Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på brödkryddor.  (läst 41766 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Tips på brödkryddor.
« skrivet: 21 apr-12 kl 07:36 »
Någon som har tips och ideer på brödkryddor. Matrbröd är i stort det enda jag bakar. Experimenterar en hel del, just nu med surdeg. Och så kommer vi till kryddorna. Jag har haft hackade blandade örter i (köpt på påse för grytor), origano, chilli, rosmarin, timjan osv. Sen har jag använder jag vetekli, kruskakli, solrosfrön, linfrö för att få in ännu mera nyttigheter i brödet.

Någon som har fler roliga smakliga ideer på hur man kan krydda sitt bröd?
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Tips på brödkryddor.
« Svar #1 skrivet: 21 apr-12 kl 07:46 »
Jag tycker det är gott med de traditionella brödkryddorna. Kumminbröd är en höjdare till ostmackor.  :D Barnen är förtjusta i rågsiktslimpor med anis och fänkål.

Väldigt gott är att baka ut degen i en långpanna och skära i fyrkanter. När det jäst färdigt penslar jag med uppvispat ägg och strör över kummin och flingsalt. Örtkryddor blir ju gärna brända om man strör dem över, men salt/kummin-brödet blir gott om man också har lite oregano i degen.

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 21 apr-12 kl 12:18 »
Stekt lök och trattkantareller.
Suckat, torkade aprikoser och stark ost (riktigt stark från nedersta hyllan) är en trevlig kombo, samt kummin om man gillar smaken.
Soltorkade tomater, oliver och vällagrad feta eller get rouille. Ibland har jag även i rosmarin.
Rostade havregryn.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #3 skrivet: 22 apr-12 kl 12:29 »
Hembakat (ganska ljust och tunt) knäckebröd smakar extra gott med hela dillfrön i degen.

Händig Man

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 apr-12 kl 12:33 »
baka barkbröd ;)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 22 apr-12 kl 12:39 »
Något som är väldigt gott är att hacka äpple, karamellisera det och blanda tillsammans med hackade nötter i en surdeg.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 22 apr-12 kl 14:35 »
Jag brukar alltid hacka nässlor i bröddegen så här års
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #7 skrivet: 22 apr-12 kl 16:28 »
Tack för alla tips. En del har jag prövat och en del var nya. Ska bli spännande att baka nästa vecka och testa några nya ideer  :)

vicky-g

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 22 apr-12 kl 17:04 »
Basilka var gott i brödet vi köpte. Lite förvånade tyckte jag.

Barnen blev eld och lågor och tyckte vi själva skulle baka både med det och andra örter för att hitta våra egna favoriter.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 apr-12 kl 17:20 »
Kål är gott i bröd. Och alla möjliga och omöjliga örtkryddor. Tomat, pumpa, morot... Allt man har över går att slänga i. Kokt potatis... Kokt ris... Kokt matvete...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-12 kl 10:02 »
Anis eller fänkål.. Eller så bakar man in oliver,soltorkade tomater,färsk basilika
Valnötter är aldrig fel ;)
Fjäderfän och kaniner

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 10 maj-12 kl 22:05 »
Japp, anis och fänkål är gott i bröd. En ytterligare gammal goding, särskilt till jul eller i ljust bröd är pomeransskal.

Har någon nämnt kummin ännu? Är ju en speciellt tysk krydda, men är gott i bröd, både hel och stött.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #12 skrivet: 11 maj-12 kl 23:20 »
Japp, anis och fänkål är gott i bröd. En ytterligare gammal goding, särskilt till jul eller i ljust bröd är pomeransskal.

Har någon nämnt kummin ännu? Är ju en speciellt tysk krydda, men är gott i bröd, både hel och stött.

MvH
Christina G

Kummin använde jag igår när jag bakade bröd. Det blev himla gott : )

Dela detta:

* Inloggade just nu

97 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser