Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ut ankorna  (läst 1888 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
Släppa ut ankorna
« skrivet: 22 apr-12 kl 09:42 »
Hur länge ska ankorna vara i sin utebur innan man kan släppa ut de på tomten. AnnikaE
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Släppa ut ankorna
« Svar #1 skrivet: 22 apr-12 kl 09:51 »
Vilken typ av ankor?vuxna eller ällingar?
Fjäderfän och kaniner

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 22 apr-12 kl 10:03 »
Vilken typ av ankor?vuxna eller ällingar?
De är  4 veckor nu. men jag tänkte mig sen när det är varmare ute.
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

grimbart

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-12 kl 11:01 »
Ok,då är de fortfarande ett lätt byte för katter,kråkor mm de fastnar lätt i ris och liknande,även regn och kyla är riskabelt. Soliga dagar när du är med ute är inga problem. När de är ca6-8veckor så kan du lämna de friare.. Mignoner och myskankor provar gärna vingarna,och kan behöva hägnas rejält så de inte sticker..
Fjäderfän och kaniner

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 22 apr-12 kl 11:20 »
Ok,då är de fortfarande ett lätt byte för katter,kråkor mm de fastnar lätt i ris och liknande,även regn och kyla är riskabelt. Soliga dagar när du är med ute är inga problem. När de är ca6-8veckor så kan du lämna de friare.. Mignoner och myskankor provar gärna vingarna,och kan behöva hägnas rejält så de inte sticker..
Det här är pekingankor hur funkar dom i de fria.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 22 apr-12 kl 11:47 »
Hej Det kan vara bra att börja med att ha dom i ett hägn och sen släppa fritt när de är hemma stada och har lärt sej att gå in på kvällarna. Det är hemskt tråkigt om ngn försvinner. Det tar ju ett tag innan de är full fjädrade och börjar flyga så det kan räcka med ett lägre nät, jag hade kompostgaller och vanligt kyckling nät.
Jag har myskon så peking vet jag inte riktigt hur de är :)
Lycka till!

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 apr-12 kl 12:58 »
Peking är stora tunga snabbväxande samt lugna,flyger inte bort(flyger inte alls). Brukar aldrig vara några problem att ha lösa med andra ord:-)
Fjäderfän och kaniner

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-12 kl 16:59 »
Hur länge ska ankorna vara i sin utebur innan man kan släppa ut de på tomten. AnnikaE
Hur varmt måste det vara ute för att kunna släppa ut ankor på 4 veckor nu, AnnikaE

Dela detta:

* Inloggade just nu

175 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser