Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ser man skillnad?  (läst 3309 gånger)

_PoLo_

• -
Ser man skillnad?
« skrivet: 23 apr-12 kl 09:26 »
Ser man skillnad på nykläckta kycklingar om det är blå lr spättade?  :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ser man skillnad?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-12 kl 09:54 »
Ja, i normalfallet. Vilken ras är det vi pratar om?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

_PoLo_

• -
« Svar #2 skrivet: 23 apr-12 kl 10:27 »
orpington :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 23 apr-12 kl 10:28 »
Jag har samma undran men en motfråga:
Ras? Heter det inte raser?  ;D Vad tuppen är vet vi ju inte men det är den på min profilbild till vänster *pekar*. Hönorna skulle kunna vara australorp, wyandott, eller kanske vorwerk.  :-[ Brukar ju ta några olika ägg med förhoppning om att NÅGON ska va befruktad.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 23 apr-12 kl 13:35 »
Ser man skillnad på nykläckta kycklingar om det är blå lr spättade?  :)
Ja, en spättad kyckling kläcks nästan gul med lite gråton, nästan som om den var smutsigt gul  ;) Dett är förvisso inte en orpington men dom är rätt lika denna JJ vid kläck

De blå är grå i kycklingdunet och ser ut såhär (ochså en JJ men förgen skiljer inte)

Vissa raser är mer tydligt "pingvintecknade" än andra som kycklingar och då har dom ljus mage men det är ändå tydlig skillnad på ryggfärgen. För jämförelse, två marankycklingar,
 en blåkoppar och en svart koppar.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

_PoLo_

• -
« Svar #5 skrivet: 23 apr-12 kl 14:49 »
tackar tackar! Detta forum är ju kanon + lite till! :) Ska ta lite kort ikväll när man kommer hem så får vi se vad man kommer fram till :) De började ju kläckas 2-3dagar tidigare än vad man räknat med så det blev lite panik med allt!  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 23 apr-12 kl 17:01 »
Här är bilder på Ettan från när hon var 1 vecka och som vuxen. Det är hon närmast kameran. Korsning mellan vorwerk och Lindelo, vad han nu är för sort. Ettan är innihälvitta tjusig när hon sträcker på sej så de blå fjädrarna syns mer.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

_PoLo_

• -
« Svar #7 skrivet: 23 apr-12 kl 20:32 »
Första bilden så har man den ljusaste, andra bilden ser man den mörkaste, den mitt i raden o den ljusaste, har dock en nykläckt i kläckaren som såg väldigt ljusgul ut, lite för ljus för att vara en guldsvartsömmad men ska låta den torka före man kan säga nått säkert :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 24 apr-12 kl 12:19 »
Jag skulle säga att den du kallar mörkast är svart och sedan har du två blå kycklingar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

_PoLo_

• -
« Svar #9 skrivet: 24 apr-12 kl 12:58 »
tackar, var som jag gissade då, det ligger en ljusare bakom den svarta så nu ska vi korsa fingrar, tår och näsor och hoppas att detta blir 1 blå tupp och 2st blå hönor och 1st svart höna, för jag har hört att önskar man sånt tidigt så slår det in!  :P

_PoLo_

• -
« Svar #10 skrivet: 27 apr-12 kl 17:23 »
Jag skulle säga att den du kallar mörkast är svart och sedan har du två blå kycklingar.

kollar man fjädrarna som börjar komma nu så har den ljusaste riktigt ljusgråa, 2st har mera mörkgråa och den sista har svarta, fortfarande 3st blåa + 1st svart lr kan man på nått skumt sätt kunna hoppas att det skulle kunna vara en liten spättad?  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

206 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser