Dagarna är ungefärliga.
Från början:
29 ägg( 15 obefruktade, 2 tidigt avstannade , 4 dör strax innan kläckning)
8 kycklingar kläcks. 2 från köpta ägg 6 från egna. Alla är pigga, äter, dricker.
Dag 2-3: matas med enbart äggula. jag hör ett par svaga nysningar men alla är pigga och glada.
Dag 4-5: börjar mata dom med kycklingstart. flera av kycklingarna har lös och vattnig avföring, några är söliga runt kloaken. (börjar bli orolig för coccidios)
Dag 6-7: börjar ge kycklingarna kol och filmjölk
Dag 9: minstingen dör. ringer vet. och lämnar in kycklingen till obduktion.
Dag 11: en till dör.
Dag 12: svar från obduktionen: ej coccidios men en salig blandning av bakterier återfinns i gulesäcken
Dag 14(igår): tar bort 2 sjuka kycklingar
De fyra som är kvar är pigga och växer men avföringen är stundom lite vattning, ger dom fortfarande kol.
Har googlat och inte hittat så mycket. Vanligast orsaken till gulsäcksinflammation(om nu så är fallet) hos kycklingar är enl. SVA smutsiga kläckägg. Men alla köpeägg var Virkon-S doppade i lösning varmare än ägget och mina egna var "rena"(men ej virkonade) alltså utan synlig skit.
Kycklingarna som har blivit dåliga har varit från både köpta och egna ägg. Av de två kycklingar som visat minst symptom(har inte sett några alls hos dessa) har en kommit från köpt ägg och en från eget ägg. Ej heller är de av samma ras.
Kan mina egna ovirkonade ägg ha "smittat ner" de virkonade i kläckaren eller kan gulsäcksinflammation spridas mellan kycklingar?
Vad skulle det kunna vara om det inte är gulsäcksinflammation? Någon annan som känner igen det här eller vet vart jag kan hitta mer information?
La nya ägg i kläckaren direkt efter att de andra var färdiga så jag har gjort på samma sätt med dem som jag gjorde med dessa. Borde jag ha virkonat även mina egna ägg? Kläckaren var helt ny vid första kläckningen och jag virkonade den innan jag la i de nya äggen.
Jag hoppas innerligt att det inte händer igen men skulle det vara något som till 100% tar livet av dom så tar jag ju hellre bort dom vid första symptom än låter dom lida. Tyvär hoppas man ibland för mycket.