Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor och äggfärg, alltid lika?  (läst 1819 gånger)

djurskydd

• Ångermanland
Hönor och äggfärg, alltid lika?
« skrivet: 17 apr-12 kl 11:04 »
Idag satt jag en timme hos hönsen, har en höna vars kycklingar håller på att kläckas så jag bara satt och njöt av de små pipen inifrån skalen. Medan jag satt där gick våra två bästa ruvhönor och värpte, så jag kunde därmed se precis vilken höna som lade vilket ägg. Hoppas att någon lägger sig snart så de får ruva på de äggen, vore toppen. Hur som helst, till min fråga, har äggen som hönan värper alltid samma färg ? Eller kan hönan en dag värpa ett prickigt ägg och en dag ett ljust utan prickar? Ena hönan lade nämligen ett ganska mörkt ägg och de andra brukar lägga mer åt det beige hållet. Så OM det skulle vara så att hönans ägg alltid ser likadant ut kan jag fortsättningsvis utan problem identifiera hennes ägg och därmed låta dem ruvas fram då hon är så bra ruvhöna själv. Finns det något svar på min fråga?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hönor och äggfärg, alltid lika?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-12 kl 11:49 »
Äggen från samma höna kan variera ganska mycket i färg, dels över säsongen, ofta mörkare tidigt på säsongen och ljusare senare. Dels kan äggfärgen variera på kortare tid. Ibland med prickar ibland utan, ibland lite mörkare, ibland ljusare. Jag har t ex en isbar som ibland lägger mellangröna ägg med lila fläckar, ibland ljusare gröna ägg utan fläckar.

Så är det inte riktigt stor skillnad mellan hönornas äggfärg, så kan man inte vara säker på vilken höna som lägger vilket ägg, om man inte ser när hon lägger det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-12 kl 12:28 »
Ok, tack för ditt svar!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-12 kl 12:33 »
Till viss del håller jag med ieenilorac, men ändå inte  ;)

Jag har tex två grönvärpare. Den ena lägger olivgröna ägg som oftast är prickiga (lite mer eller mindre) och den andra lägger en klart blåare ton på sitt äggskal. Jag kan lätt se vilket ägg som är vems.

Jag tror absolut att du kan se skillnd på dina två hönors ägg utifrån de ägg du redan identifierat. Lycka till med ruvningen :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-12 kl 12:40 »
Tack Jennyt, jag tänker att jag kan nog se skillnad på dem en period framöver i alla fall, så får vi se om det förändras något under sommaren. Det är ju inte så lätt att ta dem "på bar gärning" alla gånger..  ::)

OopsMarsvin

• Skåne
    • OopsMarsvin
« Svar #5 skrivet: 17 apr-12 kl 12:54 »
Mina brukar vara rätt trogna sin egen äggfärg och äggform. Jag gillar att ha koll på vem som lägger vilka ägg, mest då för att jag ju satsar på fin äggfärg. Jag vill ju inte råka sälja "fel" höna när jag sorterar ut.
Många ändrar ton efterhand, men det brukar man hinna med att se.
Sedan är allt levande som det är, allt kan hända och bli som man inte tänker sig.
Mitt i Skåne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser