Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Magnet för att könsbestämma kycklingar  (läst 6058 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Magnet för att könsbestämma kycklingar
« Svar #20 skrivet: 28 apr-12 kl 18:00 »
Nu frågade jag hur det blir om DU gissar innan du kastar?  Jag har gjort sådana experiment, och fått en del icke helt väntade resultat.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #21 skrivet: 28 apr-12 kl 19:59 »
Nu frågade jag hur det blir om DU gissar innan du kastar?  Jag har gjort sådana experiment, och fått en del icke helt väntade resultat.

Vi gjorde nåt sånt experiment på skolan för en 15 år sen kommer jag ihåg. Varje elev singlade slant 100 gånger vardera. Vet att resultaten blev väldigt olika i klassen, tror en kille fick 10/90 eller nåt sånt. Men att snittet  för alla tillsammans hamnade på 46/54 tror jag det var(med reservation för ev minnesfel såhär några år senare) :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Trollmor

• -
« Svar #22 skrivet: 28 apr-12 kl 20:15 »
Ponera nu att man får något avvikande resultat när man börjar få någotsånär många "magnetkönsbestämningar".  Då börjar i alla fall jag undra hur det kan komma sig.

Är det nån här på forumet som har läst statistik, och har en susning om hur många noteringar man måste ha för att kunna börja se något mönster?  När jag förde statistik över mina killingar, hane, hona, tveköning, så var resultaten väldigt "sneda" om jag tittade på ett enskilt år, men om jag la ihop alla åren, så blev resultatet mycket nära 50/50 - och ungefär 1 % tveköningar, precis som det stod i boken.

Men bara anta, att någon kan gissa rätt på könet på 950 av 1000 kycklingar med hjälp av en magnet - visst vore det intressant?  !

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #23 skrivet: 28 apr-12 kl 20:46 »
Fick felmeddelande förut och mitt svar verkar inte ha skickats.

...Intressant teori att förnuftet ska hållas utanför...
Nu blir det OT men det gäller även sånt som t.ex. ridning. Om man kan lära sig med kroppen blir det rätt, men om man analyserar vad varje muskel gör går det inte alls. Eller ta t.ex. att förstå danska. Om man koncentrerar sig jättemycket och vill förstå vartenda ord så förstår man ingenting, men slappnar man av förstår man allt. Måste vara mycket svårt att forska om såna fenomen för man kan ju tyvärr inte stänga av tankarna när man vill det.

Ni som har barn borde fråga dem om kycklingarna är pojkar eller flickor. Små barn har kvar sitt helhetsgrepp om världen.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #24 skrivet: 28 apr-12 kl 21:00 »

Ni som har barn borde fråga dem om kycklingarna är pojkar eller flickor. Små barn har kvar sitt helhetsgrepp om världen.

Det ska jag testa!! I morgon ska jag fråga ungarna om våra "några-dagarskycklingar"!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 29 apr-12 kl 09:08 »
Det här blir ju alltmer intressant.  Nu börjar jag vilja ha någon "officiell statistiker" för den här tråden och dess frågeställningar!  Nån som anmäler sig frivilligt?

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 29 apr-12 kl 13:42 »
En serie ska vara lång för att man ska få rätt svar på sin fråga. Om man t.ex. säger att man får punktering om man glömt reservhjul och mobilen, så kan det inträffa men hur mycket större/mindre är chansen när man har med sig allt? Spelar ju viss roll, om man kan fixa ett problem lätt, därför har man reservhjul trots att man inte punkat på 10 år.

Får man som hänt mig 25 tuppar på 25 ägg, tycker man att det är konstigt, men det är inte konstigare än 10/15.
Varje serie är lika unik, vissa utfall kan ske på flera sätt, därför blir det ett närmevärde som kallas sannolikhet.

Man kan spekulera på sannolikheter, det kallas även slumpspel, och att använda turnummer är inte fel, det hjälper ju  var gång man vinner.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser