Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med att klippa klövarna.  (läst 1737 gånger)

Malinokamau

• Västerbotten
Det här med att klippa klövarna.
« skrivet: 18 apr-12 kl 18:57 »
Jag har nu tre tackor som verkligen måste få klövarna klippta och min fråga är, hur svårt är det egentligen?
Två utav dom är ganska så handtama så dom kan vi förmodligen få öva lite på.

Vilken ställning ska man klippa klövarna på? Jag vet att ingen av dom kommer lyfta på benen som en häst t ex, kan man lägga fåret på sidan och sedan klippa? Eller att sätta den som jag sett fårklippare göra? Att "sätta" ett får, hur svårt är det?
Min största tacka är den minst tama så henne kan vi nog få problem med så hur kan man göra det så smidigt som möjligt?
Vad klipper man med? Går det bra att klippa med en sekatör eller ska man köpa en klövsax (eller vad det kan heta?)
Jag hittade på jordbruksverket hemsida hur man ska klippa på ett ungefär
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo05_2.pdf
Är det svårt att göra på detta sätt?

Ursäkta mina många frågor men jag hoppas jag kan få lite hjälp och få lite mod att göra det!

"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

lena70

• Gäst
SV: Det här med att klippa klövarna.
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 19:03 »
Vår fårklippare tittar alltid på fårens klövar, när han klipper av deras ull, 1-2 gånger om året.. ;D

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 18 apr-12 kl 21:36 »
De flesta sätter tackan när de klipper klövarna, men för mig blev det för jobbigt och fel vinkel så jag fick inflammation i underarmen ett år. Därefter har jag kört "hovslagarstuket" med huvudet fastsatt i LGs förnämliga huvudhållare, men jag skulle tro att en grimma eller någon som håller går lika bra. En vanlig sekatör går alldeles utmärkt det har jag använt många år. Nu har jag LGs lilla klövsax.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #3 skrivet: 18 apr-12 kl 22:06 »
Jag kör också med "hovslagarstuket" och använder grimma. Jag har börjat använda en vass kniv, tycker det är lättare och går snabbt.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-12 kl 01:06 »
Jag använder en vass sekatör. Har gjort det i många år och det går utmärkt. En person kan stå grensle över fåret, klämma åt med benen bakom bogarna och hålla t.ex fårets rumpa mot en vägg när du klipper framklövar och tvärtom vid bakklövar. Även otama får har detta funkat på, fast de rycker i benet ett tag innan de ger sig. Använd en kniv eller hovkrats till att "rensa upp" klöven med vid behov. Detta är också enligt "hovslagarmodellen". Jag klipper dem själv och har aldrig klarat av att lägga omkull dem. Binder dem vid klippning i ett hästgrimskaft med kedja så jag kan reglera hur hårt den sitter genom att sätta haken i en länk på kedjan.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Dela detta:

* Inloggade just nu

222 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser