Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönan ramlar omkull, nån som vet varför???  (läst 2933 gånger)

Linnericsson

• Småland
Hönan ramlar omkull, nån som vet varför???
« skrivet: 22 apr-12 kl 19:49 »
Har en ung Araucana-höna som när jag köpte henne var lite halt och vinglig, men blev bra efter ett par veckor. Såg i onsdags att ena vingen hängde ner lite grann men hon verkade pigg för övrigt. Idag hittade jag henne liggandes på sidan, och när jag försökte ställa henne upp så föll hon bara handlöst framåt/åt sidan. Någon som vet vad detta kan vara??
Ska nämnas att jag hade en silkes-höna som betedde sej liknande, och henne avlivade vi efter ett par dagar. Detta skedde 1 månad innan jag köpte Araucanan, men det kanske ändå kan vara nåt smittsamt som hängt sej kvar i hönshuset. Läste om Mareks sjukdom, men då tycker jag fler än 2 borde insjuknat.
Alla mina andra, ca 30 hönor, är pigga.
Tacksam om nån vet nåt som kan vara till hjälp!

Xoot

• Gäst
SV: Hönan ramlar omkull, nån som vet varför???
« Svar #1 skrivet: 22 apr-12 kl 20:12 »
Tycker att alla alltid fått olika svar när denna frågan ställs.
Men jag har också haft samma problem med lite höns, provade med multivitamin men det blev yxan ändå.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 22 apr-12 kl 20:52 »
Läste om Mareks sjukdom, men då tycker jag fler än 2 borde insjuknat.
Alla mina andra, ca 30 hönor, är pigga.

Inte alls konstigt att inte fler har insjuknat om skulle vara marek. Marekviruset är extremt vanligt och kan hittas i nästan varenda hobbyflock (svaret jag fick av SVA när jag frågade hur vanligt viruset var var - "Där det finns höns finns det marek" ::) ) och de flesta höns har utvecklat resistens och insjuknar inte. Om det däremot kommer en individ som saknar detta/är känslig så kan den insjukna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #3 skrivet: 22 apr-12 kl 21:41 »
Jag hade en höna förra året med samma problem, hon fick bo i pannrummet. Hon fick honungsvatten med mycket e-vitamin i. Satte henne i en smal låda för att hon skulle slippa välta. Efter 2 dagar hittade jag inte henne ??? Då hade hon flugit upp på vedpannan och låg där, borde ju varit för varmt men hon verkade tycka det var skönt, där satt hon varje natt tills hon fick flytta ut till de andra hönsen. Samma höna har veterinären opererat bort ett stopp i tårkanalen på iår, så var inte för snabb med yxan. Ge hönan en extra chans men separera henne från de andra och ge värme och vitamin, honung är kanon!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser