Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankhägnad, frågor.  (läst 1664 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Ankhägnad, frågor.
« skrivet: 18 apr-12 kl 17:20 »
Behöver man ha lika välinhägnat som åt hönsen till ankor eller räcker ett 120 högt staket?

Hur stor hägnad behöver de ha om de får gå lösa när jag är hemma?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ankhägnad, frågor.
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 17:26 »
Ankor som flyger behöver nätat tak,övriga håller sig inne på 1.2m staket,men räv mm tar sig in väldigt lätt..
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 18 apr-12 kl 17:36 »
Hur stor inhägnad man behöver beror såklart på marken. Är det blött så blir det väldigt geggigt, även om de har mycket plats. Ankor är experter på att skapa gyttja. Typ 50 kvadrat meter till 3-4 ankor kan ju annars vara lagom, tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 18 apr-12 kl 17:42 »
Så stort även om de går lösa 4 av sju dagar och blir vallade till en damm?

Är hermelinen farlig för dem?

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #4 skrivet: 18 apr-12 kl 17:45 »
1,2 flyger väl dina hundar över utan problem?

Planerer för 1,8 nät till ankorna jag...
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 18 apr-12 kl 17:49 »
Så stort även om de går lösa 4 av sju dagar och blir vallade till en damm?

Är hermelinen farlig för dem?
Min erfarenhet är att ankor går hårt åt ytan om den är för liten. Den blir bara jord och gyttja efter att tag. Och ankor blir lätt uttråkade, tycker jag det verkar som, om de har en liten inhägnad och inget att göra.

När det blir mörkt verkar ankor inte kunna skydda sig mot några rovdjur alls, men jag vet inte hur det är med hermeliner dagtid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-12 kl 18:05 »
1,2 flyger väl dina hundar över utan problem?

Vad anklagar du mina monster söta små voffsingar för? :-[ Faktiskt kan inte mördarhunden hoppa så högt och huskyhanen är för korkad. Huskydonnan däremot skulle kunna hoppa över ett 180 med. Men visst ska jag ha högre efter det grimbart skrev.

Min erfarenhet är att ankor går hårt åt ytan om den är för liten. Den blir bara jord och gyttja efter att tag. Och ankor blir lätt uttråkade, tycker jag det verkar som, om de har en liten inhägnad och inget att göra.

När det blir mörkt verkar ankor inte kunna skydda sig mot några rovdjur alls, men jag vet inte hur det är med hermeliner dagtid.

Jag funderade på grus, för jag bor på en lerdepå.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 19 apr-12 kl 09:16 »
Annars är eltråd  runt ankhagen ett bra sätt att hålla rovdjur och monsterhudar stången. Jag hade några valpar som blev kvar länge i fjol (dom var 4st och drygt 6 månader) och kom på att höns och ank jakt var kul. En eltråd runt staketet 10 cm över hundarnas huvudhöljd och ett par sekunder räckte för att dom skulle lära sig att klättra över staketet för att jaga fåglar trots allt inte var en god idé >:D

Idag har de två unghundar som jag har kvar lärt sig att låta djuren vara om jag är med dom ute. Ögontjänare som dom är lämnas dom dock inte ensam a ute med djuren.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser