Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redig mat  (läst 2275 gånger)

Broberg

• Gäst
Redig mat
« skrivet: 16 apr-12 kl 11:43 »
Redig mat för redigt folk och säkert en del annat:

http://www.detenkla.info/svenska-kokboecker

kurt

SV: Redig mat
« Svar #1 skrivet: 16 apr-12 kl 13:00 »
Det är ju ändå konstigt att klassiker som  Charles Emil Hagdahls Kokkonsten inte verkar finnas digitaliserad

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 15:13 »
Det är ju ändå konstigt att klassiker som  Charles Emil Hagdahls Kokkonsten inte verkar finnas digitaliserad

Tipsa dem som håller på med sånt.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 10:58 »
Hej!
"kurt",
liksom Du beklagar jag att Hagdahl kokbok icke finns på "nätat!"
Jag vet att det var "Wehrem Fimmer" som på detta forum en gång i tiden drog fram rätterna "Ungstekt gräfling" och "Stufvad gräfling", och dessa rätter sades stamma från Hagdahls kokbok, men om det var  "Kokkonsten"  det gällde eller om herr Hagdahl skrev flera böcker vet jag inte!
Mina vänner, varav en del är jägare och dessutom duktiga att laga mat, vägrar att skjuta en grävling åt mig!

Fann detta på "nätet", men hann inte läsa det NU, men bifogar likväl:

http://www.kokkonsten.se/1879/01/30/husmodern/

Hälsningar!  W  H
« Senast ändrad: 28 apr-12 kl 13:59 av Wernher Hingsk »

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 11:12 »
Grävling serverades på Hotellet i Hörby under kriget. Min faster jobba där och vägrade äta restaurangmat av samma anledning (vet aldrig vad det är, oavsett vad det heter).
Efter att ha blitt serverad hästfilè som oxfilè är jag skeptisk till mat tillagad av andra. Samma ställe tipsade om "fina grytbitar" att köpa på Möllan i Malmö. Jag undrade såklart vad det var för djur dessa "grytbitar" härstammade ifrån (grythund?) men det kändes inte till.
Grävling lär smaka gris. Det mesta går att äta. Dock vill jag veta vad det är.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 11:34 »
Hej igen!
Intressant inlägg, "tinna.m!"
Det kan ha varit i anslutning till grävlingrecepten det stod att grävling påminde om eller smakade såsom "äldre hare!"
(Hur gammal nämndes inte!)  Men jag vill faktiskt äta grävling ; givetvis tillagad utan trikiner!

Hälsning!  W  H

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 apr-12 kl 12:05 »
Väl tillagad går det väl även MED trikiner!?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Malines här igen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 apr-12 kl 13:02 »
En nyskjuten grävling stinker massa meter ikring. Det är möjligt att det med stor kunskap och gott tålamod går att få grävling ätbart, men personligen skulle jag ha svårt att kunna tillaga det ens så att hunden åt det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

97 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser