Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med "bölder" på näbb / vid näsborrarna  (läst 1848 gånger)

korpa

• Jämtland
    • Hökbäck
Höna med "bölder" på näbb / vid näsborrarna
« skrivet: 23 apr-12 kl 10:19 »
Min ena isbarhöna har fått nåt kring näsborrarna. första dagen jag upptäckte det, såg det ut som smuts runt hålen, dagen efter det blivit större på ena sidan, och när jag äntligen fick tag i den flygfärdiga lilla stumpan, såg det mer ut som nåt "permanent" och inte alls smuts som jag hade trott.
Hon är ju jäkligt pigg och äter och dricker, så jag tänkte att det inte kan vara så allvarligt, men jag fick inte bort så mycket som en liten flaga ens. Kan smuts sitta såhär stenhårt, trots att jag försökte blöta upp med vatten, eller finns det några "vanliga" näbbproblem som det här kan vara symptom på?

Fick tips att smörja med matolja för att se om det mjuknar lite. Det ser ut som att matoljan sugs in i knölen rätt "bra", men det är fortfarande stenhårt. Igår fanns nåt som såg ut som var, genomskinligt gult. Senare en liten öppning, litet hål typ, i största bölden, och gult gummisegt slem som kom ut från näsborren. Vi petade lite i det med ett höstrå, bara för att se om det gick att pilla bort det sega lite, och då kom det blod.:/ Inte alls nåt fel på hönan i övrigt, vad jag kan hitta, men hon låter snuvig idag. Kan ju ha att göra med nedsatt andning eftersom det är "slem" i näsborren.

Inga rinnande ögon, inga löss eller annan ohyra kan jag se, hon äter och dricker som vanligt. Tumör?

Är dålig på det här med att infoga bild, ska se om jag lyckas länka iallafall :/

http://www.facebook.com/media/set/?set=oa.346835622039405&type=1

Heavy metal farmer :)

Paradisgården

• Västergötland
SV: Höna med "bölder" på näbb / vid näsborrarna
« Svar #1 skrivet: 23 apr-12 kl 10:56 »
Oj, hjälp - det där ser inte bra ut :-\. Vet tyvärr inte vad det är, så hoppas du får svar från någon annan snart, men det ser ju ut som någon slags inflammation och sån sårskorpor med var i tycker jag..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

korpa

• Jämtland
    • Hökbäck
« Svar #2 skrivet: 23 apr-12 kl 11:25 »
Ja, det tycker jag med, hoppas nästan på att det "bara" är varbölder. Har inte fått tag i veterinären idag, än. Inte lyckats hitta nån relevant info på nätet heller  tyvärr. Tack och lov att hon fortfarande är pigg  :-\

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #3 skrivet: 23 apr-12 kl 19:06 »
Skadar inte att spraya med nässpray om det är nåt i näsborrarna.

korpa

• Jämtland
    • Hökbäck
« Svar #4 skrivet: 23 apr-12 kl 23:16 »
Sant, sant, det ska jag göra imorgon, om det inte är nån skillnad. Idag tyckte jag att hon såg bättre ut i den mindre av "varbölderna".  Googlat lite på näbbkvalster eller skabb men det stämmer inte på symptomen tycker jag :/ Hon är fortfarande pigg och som vanligt så jag hoppas att det är nåt "lättbotat" :S Tack för tipset!

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser