Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet man att äggen är befruktade??  (läst 2980 gånger)

Lina79

• Västergötland
Hur vet man att äggen är befruktade??
« skrivet: 25 apr-12 kl 14:38 »
Hej alla hönsfolk  :)
Jag köpte en ny tupp för 2 veckor sedan..
Kan man anta att han befruktat hönorna nu??
har inte sett honom para sig, men jag är ju inte i hönsgården hela dagarna..
Vill ju gärna snart att någon ska börja ruva.. men vet ju inte om äggen är befruktade än..
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur vet man att äggen är befruktade??
« Svar #1 skrivet: 25 apr-12 kl 14:40 »
Hej alla hönsfolk  :)
Jag köpte en ny tupp för 2 veckor sedan..
Kan man anta att han befruktat hönorna nu??
har inte sett honom para sig, men jag är ju inte i hönsgården hela dagarna..
Vill ju gärna snart att någon ska börja ruva.. men vet ju inte om äggen är befruktade än..
Kolla på linkosos hemsida, så ser du hur man ser på ett knäckt ägg att det är befruktat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lina79

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 09:01 »
Ok,men undrar om det är troligt att tuppen har parat sig med hönorna..
Hur snabbt brukar det gå? Parar han sig med alla? Har bara 3 hönor..
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

Tailin

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-12 kl 23:02 »
Ser hönorna naggade ut i nacken? Vår tupp är på hönorna flera gånger om dagen, några av damerna är helt kala i nacken :-\
Problem är bara möjligheter i arbetskläder

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 01 maj-12 kl 08:14 »
Ok,men undrar om det är troligt att tuppen har parat sig med hönorna..
Hur snabbt brukar det gå? Parar han sig med alla? Har bara 3 hönor..
Om tuppen parar sig och hönorna tycker det är OK har du befruktade ägg ca 3 dagar efter att tuppen parade första gången. Däremot är det så att hönor kan "bajsa ut" spermier från tuppar dom inte gillar ::) Därför kan det ibland ta längre tid innan man får god befruktning efter en ny tupp. Vissa damer behöver lite tid på sig för att uppskatta sin nya kavaljer  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 maj-12 kl 08:56 »
Även fast tuppen( eller vad det är för slags djur) parar sig och allt SER normalt ut, behöver inte hondjuren bli betäckta. Det kan vara nått fel på både hondjur och handjur..En av dom eller båda..Man ska aldrig ta för givit att det blir bra befruktning, för djur parar sig..Det kanske inget blir iallafall.. :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser