Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra rent botten?  (läst 1406 gånger)

Tant Ingrid

• Gårdsletande och hönslängtande!
    • Uppland
Göra rent botten?
« skrivet: 16 apr-12 kl 18:24 »
Kanske är jag sent ute men håller på och ska göra rent bottnarna på mina två samhällen. Det är min första vår med bin som jag köpte förra året!

Jag köpte en ny botten nu i vintras som jag målade upp så nu har jag bytt med den på en av samhällena. Dess gamla botten var lite möglig, blå, pulvrig mögel bland lite bilik... Min tanke är att göra rent den nu och sätta under det andra bisamhället.

HUR gör ni rent era bottnar? Jag vill ju inte sprida nån smitta men gillar inte heller gifter i min biodling :-\

Tacksam för svar, gärna övertydliga sådana till en nybörjare!

/ Ingrid

t_n

• Skåne
SV: Göra rent botten?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-12 kl 18:34 »
jag skrapar mina med en kupkniv som jag bara har till det sen flammar jag mina med gasolbrännare så de får lite färg sen lite mer skrapa med en annan kupkniv sen klara
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

klarre

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 19:11 »
Ingrid du måste nog berätta vilket material du har i botten innan någon kan ge dig tips, har du EPS så är kanske inte gasol det bästa.

Tant Ingrid

• Gårdsletande och hönslängtande!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 19:48 »
Just det... Det är redigt trä!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 16 apr-12 kl 20:46 »
...HUR gör ni rent era bottnar?...
Inte alls. Min filosofi är att det gör bina själva när värmen kommer, en del av mina har redan städat.

klarre

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 16 apr-12 kl 22:37 »
Jag kan bara hålla med Olof, om du vill kan du dra bort gegg i botten med kup kniven.

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser