Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flyttbar våningsbur  (läst 2797 gånger)

Gille

• -
Flyttbar våningsbur
« skrivet: 26 apr-12 kl 16:53 »
Har ni erfarenheter av att bygga och använda flyttbara våningsburar? Altså gräsdel under bodelen. Vad har funkat och vad har inte fungerat? Bilder?
Kaninuppfödare och pelargontant.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Flyttbar våningsbur
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 16:58 »
Ska varje fack i 6-fackaren ha en egen beteshage?

Verkar bli otympligt, när jag var tonåring och byggde mina första burar, så hade varje betes-bur sin egen hydda på gaveln av buren.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 22:12 »
Enbart 1-fackare, annars blir det toktungt. Utstickande bitar i lårhöjd är också viktigt, annars blir den svårflyttad då man får gå ministeg om man kommer för nära nätet.
//Lina

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 27 apr-12 kl 07:59 »
Har inte sagt något om någon 6-fackare (gör inte mina fasta burar ens så stora utan alla byggen är 1-fackare som staplas). Utan menar en gräsbur där betesdelen är bottenvåningen. De är ganska poppis till kelkaniner (dåligt material o små) men undrar hur praktiska de är och hur man kan göra egna.

Ja, bärhandtag bör ju finnas.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 27 apr-12 kl 10:01 »
Jo och tänk på varje millimeter. Alltså använd så tunt virke som möjligt och gör väggarna i riktigt tunn plywood om du vill ha den så lätt som möjligt.
//Lina

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 27 apr-12 kl 10:47 »
Vikten är kanske inte så viktig, så länge den är hållbar :) Undrar hur den bästa konstruktionen skulle se ut.

tinaw

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 maj-12 kl 20:34 »
Om du googlar på hönshus bör du hitta en  hel del. Sökord: Chicken coop, Chicken tractor, hen house, pen

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 08 maj-12 kl 11:27 »
Det har jag :) Men kaniner o höns skiljer sig en del så jag vill nu veta erfarenheterna på denna typ av bur till kanin. Verkar inte vara vanligt?

tinaw

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 maj-12 kl 11:42 »
Nej, det vanligaste är att man har en vinterbur och en betesbur, där betesburen ibland har öppet ner till gräset.

Gissningsvis blir det lite vingligt att flytta på grund av höjden.

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 maj-12 kl 11:58 »
Kliar mig lite i huvudet  och undrar om nu alla ska ha varsin ute gård och det är en sex fackare och  då undrar ja hur man ska kunna rengöra dom samtidigt som dom ska va säkra mot rovfåglar  Någon som vet ?

tinaw

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 maj-12 kl 12:40 »
Det handlar inte om sexfackare utan om att ha en bur där bodelen är överst och betesdelen under den.

kbh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 maj-12 kl 13:19 »
Det handlar inte om sexfackare utan om att ha en bur där bodelen är överst och betesdelen under den.
A på så vis  då är ja med  :)

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #12 skrivet: 12 maj-12 kl 20:02 »
Jag vr till Biltema o köpte slang till skottkärran. De har luftgummihjul som såg ut som att de skulle vara bra ha till en flyttbar bur. Tänkte mig två st/bur och handtag på andra sidan. Köpte inga dock, måste fixa vattenskadorna i huset först.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

tinaw

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 maj-12 kl 20:50 »
Cykelhjul borde ju funka bra också tänker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser