni inte är hemma?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 18:18 »
Kan tillägga att en granne som har haft höns och lät dem gå lösa dygnet runt sa att hon aldrig varit med om att räven eller något annat djur dödade hönsen. Så det är nog inte så mycket rovdjur häromkring.

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 18:20 »
Våra höns får gå ute även om vi åker iväg över dagen. Räven har aldrig vågat sig fram.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 18:24 »
Hade hönsen lösa alltid. Visst tog räven, samt någon fågel sig en höna emellanåt, men vi tyckte det svinnet var acceptabelt, med tanke på nyttan med att hönsen har tillgång till hela trädgården.
Är hönsgården inte rovdjurssäker så riskerar man att alla blir dödade..

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 15 apr-12 kl 18:25 »
Jag är hemma så hönsen är ute varje dag. Åker jag bort så tar jag in hönsen (en sväng till affären är max att lämna dem ute) Jag skulle själv inte lämna dem ute om jag jobbade borta. Förr eller senare så hittar rovdjuren hönsen. Det finns ju inte bara räv. Även rovfåglar äter höns  :( och efter alla historier med lösspringande hundar...
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Mimie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 apr-12 kl 18:27 »
Nej, ni har nog inte så mycket rovdjur där då. För här klampar räven omkring både dag och natt fast jag inte har några höns - ännu. Och när jag skaffar hönor så får jag nog lov att hägna in dem tyvärr eftersom det är gott om både rovfågel, räv, grävling och lodjur här.
Det är bara för dig att glädjas åt att det är "rovdjursfritt"!  ;)

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 15 apr-12 kl 18:28 »
Tyvärr är räven hungrig jämt,precis som grävlingen och rov fåglarna.... så jobbar du hela dagarna så skulle mitt råd vara att släpp ut hönsen en sväng på kvällen när du kommer hem och på helgerna.
Om rovdjuren hittar ett fint kylskåp med mat kommer dom tillbaka tills det är tomt.
Blir man av med en fågel är det bästa att ha dom andra instängda minst en vecka under tak.... nätet bör vara nergrävt och väl förankrat runt hönsgården... så kan man klara sig från räven där.
Iller,mink och vesslor tar sig igenom näten.. dom jagar mest på natten tror jag...
Vi har haft påhälsning av räv valpar fast vi suttit ute och fikat.... duvhöken dök in på gården oxå när vi satt ute och va många människor på gården.. och den fräcka fan gömde sig under en bil!
Den har även flugit in i ladan där hönsen går in och badar:-/
Vi har två hundar som är ute nästan jämt med våra fåglar... och dom älskar sina fåglar... men hinner ändå inte alltid skydda dom.
Vi är hemma mest jämt och Jonny rör sig mest hela tiden över gården...men tyvärr är olyckan framme ändå i bland.
Så jag tror nog du ska lyssna på dina vänner.
Nu håller jag tummarna för du ska slippa bli av med nån fågel.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 apr-12 kl 18:28 »
Beror väl lite på hur man bor, men vi har dom alldrig ute när vi inte är hemma. Räven kan absolut komma mitt på dagen, vi har till o med varit med om att han satte sig utanför köksfönstret - ca 6 meter från fönstret, medan vi var inne o åt lunch o tittade ut på honom där han satt med en höna o åt  >:(.  Även höken är flitig besökare. Det är förstås ingen 100%-ig garanti mot hök att man är hemma, men lite säkrare är det, åtminstone om man är ute.  Sen finns det även grannhundar som kan smita hemifrån och som har en jaktinstinkt som vaknar till liv av höns-rörelser oavsett hur "snälla" hundar det annars är frågan om.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 apr-12 kl 18:33 »
Blir man av med en fågel är det bästa att ha dom andra instängda minst en vecka under tak....

Jo, det är nog bra. Gjorde så när någon blivit tagen och då var det lugnt ett bra tag igen.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #9 skrivet: 15 apr-12 kl 18:35 »
Japp!

Vi släpper alltid ut dem på morgonen och stänger om dem på kvällen, oavsett om vi är hemma eller inte på dagen. Vi har aldrig varit med om att räven har tagit nån mitt på dan. Vi har iofs alltid 3-4-5 tuppar som håller koll på flocken/flockarna.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 15 apr-12 kl 18:39 »
Jag vågar inte ha mina lösa i trädgården när vi inte är hemma, och vi har byggt en riktigt stadig hönsgård, riktigt grovt nät, nergrävt trettio cm och böjt utåt och lagt stenar runt. Nätat tak. Säker kan man ju inte vara till hundra procent men det känns bättre än att de går helt löst. Det pratas så mycket om lösspringande hundar, duvhöken har varit här fyra fem gånger och dödat två av de gångerna.

Men när vi är hemma går de löst när vi kan hålla koll på dem.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

09

• -
« Svar #11 skrivet: 15 apr-12 kl 18:44 »
Jag kan inte släppa ut dem när jag kommer hem från jobbet för då sitter de redan på sittpinnarna och sover. Så antingen får de vara lösa hela dagarna eller instängda hela dagarna.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #12 skrivet: 15 apr-12 kl 18:52 »
Min lilla flock går lösa på dagen oavsett om vi är hemma eller ej. Vi har hästhagar runt ca. 70% av gården där det går hästar på lösdrift och fyra katter, har aldrig sett räven (eller annat rovdjur) här fast vi bor ganska nära skogen. Ser ibland rovfåglar men än så länge har ingen höna gått åt. Har i och för sig bara haft hönsen sedan juli.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 15 apr-12 kl 19:01 »
Duvhöken är den absolut största risken dagtid.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

amillacan

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 15 apr-12 kl 19:07 »
Mina Åsbohöns går alltid lösa på gården. Ännu efter 2 år har ingen försvunnit. Men det är ju en risk man tar. Jag tycker det är värt risken. Det är så fint när hönsen kan gå lösa. Men den dagen det händer någt kankse man ångrar sig.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Eurydike

• Småland
« Svar #15 skrivet: 15 apr-12 kl 19:08 »
Jag vågar inte ha mina frigående när jag inte är hemma. Men vi har lodjur som vågar sig ända in på tomten. Räv, vessla, duvhök och glada(vet inte om de ger sig på höns dock) ses också bara några meter från tomten. Hönsen håller sig inte på gården när de går fritt heller.... Så det får blir hägn för dem när vi inte är hemma. Men de hinner vara frigående lite varje dag i alla fall.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 15 apr-12 kl 19:15 »
Duvhöken var på besök häromdagen hemma hos mig, hönsena var ute, min sexårige son hade två kompisar på besök och de hoppade studsmatta och förde oväsen som barn gör. Jag gick och plockade runt hönshuset och pratade i telefon (som mammor gör;) när höken dök ner ca 20 meter ifrån mig och tog en höna. Jag hde aldrig i min vildaste fantasi trott att de var så oskygga att de kom så nära, och när det dessutom var massa ljud och rörelse överallt.

Så det är ingen garanti att de inte kommer när man är hemma och ute, eller ens för massa oväsen...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 15 apr-12 kl 19:20 »
Citera

Nej.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #18 skrivet: 15 apr-12 kl 19:22 »
självklart ska dem gå och pika på gården så jag har dem alltid lössa men mamma är hema för dem mesta sen har man väll en kraftig tupp som vakar  ;)
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 15 apr-12 kl 19:26 »
Nope,för mycke rovfåglar här.Och fyrbenta av diverse storlek.Har ordentligt nät runt hönsgårdarna och byggnät över alltihop.Det blir frigång när vi är hemma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

242 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser