Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur många ägg  (läst 4358 gånger)

Meija

• Alf
    • Småland
hur många ägg
« skrivet: 23 apr-12 kl 08:23 »
Hur många ägg värper en höna?Värper de ett ägg om dagen nästan hela tiden?Kan den värpa två ägg samma dag?Nybörjare därför denna fåniga frågor.
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Existens?

• Gäst
SV: hur många ägg
« Svar #1 skrivet: 23 apr-12 kl 08:38 »
Nej, det tar ca 26 timmar att tillverka ett ägg, så mer än ett per dygn går inte. Och eftersom det hela tiden går lite mer än ett dygn innan ägget är klart, så värper dom senare och senare på dagen, och när det börjar bli försent, så hoppar dom över en dag och börjar om tidigt efter nån dag. Så därför blir det inte mer än runt 5 ägg i veckan.

Dom värper till ägganlagen i den omgången tar slut, och det varierar på ras. En värphybrid har ca 350 anlag, och värper alltså de äggen, sen är det dags för en paus på några månader.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 23 apr-12 kl 09:59 »
Nja, det är olika mellan olika individer hur lång tid det tar att bilda ett ägg. Jag har haft individer som lagt ett ägg väldigt tidigt på morgonen och ett sent på kvällen, både av höns och av gås. Det händer inte ofta, men ibland händer det.

Och under den bästa tiden av året så kan högvärpande raser snitta på 6 ägg, eller tom lite mer i veckan per individ. Mina isbarer har gjort det två veckor i rad nu. Å andra sida lägger de väsentligt färre på vintern.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 apr-12 kl 10:52 »
Ett per dag lägger mina maraner nu. Hönserier brukar ju ha 8dygn per vecka med ljusprogram så 26h tror jag inte det tar,då finns det ingen vits med att ha en dag extra per vecka. Snittat över året håller en isbarhöna ca250ägg och det ses som riktigt bra,många raser värper runt 150ägg per år.. Hybrider värper över 300
Fjäderfän och kaniner

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-12 kl 14:39 »
Så är det olika vilken hönsras man har också... hybrider värper inte som lantraser tex.
Mina lantrashöns gör precis som Existens skriver.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-12 kl 05:13 »
Tack! Ni är jättesnälla som vill hjälpa mej!Jätteglad och nöjd över svaren Nu förstår jag lite bättre iaf.
Varma hälsningar Merja
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser