Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta upp hönshus med små kycklingar, dumt ?  (läst 11034 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
Starta upp hönshus med små kycklingar, dumt ?
« skrivet: 23 apr-12 kl 22:55 »
Jag är heeeelt nybörjare på det här med höns. Vi ska nu bygga ett litet hönshus, ca 2x3 m. Tanken är runt 5 st höns, evt tupp .
Är det helt fel att köpa små  kycklingar, ha dem inne i vårat hus & handskas mkt med dem för att få dem tama, för att sedan sätta ut dem i hönshuset
när (då?) de är "lagom" stora ? Jag är fullt medveten om att man inte kan se kön på så små kycklingar, men den risken får vi ta isåfall.
Alternativ två skulle vara att köpa tex 2 vuxna (vilken ålder är bäst?) hönor, låta dem ruva på evt. köpta ägg och sedan behålla några kycklingar.
Vill så gärna uppleva kycklingstadiet och förhoppningsvis få dem lite tama.
Hoppas på många svar från er experter... ;D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Starta upp hönshus med små kycklingar, dumt ?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-12 kl 23:03 »
Det finns raser som går könssortera samma dag de kläcks..då kan du med stor sannolikhet få rätt kön på flockmedlemmarna. Inomhus dammar fjäderfän rejält så du bör ha dem i hönshuset. Hantera dem ofta så blir de tama..
Fjäderfän och kaniner

högges521

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 apr-12 kl 23:05 »
Jag är heeeelt nybörjare på det här med höns. Vi ska nu bygga ett litet hönshus, ca 2x3 m. Tanken är runt 5 st höns, evt tupp .
Är det helt fel att köpa små  kycklingar, ha dem inne i vårat hus & handskas mkt med dem för att få dem tama, för att sedan sätta ut dem i hönshuset
när (då?) de är "lagom" stora ? Jag är fullt medveten om att man inte kan se kön på så små kycklingar, men den risken får vi ta isåfall.
Alternativ två skulle vara att köpa tex 2 vuxna (vilken ålder är bäst?) hönor, låta dem ruva på evt. köpta ägg och sedan behålla några kycklingar.
Vill så gärna uppleva kycklingstadiet och förhoppningsvis få dem lite tama.
Hoppas på många svar från er experter... ;D

Hej!

Det låter som en jättebra idé! Fördelen med kycklingar är just att man kan få dem tama =) Man ska då se till att välja en ras som kan bli ganska tam och lugn, det är ofta de stora raserna Sussex, Wyandotte, Brahma m.m.

Kycklingarna måste ha värmelampa tills de är fullt befjädrade vilket de blir vid 6 veckors ålder. Köper ni de dagsgamla är det bra att ha dem i en ganska liten "låda" de första veckorna så de inte kan springa ifrån lampan och dö av kyla. De måste ha ca 38 grader första veckan och sedan sänker man värme succesivt ner till 20 grader sista veckan. När de är ca 4 veckor skulle ni kunna sätta dem i hönshuset om ni har lampan där, men jag skulle ändå begränsa utrymmet så de inte får röra sig över hela ytan, men det märker ni hur smarta de är och om de tar sig till lampan eller villar bort sig.

Köp dubbelt så många kycklingar som du vill ha höns, hälften blir ju vanligtvis tuppar ;)

Lycka till!

högges521

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 apr-12 kl 23:08 »
Det finns raser som går könssortera samma dag de kläcks..då kan du med stor sannolikhet få rätt kön på flockmedlemmarna. Inomhus dammar fjäderfän rejält så du bör ha dem i hönshuset. Hantera dem ofta så blir de tama..

Den första veckan dammar de inte och luktar inte. Vid två veckor börjar de lukta och vid tre-fyra veckor börjar det ryka fjädrar och fjun. Denna observation gjorde jag när vi hade lättströ i botten. Torv dammar ju mer...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 apr-12 kl 23:09 »
Jag är INTE någon expert, men far min köpte 20 daggamla kycklingar nyligen. Han har dem inne i värmen än så länge, och kommer att ta ut dem till hönshuset när de fått fjädrar säger han. Räknar kallt med att behöva nacka minst hälften då de sannolikt är tuppar. Ska få gå tills de börjar slåss.

Är ni beredda på att slakta själva ser jag inga större problem med att hålla kycklingar.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 apr-12 kl 08:14 »
Håller med flera av förgående talare :)
Det går alldeles utmärkt att skaffa kycklingar och börja därifrån, men som de andra sa så måste du tänka på att hälften ofta blir tuppar och att du måste göra dig av med dem på ett eller annat sätt....det tyckte jag var hemskt tufft med mina första 10 kycklingar, när man sett dem växa upp och namngett dem mm, de blev som ens små bäbisar..men lärde mig till nästa omgång kycklingar att inte fästa mig vid dem på samma sätt för man kan inte ha så många tuppar, tyvärr.... :-\
Om du har svårt för det så kan du ju köpa ungdjur som redan är könsbestämda, det kan man ju göra rätt tidigt hos flera raser! :)
Fördelen med ungdjur är ju bl.a. att du ju kan ta tuppen från en annan flock så du slipper inavel och dessutom slipper du ju värmelampan också...och det går att få dem tama! ;)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 24 apr-12 kl 08:24 »
Hej!
Vad kul med nya höns!  :)
En fördel med kycklingar är att de är mkt lättare att få tag på än 2-3 vuxna hönor. (jag skulle skaffa 3 st för att ha 2 kvar om det händer en av dem något, de trivs med sällskap.)

Idéen att skaffa 2 vuxna och låta  dem ruva fram resten av flocken är trevlig med det finns alltid en risk att de ni får tag få inte vill ruva inom en snar framtid, beroende på ålder, ras och flytt.

Kan ni tänka er att vänta? Det blir lite av ett lotteri.. Och det är svårt att inte bli otålig i väntans tider  ;) Så, hur snabbt vill ni ha ägg respektive egna kycklingkullar?

Marielle

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-12 kl 14:19 »
Oj oj, vad många positiva svar ! Vad glad jag blir att det finns så många hjälpsamma människor här !  Jag har verkligen jättesvårt att bestämma mig för hur jag ska göra, köpa vuxna höns eller kycklingar... Det verkar dock svårt att få tag i dvärghöns( som vi ska ha) runt Stockholmstrakten.
Allra helst skulle jag vilja ha 5 st totalt olika individer ( olika raser/ utseende) .
Om vi nu bestämmer oss för vuxna djur, vilken ålder bör de vara då , så att de fortfarande lägger ägg ?  Jag hoppas och funderar på att försöka ta mig till hönsbytardagen i Ramstalund i maj, kanske hittar jag vad jag söker där...

högges521

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 24 apr-12 kl 14:25 »
Oj oj, vad många positiva svar ! Vad glad jag blir att det finns så många hjälpsamma människor här !  Jag har verkligen jättesvårt att bestämma mig för hur jag ska göra, köpa vuxna höns eller kycklingar... Det verkar dock svårt att få tag i dvärghöns( som vi ska ha) runt Stockholmstrakten.
Allra helst skulle jag vilja ha 5 st totalt olika individer ( olika raser/ utseende) .
Om vi nu bestämmer oss för vuxna djur, vilken ålder bör de vara då , så att de fortfarande lägger ägg ?  Jag hoppas och funderar på att försöka ta mig till hönsbytardagen i Ramstalund i maj, kanske hittar jag vad jag söker där...

Höns börjar värpa kring 6 månaders ålder. Bäst är att fråga säljarna om de värper =D En lite äldre höna om 1-2 år värper bra men kostar också mer och kan vara svår att få tag i. Jag skulle rekommendera att du köper alla från samma gård, om du köper från olika gårdar skulle jag rekommendera att du sätter dem i "karantän" ett par dagar och iakttar att de är friska innan du sammanför dem alla.

Man kan också köpa "uttjänade" värpande hönor från hönserier, de kostar 50 kr och de värper bra några år till, och så gör man ju såklart en VÄLDIGT god gärning =D De kommer sen något tilltuffsade ut när du får dem men kommer bli hur fina som helst med tiden!

Marielle

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-12 kl 15:24 »
Men höns från hönserier, är inte det stora raser ?  Jag gör gärna en god gärning ! Dock hade vi ju tänkt oss dvärghöns.... OM det nu ( mot förmodan..) finns dvärgar på hönserier, hur "hittar" man de hönsen då ? Har aldrig sett en annons på sådana höns...

högges521

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 apr-12 kl 15:35 »
Men höns från hönserier, är inte det stora raser ?  Jag gör gärna en god gärning ! Dock hade vi ju tänkt oss dvärghöns.... OM det nu ( mot förmodan..) finns dvärgar på hönserier, hur "hittar" man de hönsen då ? Har aldrig sett en annons på sådana höns...

Jo det stämmer, dvärghöns tror jag inte de har på hönseri. Om det ändå är intressant kan du söka efter närmaste äggproducent och ringa och fråga, här finns en tråd om detta: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=118253.0

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 24 apr-12 kl 23:07 »
Jag har gjort som du funderar på - dvs startat med kycklingar. Köpte 10 dagsgamla små dunbollar och räknade med at få lägga några tuppar i frysen...  :P

En kyckling dog efter en knapp vecka, och av resten blev det 7 hönor och två tuppar. Ingen tupp i frysen än alltså, de trivs väldigt bra ihop hela lilla flocken. Nu får vi se vad äggen som hamnar i kläckaren i helgen ger, sån "tur" i könsfördelningen räknar jag inte med igen på 20 ägg. 
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Marielle

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 25 apr-12 kl 14:02 »
Jag inser ju att det blir lite av ett lotteri att evt ta pyttesmå kycklingar...hm... Vill ju så gärna "se dem växa upp"  ;D jag skulle dock aldrig kunna äta upp dem senare, jag är alldeles för blödig. Mina djur och mina barn är min familj. Får fundera på om jag ens skulle klara av att låta någon annan slakta dem, om det nu inte går att "omplacera" de evt / troliga tupparna.....hjärtat blöder ju även för stackars-djur också, men jag har nog inte utrymme för stora höns. Annars skulle jag förmodligen "rädda" några fd hönserihöns !  Suck, önskar att nån tog beslutet åt mig, det här var svårare än jag trodde ! * veliga Vera*

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 apr-12 kl 15:03 »
Håller delvis med Malines här igen...
Du bör tänka dig för innan du skaffar kycklingar för det kommer bli tuppar av en del och har du otur blir det bara tuppar, hur ska du då göra?  :-\
MEN man måste faktiskt inte kunna ha ihjäl sina djur själv, men om du inte kan få sålt tupparna, inte har enormt mycket plats för alla tuppar eller inte vill att någon annan ska nacka dem då kan du ju ta dem till veterinär för avlivning...
men om du inte klarar av det heller då tycker jag du ska köpa könsbestäma ungdjur alternativt skaffa en ras som ger könsvisande kycklingar, jag är säker på att där finns någon i dvärgvariant också!  :)
Köper du ungdjur kan de ofta könsbestämmas när de är några veckor och då får du ju se dem växa upp, bara det att du missar den "dunigaste" tiden, men vad gör det egentligen? den är ju ändå över på några veckor... ;)
Och vill du absolut ha dem från dag 1 så köp en ras med könsvisande färg på kycklingarna!
Lycka till i ditt beslut!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 25 apr-12 kl 15:56 »
Hej!
Det går bra att starta med kycklingar. Man får ett mera personligt band till kycklingar tycker jag. Vist det blir en del tuppar men det går att sälja tuppar om man har lite is i magen. Annars kan man spara dom över vintern (om de är uppväxta ihop borde det gå bra första året) och sedan sälga som  par. Höna och tupp är ju alltid lättare att sälga :) Om man nu inte har oturen att det blir mest tuppar så klart ;)

Jag har hittils kunnat sälga mina tuppar. Det är inte helt lätt att slakta ett djur som man fött upp från liten.  Ett tipps är ju att köpa de kycklingar du inte ser någon kam på(beroende på ras)  men det är ingen garanti.

Annars finns det ju vissa som sälger könsbestämda kycklingar.

Lycka till och välkommen till hönslivet!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 apr-12 kl 15:58 »
Oavsett om man väljer könsvisande raser eller inte kvarstår problemet med slakt. Eller är det jättelätt att sälja tuppkycklingar?

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 25 apr-12 kl 16:52 »
Poängen med att köpa könsvisande är ju att du köper så många hönor du vill ha och så en tupp eller två eller hur många tuppar du nu vill ha.

Om du tänker på den egna kycklingproduktionen så tja, antingen avlivar man kycklingarna redan som små om man inte vill ha tuppar, eller så slaktar man. Det är inte speciellt lätt att bli av med tuppar som jag har förstått det.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #17 skrivet: 25 apr-12 kl 17:11 »
Enligt mig finns det två dåliga sätt att STARTA sitt hönsägande:
Men icke könsbestämda kycklingar. Risken är att de flesta eller alla är tuppar,  även om det förstås kan vara tvärtom också. Men varför ta risken?
Med uttjänta industrihönor. Risken att det blir sjukdomsproblem  är stor, och att tiden tillsammans med dem blir kort.
Båda dessa  risker kan man ta senare i sitt hönsliv,  då har man vant sig vid tanken  på slakt m.m.,  men jag tycker det är onödigt att STARTA med sådant.

Såhär gör jag:  kycklingarna säljs vid 6 - 8 veckors ålder.  De är då könsbestämda,  och just avvanda från mamman. Just precis då är de lite vilsna,lite chockade över att mamma plötsligt blivit så dum,  och beredda att ta till sig en ny "modersfigur".  Den modersfiguren kan bli du!   Med lite extra pyssel får du snart ett gäng som kommer rusande så fort du visar dig och som kan bli hur tama som helst. Problemet brukar vara att gå bland dem utan att trampa på dem.
Väntar man med att ta dem ett par veckor,  hinner de vänja sig vid den nya  föräldrafria situationen,  och är mer tuffa och självständiga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 26 apr-12 kl 08:25 »
Men hallå,  har ni inte läst mitt inlägg?  Som jag hoppas inte inkluderas bland de "otrevliga",  för jag ville bara vara saklig.
Som jag skrev,  det GÅR att skaffa könsbestämda kycklingar,  och jag tycker att man ska STARTA med det.
Läs mitt inlägg igen,  och kom gärna med synpunkter på det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 26 apr-12 kl 08:47 »
Jag skrev det som första svar i tråden med ;)
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser