Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kastar ut äggen ur redet?  (läst 2712 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
kastar ut äggen ur redet?
« skrivet: 16 apr-12 kl 15:00 »
nu längtar jag verkligen efter äggkläckaren. Har nu haft ytterligare en höna som har legat på ägg, 8 stycken.
Efter en vecka hade hon fotat ut fyra stycken ur redet, och nu några dagar senare ytterligare tre. Kvar ligger alltså ett stackars ägg kvar.

Varför gör hon så? Det är ju knappast någon mening att "låta" henne ligga på ägg?
Hon är den enda som använder redena högt upp, de andra hönsen lägger sina ägg i golvredena, och hon bir heller inte störd av de andra (mina höns är väldigt hänsynsfulla med varandra när någon ligger och surar).

American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Vilderness

• Norrbotten
SV: kastar ut äggen ur redet?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-12 kl 23:18 »
ingen som vet varför hon gör så? nu är alla ägg ute ur redet och hönan ligger nöjd på halmen... sur som attans dock.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-12 kl 09:05 »
Är du säker på att hon KASTAR?  Ibland kan de få med sig ett ägg med fötterna när de går ut,  särskilt om de har fjädrar på fötterna. Har du tillräckligt hög kant på redets  framsida?
En  höna som ruvar på golvet kan  lätt peta in ägget igen, men det kan  ju inte din.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 20 apr-12 kl 09:22 »
Jag tror att de kan kasta ut ägg som inte är befruktade, har ingen aning om hur de kan avgöra det, men det låter ju som en rimlig förklaring. Är ju inte så stor idé att ligga och ruva på obefruktade ägg, har du öppnat de utkastade och sett om det varit något i?

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 apr-12 kl 09:27 »
Du har en äggkläckare?..Mina håller ochså på och grejar, när de ruvar, hade fyra som ruvade samtidigt, de höll istället på att byta reden med varandra, hela tiden..Hur det gick med äggen, kan du nog gissa?? :'(

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-12 kl 09:29 »
Min en granne har provat att ta hedemora ägg från mig.
Samma höna har kastat ur äggen , sina egna behåller hon o:).
Grannen blir utan hedemora 8)
ja visst är de roliga de små liven
Hedemorahöns

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 21 apr-12 kl 09:43 »
Jag har en kläckare, men den ligger i min fars bagagelucka just nu... kommer förhoppningsvis att anlända hem till mig i helgen. Jag har sparat undan nya ägg nu och lägger i den istället. Jag vill ju helst ha kycklingar med hönan och att hon ska ruva fram dem men det verkar inte mina wyandotter gilla. Funderar på att skaffa hem ett par kochinhönor som kan sköta ruvandet om det ska fortsätta så här.

Jag har sett ett ägg komma flygande ut ur redet så jag tror nog att hon skickar ut dem. Äggen har varit befruktade och "startade" men sedan åkt ut. Fjädrar på fötterna har de ju inte.

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 apr-12 kl 10:25 »
Annars låt maskin sköta ruvandet och kläckningen, sedan ger du en höna kycklingarna efteråt??..Inte riktigt samma sak, men nästan, och om du har tur accepterar den höna du vill ha till mor, kycklingarna..

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 21 apr-12 kl 11:18 »
Hej om  hönan ligger kvar och du tänkte kläcka i maskin så kan det ju vara en ide att försöka ge henne några kycklingar. Jag hadde en höna som gärna ruvade men det gick inge bra äggen sprack, hon kastade ut dom etc etc men hon låg och låg så efter 3:e försöket så gav jag henne några ägg ur kläcken som bara var att ruva några dagat till och hon var världens bästa hönsmamma. Hon jagade bort katten och alla andra som kom för nära :)
Lycka till!

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 21 apr-12 kl 15:29 »
Annars låt maskin sköta ruvandet och kläckningen, sedan ger du en höna kycklingarna efteråt??..Inte riktigt samma sak, men nästan, och om du har tur accepterar den höna du vill ha till mor, kycklingarna..

jo det var så jag tänkte göra, om hon nu surar i flera veckor till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser