Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diar hon??  (läst 1791 gånger)

smilla26

• Bohuslän
Diar hon??
« skrivet: 23 apr-12 kl 22:21 »
Igår nedkom min Rödkulla med sin första kalv. Den är pigg och kry och mamman är oerhört snäll och mån om den. Problemet är att jag inte sett den dia. Har hållit fram kalven till spenarna och mjölkat ur på mulen men den vill inte ha.
Kan det vara så att kalven inte begriper att den ska äta eller tror ni att den har ätit när jag inte varit där???
De har ju varit ensamma hela natten och största delen av dagen och kan ju mycket väl ha diat då. Men jag tycker ändå det är konstigt att jag inte sett det och att den inte vill när jag stoppet spenen i munnen på den!
Borde jag oroa mig över detta??? Kan det förekomma att de inte diar trots att mamman är hur snäll som helst??

Maddie

• Uppland
SV: Diar hon??
« Svar #1 skrivet: 23 apr-12 kl 22:44 »
Syns det inte på någon spene om den har ätit ?
Jag brukar lyfta på svansen och kolla om becket har kommit det brukar synas om det är lite kladd

Är jag ändå orolig brukar jag nypa ett veck i skinnet för att försöka se om den är ut torkad

Den borde ha ätit tycker man, om den är pigg i glad , kalven jag fick sist, var född på morgon timmarna, förstod inte vart man åt,men den vart jätte hungrig till lunch samma dag och letade och letade och skrek efter mat...
Jag tinade råmjölk och mata den i flaska ( som den åt glupskt ) på eftermiddagen och kvällen, sedan dagen efter fattade den var maten fanns och hur det skulle smaka ( den fanns inte i mammas svans  ::):)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-12 kl 01:00 »
Min fjällnära kalvade igår em och inom 2 timmar så hade han fått i sig sitt första mål. Resten av min familj turades om att hålla mamman stilla medans jag puttade honom mot spenen men fingrarna som lockande "spenar"...
Hur känns juvret? Mkt spännt? Jag märker ju att han föredrar v sidan på juvret så jag får väl hålla mig till högra om vi skall ha någo mjölk. Höger är mkt mer spännt.
Är kalven pigg? Min har gallopperat i hagen idag när dom fick vara ute en stund. En kalv som inte får mat blir slö.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

smilla26

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 24 apr-12 kl 16:37 »
Tack för svaren!
Det var falskt alarm från min sida. Såg idag att hon diar bra!! :D

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-12 kl 21:15 »
Härligt!! :D
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser