Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gulsäcksinflammation?  (läst 4340 gånger)

TuppenRut

• Västergötland
Gulsäcksinflammation?
« skrivet: 19 apr-12 kl 15:06 »
 :'( :'( :'(
Dagarna är ungefärliga.
Från början:

29 ägg( 15 obefruktade, 2 tidigt avstannade , 4 dör strax innan kläckning)
8 kycklingar kläcks. 2 från köpta ägg 6 från egna. Alla är pigga, äter, dricker.

Dag 2-3: matas med enbart äggula. jag hör ett par svaga nysningar men alla är pigga och glada.

Dag 4-5: börjar mata dom med kycklingstart. flera av kycklingarna har lös och vattnig avföring, några är söliga runt kloaken. (börjar bli orolig för coccidios)

Dag 6-7: börjar ge kycklingarna kol och filmjölk

Dag 9: minstingen dör. ringer vet. och lämnar in kycklingen till obduktion.

Dag 11: en till dör.

Dag 12: svar från obduktionen: ej coccidios men en salig blandning av bakterier återfinns i gulesäcken

Dag 14(igår): tar bort 2 sjuka kycklingar 

De fyra som är kvar är pigga och växer men avföringen är stundom lite vattning, ger dom fortfarande kol.

Har googlat och inte hittat så mycket. Vanligast orsaken till gulsäcksinflammation(om nu så är fallet) hos kycklingar är enl. SVA smutsiga kläckägg. Men alla köpeägg var Virkon-S doppade i lösning varmare än ägget och mina egna var "rena"(men ej virkonade) alltså utan synlig skit.

Kycklingarna som har blivit dåliga har varit från både köpta och egna ägg. Av de två kycklingar som visat minst symptom(har inte sett några alls hos dessa) har en kommit från köpt ägg och en från eget ägg. Ej heller är de av samma ras.

Kan mina egna ovirkonade ägg ha "smittat ner" de virkonade i kläckaren eller kan gulsäcksinflammation spridas mellan kycklingar?

Vad skulle det kunna vara om det inte är gulsäcksinflammation? Någon annan som känner igen det här eller vet vart jag kan hitta mer information?

La nya ägg i kläckaren direkt efter att de andra var färdiga så jag har gjort på samma sätt med dem som jag gjorde med dessa. Borde jag ha virkonat även mina egna ägg? Kläckaren var helt ny vid första kläckningen och jag virkonade den innan jag la i de nya äggen.

Jag hoppas innerligt att det inte händer igen men skulle det vara något som till 100% tar livet av dom så tar jag ju hellre bort dom vid första symptom än låter dom lida. Tyvär hoppas man ibland för mycket.

TouchOfRed

• Skåne
SV: Gulsäcksinflammation?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-12 kl 15:10 »
Usch vad tråkigt! :(

Jag är inte så bra på det här med gulsäcksinfl. men att det både är dina egna och "köpta" som drabbas trots virkon-s får mig att tänka på om det kan vara kläckaren som är smittkällan? Rengör du den mellan kläckningarna? Bara en tanke...

Lycka till!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 apr-12 kl 15:12 »
Oj, missade att du ju faktiskt hade virkonat kläckaren innan kläckningen...sorry...ibland läser man för snabbt... :-[
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-12 kl 15:29 »
Jag virkonade den dock inte innan jag använde den första gången. Den är köpt som nyvara av ett företag men det kanske jag borde ha gjort än då?

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 19 apr-12 kl 15:42 »
Hej verkligen tråkigt att det gick så med kläckningen :(

Min förta tanke är att det måste komma från kläcken.  Sen är det ju en idialisk miljö för bakteier att växa till i 37 grader och lagon med fukt, tyvär .

Hoppas det går bättre denna gång!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 19 apr-12 kl 18:07 »
Vad skulle det kunna vara om det inte är gulsäcksinflammation? Någon annan som känner igen det här eller vet vart jag kan hitta mer information?

Diarre o nysningar är två saker som E-coli infekterade kycklingar har.

Smittan kommer in i äggen från bajset utanpå äggen precis som SVA säger.
Men också ägg som "exploderat i kläcken" dushar de andra äggen med e-coli bakterier, och så kommer de in i äggen också.

Och ja det smittar, så när man upptäcker en kyckling med de här symptomen ska den  tas bort från kläcken.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 apr-12 kl 18:47 »
Diarre o nysningar är två saker som E-coli infekterade kycklingar har.

Smittan kommer in i äggen från bajset utanpå äggen precis som SVA säger.
Men också ägg som "exploderat i kläcken" dushar de andra äggen med e-coli bakterier, och så kommer de in i äggen också.

Och ja det smittar, så när man upptäcker en kyckling med de här symptomen ska den  tas bort från kläcken.

Aha... det förklarar ju en del. Kan dom överleva om dom är smittade eller är det kört? En av de 4 kvarvarande är lite sölig runt kloaken, de tre andra ser rena och fina ut. Alla är pigga och äter men bör jag ta bort den "söliga"?
En av de "icke-söliga" var sölig men efter att jag tvättade dom i söndags så har det inte kommit tillbaka. Bör jag isf ta bort även denna?

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 apr-12 kl 18:16 »
Ingen som vet?

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 21 apr-12 kl 19:12 »
Vad tråkigt med kycklingarna.Jag är nybörjare så jag kan just ingenting.Läser inläggen för att lära.Men det verkar vara svårt att få tag på någon som kan.Det kanske är bättre att skicka sina frågor direkt till någon som verkar erfaren?
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 21 apr-12 kl 20:16 »
Jag skulle vara extra noga med hygienen och spara kycklingarna. Först om de verkar hängiga skulle jag avliva dem. E coli och navelinfektioner förekommer på många djur. Det är inte alltid lätt att hitta en direkt orsak och ibland händer det även om man har friska djur, rent och snyggt och håller god hygien. Problemet är just att infektionen börjar innifrån och när man väl ser att det är problem har det gått så långt att det är för sent med medicin.

Grubbla inte ihjäl dig över hur du har fått in smittan och varför det blev såhär. Desinficera kläckare, ägg, kycklingbur, mat och vattenskålar innan nästa kläck och så på det igen så går det säker bättre nästa gång  :D

Jag har förlorat en kattungekull med 8 kattungar på detta viset så jag vet att man blir knäckt och har många obesvarade frågor. Jag vet inte heller varför just den kullan drabbades. Jag hade många kullar underflera års tid och i princip samma hygienrutiner alla gångerna. Ibland har man bara otur helt enkelt  :'(

Hoppas de sista klarar sig. Det kan  faktiskt hända att alla inte har blivit smittade.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 apr-12 kl 13:55 »
[quote author=Azoo-Lina link=topic=132161.msg1231987#msg1231987 date=1335032190
Grubbla inte ihjäl dig över hur du har fått in smittan och varför det blev såhär. Desinficera kläckare, ägg, kycklingbur, mat och vattenskålar innan nästa kläck och så på det igen så går det säker bättre nästa gång  :D
[/quote]

Nästa gång är nu på fredag så jag hoppas innerligt att du har rätt. :-\ Jag har iofs inte tallat på de nya äggen sedan jag la dom i kläckaren så jag har ingen aning om det ens blir något.

En kyckling är fortfarande sölig och det återkommer efter tvätt. Igår när kycklingen var ren och nyfönad bajsade den näst intill normalt på handuken men emellanåt kommer det bara bubbligt slem.

Hur smittar detta mellan djur? Höns kan ju picka i skit utan att bli sjuka men så ibland så blir dom det ändå? Beror det i så fall på skiten eller hönan som pickar i den? Får en nykläckt kyckling som får i sig bajs från en "gulsäcksinflammerad" kyckling gulsäcksinflammation eller får den enbart en infektion i tarmen? Båda?    ??? ??? ???

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 apr-12 kl 18:49 »
Tog bort en till idag, tre kvar.  :'(

2. SALMONELLA GALLINARUM LIKNAR INTE SALMONELLA VID ODLING. Och är därför svårupptäkt då man tidigare inte letat aktivt efter den vid obduktion. Jag fick först beskedet "gulesäcksinflammation" men fick då också veta att provet skickats vidare till SVA. En månad senare stod det klart att man för första gången sedan 1982 påträffat Gallinarum i Sverige.
Jag har inte tagit in några djur eller ägg från utlandet. Jag har troligtvis blivit smittad via livdjur men jag har turligt nog inte spridit detta vidare. Det enda djur som lämnat gården har vid provtagning visat negativt för antikroppar, och inte heller har antikroppar påvisats hos hans nya hönor.
Hade jag inte skickat in min kyckling till obduktion är risken stor att jag ovetandes spridit detta vidare, så snälla skicka in djur till obduktion om ni har misstänkta symptom.

Nedan är några råd som jag kommer följa i framtiden:
Var försiktiga när ni köper ägg och fåglar och ta för Guds skull inte in ägg eller fåglar från utlandet om dom inte är dokumenterat friska. Skriv upp när, hur, var och från/till vem ni köper och säljer ägg och djur.Vid sjukdom skicka in era djur till provtagning.
« Senast ändrad: 18 jul-13 kl 12:17 av Sirpa »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 26 apr-12 kl 19:44 »
De största risken med smittan är om man får in den i navelsåret eller i ägget innan kläck. Kycklingar och äldre djur är mycket bättre rustade att klara smitt om dom får i sig det via näbben. Även om den risken finns så är den betydligt mindre.

Trist att du fick ta bort en till  :'( Hippas nu att det går bra med nästa kläck  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser