Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillståndsansökan  (läst 2706 gånger)

Lelin

• Uppland
Tillståndsansökan
« skrivet: 15 apr-12 kl 22:14 »
Hej!

Jag är ny här, men har läst en hel del inlägg ett tag nu.
Har blivit så sjukt sugen på att ha lite höns i trädgården! Min man är inte helt lättövertalad, men jag fick möjligheten att hyra en höna med kycklingar över sommaren, som jag får behålla om jag vill och tycker det känns bra... Vi får väl se hur det går. ;)

I alla fall, lade precis tillståndsansökan på posten. Är det nån som vet hur länge man får vänta innan man får ett svar?
Bor i Sthlm kommun.

Lelin

• Uppland
SV: Tillståndsansökan
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 16:09 »
Wohoo! Idag ringde de och pratade lite, och sa sen att jag får tillstånd till 5 hönor och en tupp, hurra! Det kommer på posten och kommer kosta ca 100kr. Tillståndet alltså. ;)
Det tog alltså ca 1,5 vecka, snabbt jobbat tyckte jag, Å trevlig var han på telefon oxå!  :)

Jag är så glad!! Nu ska bara kycklingarna vi "beställt" kläckas, så att vi kan börja vår lilla höns-resa.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 16:22 »
Grattis!

Nu har du många mysiga stunder framför dig.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Mumsabo

• Skåne
    • Mumsabos Höns
« Svar #3 skrivet: 26 apr-12 kl 16:24 »
Härligt! :-D

Inte ofta kommun och myndigheter jobbar så fort.

Av egen erfarenhet så var inte min man heller särskillt intresserad av idéen med höns från början. Men med tiden har han upptäckt många fördelar med dem och tycker de är ganska mysigt idag!

Lycka till med dina små!
Bor i de gula huset invid skogen i nordöstra skåne, tillsammans med en händig man, en busig dotter, en flock Faverolle höns och två katter. //Pernilla

http://mumsaboshons.wordpress.com/

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 apr-12 kl 16:27 »
Grattis! :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 26 apr-12 kl 17:41 »
Grattis  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #6 skrivet: 27 apr-12 kl 08:25 »
Vad roligt lycka till !
//  jan
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-12 kl 08:36 »
Jättekul! ;D

Om 4 månader har du utökat med en äggkläckningsmaskin och din man är bestört över hur fort antalet växer.. samtidigt som han är helt betagen av kycklingarna ;) ;D
Skämt åsido,ha en trevlig höns-resa :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Peamira

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 apr-12 kl 11:41 »
Grattis! Vad kul! Vi går i samma tankar och har precis skickat in tillståndsansökan för 10 hönor, tupp var ingen idé tydligen. I vår kommun kostar tillståndet 1600 spänn :o,
Har man, tre barn, två dansk/svenska gårdshundar, två kaniner och snart en liten flock höns:-)Älskar djur och har tidigare haft hästar.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #9 skrivet: 30 apr-12 kl 08:33 »

Grattis!  ;D

- Vi fick ge 2670kr för tillståndet!   (Skaraborg, fem hönor.. ingen tupp)  helt otroligt, kändes som om vi borde ha fått tillståndet handskrivit på pergament med stor vax sigill för pengarna..  men men, det var en stor lättnad att få den och vi fick tag på ett hus riktigt billigt och har i det hela lyckats hålla kostnaden på renoveringen till ett minimum så det jämnar väl ut sig..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 30 apr-12 kl 09:41 »
HUR mycket??? Låter helt sjukt.  Hur är det överlag i Sverige?  I våra grannländer?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 30 apr-12 kl 10:23 »
HUR mycket??? Låter helt sjukt.  Hur är det överlag i Sverige?  I våra grannländer?

Det var för djevfligt! Det priset borde va förhandlingsbart, ett 6-pack gör underverk ibland ;)
Vore det inte billigare att bara söka tillstånd hos grannarna? Kostar några tjog ostämplade ägg, förhandling sker innan verksamheten startas och så börjar man med de säkra korten. Om någon grinig jävel vill sätta sig på tvären så har man något att hänvisa till.
Jag vet de som har bortåt 50 höns i smyg mitt i villakvarteren. >:D Tror ingen skulle få för sig att gnöla.
« Senast ändrad: 30 apr-12 kl 10:29 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 30 apr-12 kl 10:27 »
Lite civil olydnad är bra, liksom god grannsämja.  Men det behövs bara att EN person MISSTÄNKER nåt, och anmäler - så är inspektören där om ett par dagar och då kan det bli verkligt dyrt!  Särskilt för hönsen, som lär mista sina liv.

Red: förargligt stavfel :-[

« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 11:09 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lelin

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 02 maj-12 kl 07:57 »
Nu har jag fått hem dem! Igår fick jag hem en fin liten dvärgkochinhöna med 5 alldeles purfärska små kycklingar. De är SÅ söta!!

Idag när vi tittar på morgonen ligger hönan helt blickstill, hon är väl inte chockad?! Hon har i alla fall tagit hand om de små. =)

*Alldeles glad och förväntansfull och lite nervös*

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser