Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glutenintolerans - spelt?  (läst 4775 gånger)

bärplockerskan

• Uppland
Glutenintolerans - spelt?
« skrivet: 24 apr-12 kl 20:34 »
För några år sedan köpte jag en påse dinkelmjöl på Gotland. Det mådde jag bra av trots att jag inte kan äta vanligt vetemjöl. Minns inte vad det hette. Senare har jag prövat Saltås dinkel. Det blev jag dålig av.

Någon som vet vilket fabrikat man ska köpa om man vill ha riktig spelt?
Det ska visst finnas en urvetesort som heter Emmer. Är det någon som vet någonting om den och glutenintolerans?

Även glutenfritt med vetestärkelse  kan jag bara äta lite av och vid enstaka tillfällen. Det gör det lite krångligt, det är därför jag vill hitta ett alternativ.

Malines här igen

• Gäst
SV: Glutenintolerans - spelt?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-12 kl 20:41 »
Wästgötarna säljer Emmer. Det innehåller gluten men i mindre mängd än vanligt vetemjöl. Dinkel och Spelt är samma sak. Det sägs ha högre proteininnehåll än vanligt vetemjöl.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 apr-12 kl 20:43 »
Hur fungerar andra mjölersättningar, utan vete?

Angua

« Svar #3 skrivet: 24 apr-12 kl 20:50 »
dinkel/spelt innehåller gluten så om du är glutenintolerant så ska du inte äta det även om det ä mindre än i vanlig vete. Bättre satsa på det som är naturligt fritt från gluten om  du inte klarar mjölersättningarna.

bärplockerskan

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-12 kl 21:01 »
Jo, andra mjölersättningar utan vete som Jyttemjöl fungerar bra för min mage, men det blir inte så bra bröd när jag försöker baka av det och inte lika gott som dinkelmjölet var.
Jag har inte alltid varit glutenintolerant så jag minns hur riktigt bröd smakar och saknar det.  Eftersom jag ändå tålde att baka på och äta upp den där påsen dinkel så vill jag ändå pröva ifall jag kan hitta sådan dinkel igen. Det finns visst fuskdinkel som är mer förädlad för att öka produktionen och så finns det den mera ursprungliga.

'

Angua

« Svar #5 skrivet: 25 apr-12 kl 18:00 »
samma här och jag kan verkligen sakna färskt bröd.. En gyllengul fralla, har lust att strypa maken de gånger han köpt hem det  :'(
JAg blandar en hel del, bovetemjöl, majsmjöl, sojamjöl och fiberhusk åker oftast i bröd när jag bakar det och ren havre där det passar. Så massa hela frön också, brukar bli bra :) Mandelmjöl går också bra att blanda i. HAr testat lite kalljäst bröd, fungerade hyfsat, men har inte gett mig på surdeg, men det ska visst gå bra det också, så man kan få lite andra smaker.
Skulle inte våga mig på dinkel, även om jag inte skulle bli akut sjuk så förstörs tarmluddet ändå. HAr kört skrädmjöl nån gång, men det är lite lotto om de kört annan säd precis innan så kan det ju vara gluten i ändå. 

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 25 apr-12 kl 18:05 »
På vilket sätt kan du få mera fralla om du stryper maken?  ;D

Jag köpte Saltås havregryn häromsistens - och först vid hemkomsten upptäckte jag "innehåll: havregryn och vetekli"  :P

(Lyckligtvis tål jag det, men andra i min omgivning skulle ha kunnat bli sjuka.)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 03 jul-12 kl 23:45 »
Kikärtsmjöl är ju användbart. Gjorde plättar häromsistens utav det.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser