Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna svullen runt ögat.  (läst 7603 gånger)

fantasi

• Skåne
Höna svullen runt ögat.
« skrivet: 24 apr-12 kl 13:10 »
Ja, en av mina dv kochin-hönor har fått ett svullet öga. Hon är pigg och glad, äter och dricker som hon ska. Någon som vet vad detta kan bero på?

Har försökt googla och söka här men hittar inte riktigt nåt som helt stämmer överens. Vad jag förstått är de ofta bara svullna under ögat men hon är runt hela. Det jag hittat är att man kan skölja med koksaltlösning och se om det ger med sig så det är min plan nu. Men tar tacksamt emot fler ideér.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Höna svullen runt ögat.
« Svar #1 skrivet: 24 apr-12 kl 13:29 »
Det ser ju inte ut som hon är irriterad i ögat eller våt om näsborren. Det tyder ju på att tårkanalen funkar som den ska och att hon inte är förkyld. Jag tycker det ser ut som hon har ett litet sår i framkanten av ögat. Det är inte så att hon har fått en smäll så att det är en hederlig blåklocka hon har (fast den inte är blå  ;) ) Alternativt blivit getingstucken?

Naturligtvis ska du hålla koll men förmodligen finns det ingen större anledning till oro om hon verkar må bra för övrigt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fantasi

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 apr-12 kl 13:36 »
Tack för ditt snabba svar! Jo har också funderat på om hon kan ha fått en smäll av något. De har varit ute på en del äventyr på sistone, utanför gården så det är nog inte helt osannolikt.

Får hålla ett öga på henne och se om det ger sig...

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #3 skrivet: 26 apr-12 kl 14:13 »
Vi har haft ett par, tre hönor som fått precis likadant, men det går tillbaka efter ett par till några dagar. Även svullnad vid örat, så funderar på om det är milda "öroninflammationer" som går, eftersom vi fått det vintertid handlar det ju knappast om getingar eller andra insekter. Sår kan ju också vara troligt. Våra har mått helt prima i övrigt också, och ätit & druckit som vanligt.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

fantasi

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 apr-12 kl 13:28 »
Tack för ditt svar!

Två dagar efter jag skrivit inlägget här hade även det andra ögat svullnat upp och hon såg inte alls rolig ut. Men full fart var det på henne. Nu ser det ut att långsamt va på väg tillbaka så jag hoppas på det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

174 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser