Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två hönor ruvar samma ägg, kommer en sno alla kycklingar? Hur kan jag göra?  (läst 2470 gånger)

Kringlan

• Östergötland
Höna 1 ruvar på köpta avelsägg sedan 3 dagar. Jag snickrade ruvbur på 1,2 kvm åt henne och delar nu av en snutt i hönsgården hon ska få med kycklingarna första tiden.

Redan andra dagen la sig höna 2 i samma rede, innan jag hunnit snickra klart, så nu ruvar de ihop på de 6 äggen.

Jag misstänker risken är stor att höna 2 som är högre i rang än höna 1 kommer sno åt sig alla kycklingar och det vore tråkigt tycker jag. Problemet är att jag inte kan dela ruvburen lätt så att båda kommer ut till nya avdelningen i hönsgården.

Tankar som snurrar i huvudet just nu är:

Överdriver jag risken att Höna 2, tar kycklingarna för Höna 1?

Det kanske inte ens bekommer Bella iså fall, bara jag som projicerar mina känslor på hönan? Men skulle ju vara kul att veta om de båda blir duktiga mammor inför kommande år..

(Har undrat om de båda, ifall jag delar dem inför kläck, måste ut i hönsgården direkt med respektive kycklingar, men det har jag redan besvarat själv, känns som en självklarhet att de ska få gå ut när de vill båda två, både nu och efter kläck.)

Kom gärna med idéer på hur jag kan göra! Är tacksam för för era tips!
« Senast ändrad: 17 apr-12 kl 13:14 av Kringlan »

Speygirl

• Södermanland
Ha lite is i magen i vänta..blir mitt råd.
Förra året låg våra fina Marandamer på 30 (!) ägg i samma rede och det gick alldeles utmärkt!
De delade på uppgifterna både inne o ute och var super mammor bägge två!
Naturligtvis kan det vara olika mellan olika individer men det är nog bara att hålla ögonen öppna så att du ser hur det går..

I år ligger dessa damer i två olika reden, den ena med ankägg under maggen o den andra med hönsägg!
Nu ska jag gå ut o titta... det kom en liten kyckling imorse..kanske det kommit nån mer..

Lycka till!!

OopsMarsvin

• Skåne
    • OopsMarsvin
Jag sätter alltid mina hönor att ruva 2 och 2 ihop. Just nu har jag 3 som går med ett gäng ihop. De delar alltid på jobbet och ansvaret. Kycklingarna får dock ofta en favorit att lägga sig hos, men är kycklingarna många så går resten till den andra. Jag har mina ofta lösa med och 2 hönor har bättre koll på att vakta dem än en ensam.
Mitt i Skåne.

The Poacher

• Uppland
Jag tror inte hönorna tycker att de blir fråntagna sina "barn" om en annan höna hjälper till eller t.o.m. tar över. Skulle de bry sig så hjälper de väl till så att de får gemensam vårdnad...

Kringlan

• Östergötland
Tack för era svar! :-)
Jag snickrar på som jag tänkt och försöker ha "is i magen". Inte lätt vill jag lova.   :-[

Mvh
Karin

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser