Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är mina kycklingar tuppar eller höns... hmm  (läst 1244 gånger)

shelale

• Västergötland
är mina kycklingar tuppar eller höns... hmm
« skrivet: 18 apr-12 kl 22:42 »
Jag har 16 små kycklingar av olika och blandade raser. Några av dem ska vara isbar och några skulle vara isbar/australorpington, men jag ser att isbar australorpingtonen måste ha silkesblandning i sig för att de har dels en extra tå bak på foten plus att de är befjädrade på benen. (tjejen som sålde äggen till mig hade även silkes som gick på hennes gård) Men jag har sett på två av dem som jag tror är "ren" isbar så har de en liten "knöl" där tuppens sporrar kommer att komma ut. Det ser jag inte att dte finns på alla kycklingar så nu undrar jag om det är ett sätt att se om det är tuppar eller inte? Nån som har funderat på det tidigare? Kycklingarna är två veckor gamla nu.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: är mina kycklingar tuppar eller höns... hmm
« Svar #1 skrivet: 19 apr-12 kl 08:35 »
Att du ser sporranlag på en kyckling kan tyda på att den kan vara en tupp men det finns hönor som utvecklar sporrar också. Dessutom finns det hönor som man ser sporranlag på som små men sedan blir det inte mer än så. Så tyvärr, inget säkert sätt att könsortera på  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

shelale

• Västergötland
SV: är mina kycklingar tuppar eller höns... hmm
« Svar #2 skrivet: 19 apr-12 kl 17:09 »
Typiskt. Trodde att jag kommit på nåt riktigt bra där. Men jag tänkte väl att det hade vart för bra för att vara sant. Men är det nån som vet om isbar tuppar får lång stjärt snabbare ön hönorna? För att de två som har en liten "knöl" fick också stjärt på en gång vilket de andra precis har börjat få samt att deras stärt nu då är ca 2cm lång jämfört med de andras som är ca 0.5cm-1cm lång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

96 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser