Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan 5-veckors kycklingar bo utomhus?  (läst 16955 gånger)

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Kan 5-veckors kycklingar bo utomhus?
« skrivet: 18 apr-12 kl 20:08 »
Hej, vårat hönshus-bygge tar tiiiid och våra kycklingar som nu är fem veckor börjar tycka det är trist i pannrummet. Och jag tycker de skräpar ned en hel del ;-)

Vad tycker ni, kan 5-veckors kycklingar med mestadels fjädrar men fläckvis duniga, bo utomhus, i isolerad men ouppvärmd kaninbur, med värmelampa, redan nu?

Vi kommer ha frost då och då några veckor till. Det är tolv kycklingar och en hönapöna.

Vad tror ni, mår de bäst av att vara inne i ett trist och trångt men varmt utrymme - eller komma ut till friheten och kylan?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Kan 5-veckors kycklingar bo utomhus?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 20:17 »
Med värmelampa är det inga problem.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-12 kl 20:18 »
Åh, är det sant?! Helt säker?  :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-12 kl 20:26 »
Jag har haft mina ute utan lampa, visserligen i lätt isolerat hönshus, sen de var 6 veckor. Nu är de 8 veckor. Fick flytta ut en ensam 5 veckors nu till dem och han klarar sig fint.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 18 apr-12 kl 20:28 »
Tack Helena, gött! Nu går jag ut o fixar buren åt dem =)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 18 apr-12 kl 20:33 »
Mina åtta kycklingar (Isbar och Hedemora) som är 5 veckor nu har varit med sin mamma i isolerat men ouppvärmt hönshus sedan de kläcktes, utan värmelampa. De kurar med mamma höna när de fryser annars är de ute och springer omkring, även ute på gården när det hade snöat här om dagen! Vet ej om de far illa av det men mamma är med hela tiden och värmer dem mellan varven. De ser pigga och glada ut.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #6 skrivet: 18 apr-12 kl 20:35 »
Med värmelampa kan de vara ute som nyfödda i princip. Det viktiga är ju temperaturen under lampan, nte om det är inne eller ute. En 5 veckors kyckling kan du ha utomhus utan något annat om det är sommar och 20-25 grader varmt.

Å är de med sin mamma så klarar de minusgrader utan problem bara de håller sig torra.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 18 apr-12 kl 21:32 »
Det var skönt att läsa för mina är ju ute i hönshuset med sin mamma och de verkar nöjda och glada och är ute i alla väder med sin mamma, ibland även i regn men jag har då föst in dem igen. De går inte in självmant utan ligger under mamma en stund och går sedan ute och krafsar igen fast det är lite småregnigt.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 18 apr-12 kl 22:17 »
Fint att höra - nu är de ute så nu hoppas jag de överlever natten! + 2 grader nu...

Hönapönan är inte deras mamma, kycklingarna är maskinkläckta men de går bra ihop, men hon verkar inte känna något uppvärmnings-ansvar för dem  ;)

Kycklingarna är nu instoppade i buren som är isolerad med frigolit, stoppade om den med en bal hö också. Kruxet är bara att jag är tvungen att ha locket öppet uppifrån för att lampan ska kunna hänga över dem... men det borde ju inte dra på dem därifrån, utan värma dem?

Hönan ser dock mycket nöjdare ut än på länge, pannrums-boendet var hon inte ett dugg nöjd med. Hon tog sig ett bad i gruset direkt och har nu kurat ned sig i höet bredvid buren.

Håll tummarna för att mina små överlever  :D

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #9 skrivet: 19 apr-12 kl 07:17 »
Kolla med en termometer hur varmt kycklingarna har det. Är det runt 20 grader är det ok. ÄR det 10 grader för kallt och är det 30 grader så är det för varmt. Du ser även på kycklingarna hur de tycker det är. Kryper alla ihop och lägger sig i en hög är det lite för kallt, sprider de ut sig så långt från lampan det bara går är det för varmt. Ligger de lite sådär lagom utspritt men ändå i en grupp är det lagom :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Siwan

« Svar #10 skrivet: 19 apr-12 kl 08:07 »
Min hönsmamma får själv bestämma när de ska börja gå ut, förra året var det -22 när hon fick kycklingar dem tog hon ut efter 3 dagar.
Siwan

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #11 skrivet: 19 apr-12 kl 08:09 »
Min hönsmamma får själv bestämma när de ska börja gå ut, förra året var det -22 när hon fick kycklingar dem tog hon ut efter 3 dagar.

Men nu är det ingen hönsmamma inblandad utan bara ensamma kycklingar som tråden handlar om.
www.backforsgard.se

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 19 apr-12 kl 08:25 »
Gick ut i natt o kikade på dem när termometern var -3, då låg de tätt tätt ihop under lampan, hönapönan utanför på sin höstack. Sov oroligt några timmar o kikade på dem nu - hela högen kutade runt ute o verkade pigga o nyfikna på de stora ytorna, skönt!

Ska leta fram en termometer o försöka mäta temp under lampan. Skulle nog vilja ha ned den lägre men det gårinte för taket på buren... Den sitter ca 50 cm över "golvytan" nu...

Kan det inte bara bli riktig vår men lite sköna plusgrader dygnet om?!  :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 19 apr-12 kl 08:38 »
Om det kan lugna dig så bor mina kycklingar i isolerat men ouppvärmt hönshus från att dom tas ur kläckaren. Dom har värmetak att värma sig under och dom klara det fint  ;D Säsongens första maskinkläckta kycklingar flyttade ut 21/1 i år.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 19 apr-12 kl 09:17 »
Läste i dag att värmetak inte bör stå där det är under 10 grader.
Men en annnan bor ju i Nordpolen ;)
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 19 apr-12 kl 09:23 »
Läste i dag att värmetak inte bör stå där det är under 10 grader.
Men en annnan bor ju i Nordpolen ;)
Under 0 blir det inte i mitt hönshus men under +10 är det ofta på nätterna under vintern och tidig vår. Jag har dock inte haft onormalt hög dödlighet på mina kycklinagr utan bara de där enstaka stackarna som inte kommer igång att äta ordentligt. Så jag skulle nog säg att värmetak funkar så länge det är över 0an med min erfarenhet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 19 apr-12 kl 09:25 »
Läste bara vad det stod om värmetak från Artic hen
Jag har mitt bara när de är inne och byter till keramiklampa
när de flyttar ut i hönshuset.
personligen tycker jag att värmetaket är mycket ojämn i
värme , har ett med reglage.
« Senast ändrad: 19 apr-12 kl 09:28 av Lycka »
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 19 apr-12 kl 09:32 »
Läste bara vad det stod om värmetak från Artic hen
Jag har mitt bara när de är inne och byter till keramiklampa
när de flyttar ut i hönshuset.
personligen tycker jag att värmetaket är mycket ojämn i
värme , har ett med reglage.
Det förklarar en del  ;) Brinseas värmetak har Fixa lägen och kan inte sänkas lika lågt som De värmetak som jag har. Mina står dessutom inte på ben utan hänger i kedjor från taket. Jag kan med andr ord justera höjden med 1cm intervall och har dem väldigt lågt till de nyckläckta kycklingarna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 19 apr-12 kl 09:36 »
Måste fråga har du fixat kedjorna?
Kan du sätta ut en bild vore jag tacksam
Mitt kommer från Högberga.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 19 apr-12 kl 09:38 »
Kedjorna kommer från bygghandeln. Dom sitter i de hål som är gjorda för de (Här fyller du i alla fula ord du kan komma på) benen medgängor och muttrar. Jag ska se om jag hinner fota senare idag. Nu ska jag iväg till frissan och skämma bort mig själv lite  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser