Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Men suck, folk alltså! (anmäld till djurskyddsinspektören)  (läst 6987 gånger)

tinaw

• Gäst
Idag fick vi oväntat besök: Länsstyrelsens djurskyddsinspektör. Hon hade blivit uppringd igår av någon som sade att vi misskötte våra vaktlar och att de bodde i källaren (!). Det räknades som ett akut ärende, så hon kom hit idag på förmiddagen. Och tittade på våra fullt lagliga och välinredda vaktelburar (på den inglasade altanen för värmens skull...) och våra välmående vaktlar, och vår nya vaktelbur, och... Tja, vår tomma källare också, förstås.

Hon var väldigt imponerad, tyckte att allt såg fint ut osv osv. Men alltså, på riktigt. Vem tror att vi har vaktlarna i källaren? Vi hade dem där ett par veckor för att de kom till oss från en uppvärmd voljär med +20 grader när det knäppte till och blev -20 grader utomhus... Men det är ju flera månader sedan.

På det personliga planet är jag... Stött. Jag har alltid varit ytterst noggrann med mina djur. De har inte valt att hamna i min vård, djur är ett ansvar, inte en ägodel för mig. Att nån ens kan inbilla sig att vi skulle missköta djuren... Jag är häpen och ledsen.

Suck. Det finns folk till allt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Men suck, folk alltså! (anmäld till djurskyddsinspektören)
« Svar #1 skrivet: 20 apr-12 kl 13:49 »
Jag vet precis hur det känns! Såå vidrigt att folk kan få för se att göra så .
Det har hänt mej med :( Harmset är det när man får stå med "mössan i hand" för myndigheterna o visa djuren även om man har bra djurskötsel.

Skit i det! O bli arg ist ,,.du kanske kan komma på vem som anmält dej?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 apr-12 kl 13:58 »
Varför skulle det vara förbjudet att ha vaktlar i källaren?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-12 kl 14:01 »
Undrar jag oxå ??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 apr-12 kl 14:06 »
Tråkigt att bli anmäld på falska grunder men annars tycker jag det är rätt bra att djurägare synas ibland.
Inte alla har det lika bra och tänk vad bra om någon blir stoppad som verkligen missköter sina djur.

Hos mig är alla slags inspektörer välkomna.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #5 skrivet: 20 apr-12 kl 14:13 »
men så onödigt slöseri på resurser.. och så finns det djur som svälter ihjäl men djurinspek.. ger dom chans efter chans..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #6 skrivet: 20 apr-12 kl 14:14 »
Även här är inspektörer hjärtligt välkomna, men vid en obefogad anmälan är det lätt att man känner sig kränkt.. Jag vet!

Men samtidigt är det ju otroligt viktigt att de gör kontroller för tänk så många djur som far illa! Känn dig stolt över att du gör det bästa för dina djur och nu vet även länstyrelsen det. De kunde ju inte veta det innan de varit hemma hos dig.

Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 20 apr-12 kl 14:27 »
Vore ju rätt kul om anmälan återkommer. Anmälaren blir kändis hos inspektören å denne frågar "vad det egentliga problemet är".  ;D

Jo de är välkommna hör också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 20 apr-12 kl 14:29 »
Vi fick hem dom hit förut, för att vi tydligen misskötte våra katter. Även fast vi inte hade några katter.  ::)  ::)  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 20 apr-12 kl 14:46 »
Visst är det så att den "drabbade" får betala besöket själv,
fast de inte får ngn anmärkning ?

Hedemorahöns

johe71

« Svar #10 skrivet: 20 apr-12 kl 14:52 »
Visst är det så att den "drabbade" får betala besöket själv,
fast de inte får ngn anmärkning ?

det kanske var så när kommunen hade ansvaret? ...så här står det numer på länsstyrelsens hemsida

Behöver jag betala en avgift för djurskyddskontrollen?
De s k normalkontrollerna (ordinarie kontroll) som kan antingen vara ritkade, slumpmässiga eller riskbaserade, är avgiftsfria. Men det finns två sorters kontroller som inte är det. Har Länsstyrelsen funnit brister vid den första ordinarie kontrollen som behöver följas upp med en andra kontroll, en så kallad extra offentlig kontroll, så behöver du betala en avgift för den kontrollen. För det kontroller som görs efter en anmälan om misskötsel, som visar sig vara befogad, får du också betala en avgift för. 

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #11 skrivet: 20 apr-12 kl 15:01 »
En bekant fick besök av en inspektör som ville se hur hans ankor hade det eftersom det hade kommit klagomål. Bekanten svarade att några ankor hade han inte, men att han kunde visa upp hönsen och hundarna...

Efter lite dividerande kom de fram till att anmälan gällde några ankor i en damm på bekantens fastighet och att dessa skulle fara illa av kylan och t.o.m ha frusit fast i isen. Då gick det upp ett ljus och inspektören var välkommen att inspektera dammen ifråga och där fanns mycket riktigt två "ankor" fastfrusna. Två andbulvaner i äkta plast!
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 20 apr-12 kl 15:14 »
Hur mycket av dessa inspektörers rapporter är Offentlig Handling, som illasinnade grannar m fl kan ta hem och gotta sig i?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nikky

• ,japanska vaktlar
    • -
« Svar #13 skrivet: 20 apr-12 kl 15:36 »
Jag blev anmäld att jag hade 50..!!!...burar i köket.......kan knappt lägga in 50 apelsiner i köket..så trångt är det ännu mindre 50 burar..skönt när de kommer o man får visa att det inte stämmer utan att illvilliga människor håller på..

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 20 apr-12 kl 15:39 »
tror att det är offentlighandling.
Hedemorahöns

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 20 apr-12 kl 16:33 »
Ponera alltså, att jag hatar en person, och vill spionera.  Personen har ett djur av något slag, och jag anmäler.  Sen tar jag ut den offentliga handlingen och kan läsa precis var djuren finns, hur byggnaderna ligger, hur många djur, personnummer osv ...

Jämför det här (särskilt svar #24 och framåt)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=132111.0;all

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
« Svar #16 skrivet: 20 apr-12 kl 16:41 »
Ponera alltså, att jag hatar en person, och vill spionera.  Personen har ett djur av något slag, och jag anmäler.  Sen tar jag ut den offentliga handlingen och kan läsa precis var djuren finns, hur byggnaderna ligger, hur många djur, personnummer osv ...

Jämför det här (särskilt svar #24 och framåt)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=132111.0;all

Det man får ut är namn på djurhållaren samt tjänsteanteckningen där det förhoppningsvis står att anmälan var obefogad och att djuren mår bra. Kan inte se hur detta skulle vara en möjlighet att spionera..
Hur byggnader ligger samt adress finns inte med. Inte heller personnummer.

Däremot ett otrevligt sätt att kränka en människa du ogillar..
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 20 apr-12 kl 16:48 »
Hej!
Jag har åxå råkat ut för en anonym anmälan, i detta fall rörande magra fjordingar!
Jag tyckte att det var ganska bra ändå, att folk bryr sej om djuren! Det kändes skönt att "få papper på" att mina pållar mådde bra, och att fjordingar inte behöver vara sjuka för att man lyckas undvika att göda dem som grisar... ;D ( det vet ju alla att fjordingar ska va rultiga å väga MINST 100 kg för mycket!  ::))

Jag tycker att det är bra att dessa myndigheter finns, men som sagt, det känns ju lite som tokigt att de ska behöva ta upp tid för obefogade ärenden!
Så i slutänden, tänk positivt, nu har du åxå papper på att du sköter dina djur ordentligt! :D

Å tänk på att det inte är inspektören som är boven. Hen gör bara sitt jobb, å de kan ju inte veta vilka fall som är obefogade förrän de varit där!
Mvh Lena
man harnte roliare´n man jörse

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #18 skrivet: 20 apr-12 kl 17:12 »
Tänk att det ska vara så "välkommet" när en inspektör ska se till djuren hemma hos någon. Tänk om någon istället skulle komma ut en gång vart annat år och kolla hur ens barn mår, om det finns några vassa kanter som barnet "kanske" kan slå sig mot. Om det finns fri tillgång på vatten till barnet, om det ligger framme något som barnet kan stoppa i halsen, om spjälsängen är 2 cm för kort trots att barnet rymms jättebra, om alla grindar ut till vägen är stängda, om man har märkt barnet vid eventuell smittspridning, om naglarna är klippta tillräckligt bra osv osv. Tror inte de inspektörerna skulle vara så välkomna hos folk... Men att inspektera djuren hos människor är fullt ok. Tycker det är mer rätt när en inspektör åker ut vid en anmälan istället för alla dessa "fjantbesök" där de ska kolla minsta cm på stallet bara för att. Sen är det givetvis kränkande om någon anmäler en, men det måste ändå finnas en sådan möjlighet tycker jag.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 20 apr-12 kl 17:28 »
Även jag funderar över parallellerna med barn.  Och jag kommer att tänka på Lubbe Nordström ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser